Elekma  Autoracing

960 mk2 alusta / nivomat murheita

  • 10 Vastauksia
  • 951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
960 mk2 alusta / nivomat murheita
« : 18.04.2025, 20:28:59 »
Olisi 960 farkku -96 multilink2? nivomat erillisperällinen auto.
En ole kerennyt autoa vielä tunkkailemaan, mutta näyttäisi vahvasti siltä että vaihdettu nivomattien tilalle jotkut ohuemmat puikot, ja auto makaa pohjaanlyöntikumien varassa. poikittaisjousi näkyisi olevan paikallaan.

tarkotus olisi tuosta kaltoin kohdellusta yksilöstä vielä elvytellä kulkinetta itselle. mutta ylemmäshän se pitäisi saada, mielellään vakio korkeuteen. mikä olisi taloudellisesti järkevin (lue: halvin) tapa saada tuo takasin ryhtiinsä ja katsastus kelpoiseksi? autossa kaikkea muutakin laitettavaa, niin ei pysty mitenkään pistää mitään tonnia pelkkään takapäähän, joten vaihtoehtona lienee ehkä purku nivomatit jos semmoiset jostain löytää tai mielummin jotain muuta? pitää ilmeisesti olla viralliset laput ja liput muutoskatsastukseen jos menee jotain muutoksia tekemään? vinkkejä kaivataan.  :arkkupakastin:

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8173
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #1 : 18.04.2025, 22:22:05 »
Halvin keino, mutta ehkä hitain myös asennuksen osalta, on etsiä normaaleille iskareille tarkoitettu jousi.

Katsastajasta riippuen Rallyracen myymät Gazin coilitolpat taakse kelpaa sellaisenaan, koska jousitustyyppi ei muutu. Niissä oleva jousi ei korvaa vakiojousta vaan toimii lisäjousena. BC Racingilta saa kaikkia osia erikseen ja sopivuuslaput vain takapään osalta jollei muualle ole vaihdettu. Sitä en tiedä onko niiltä näihin tarjolla taakse coilipakettia vaikka valikoimassa tarjontaa on kaikenlaiseen kalustoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1555
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #2 : 19.04.2025, 09:25:39 »
Kuulostaa siltä että olisi vakiokomposiitti paikalla ja vaihdettu nivojen tilalle normi iskarit. Silloin on todella pehmeä yhdistelmä ja tahtoo pohjata kokoajan. Helpoin tapa varmaan on laittaa takas paikoilleen nivot jos löytää jostain järkevän kuntoisia. Järkevin varmaan tuo Lankun mainittu vahvempi lehti tai rallyrace

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #3 : 19.04.2025, 11:08:25 »
kiitoksia tuoreista vinkeistä, aihetta koluttu jonkun verran läpi toki mutta vanhaa tietoa paljon, sillä osia ei enää tunnu saavan. kaikki olisi helppoa jos siniseltä saisi tuon vahvistetun jousen niinkuin lukemani mukaan 10 vuotta sitten vielä sai.

ilmeisesti tämmöset pitäisi sitten hommata https://www.gazshocks.com/gaz-gp-coilers/
jos ei jostain tuota jäykkää jousta saa.. on vissiin aika työmaa tuo jousen vaihto jos ei ole ennen tehny. mutta pitäisi mennä ihan pukkien päällä auto maassa. lankun nimi tullut vastaan jossain ulkomaanfoorumillakin kun näitä ihmetellyt.

sattuuko oleen tuoretta tietoa mitä tuollaset coilover iskarit maksaa suomesta? saako halvemmalla ulkomailta jostain? budjetti on tiukka ja autokaan ei ole mitään priimaa, niin kierrätyshengessä mielellään käytettynä tarvittavat romut hankkisin, jos joltain löytyy nurkista vaadittavat palikat, vahvempi jousi tai coilitolpat tai vaikka nivot niin kiinnostaa!

ainiin, ymmärsinkö oikein, että jos tuon löysän komposiitti poikittaisjousen tuolla säilyttää coilovereitten kaverina, niin ei tarvitsisi mitään muutoskatsastusta eikä soveltuvuuslappuja myöskään? onko alkuperäisissä nivoissa myös ihan jousi sisällä vai mitenhän ne toimii?

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 577
  • www.vrcf.fi

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #5 : 27.04.2025, 00:14:53 »
kova on hinta jousella, mutta hyvä juttu että löytyy vaihtoehtoja.
tuohon omaan rotteloon en kehtaa tuolla hintaa ostaa, kun ei ole mikään hyvin säilynyt yksilö. jotain halpisratkasua tonne takapäähän suunnitteilla että pääsis kesän tolla ajelemaan, mutta jos auto muilta osin osoittautuu hyvin toimivaksi niin täytyy harkita uudelleen. toivon löytäväni käytetyn edullisemmin.  ::)

Poissa far960

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 563
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #6 : 03.05.2025, 19:58:05 »
Olisi 960 farkku -96 multilink2? nivomat erillisperällinen auto.
En ole kerennyt autoa vielä tunkkailemaan, mutta näyttäisi vahvasti siltä että vaihdettu nivomattien tilalle jotkut ohuemmat puikot, ja auto makaa pohjaanlyöntikumien varassa. poikittaisjousi näkyisi olevan paikallaan.

tarkotus olisi tuosta kaltoin kohdellusta yksilöstä vielä elvytellä kulkinetta itselle. mutta ylemmäshän se pitäisi saada, mielellään vakio korkeuteen. mikä olisi taloudellisesti järkevin (lue: halvin) tapa saada tuo takasin ryhtiinsä ja katsastus kelpoiseksi? autossa kaikkea muutakin laitettavaa, niin ei pysty mitenkään pistää mitään tonnia pelkkään takapäähän, joten vaihtoehtona lienee ehkä purku nivomatit jos semmoiset jostain löytää tai mielummin jotain muuta? pitää ilmeisesti olla viralliset laput ja liput muutoskatsastukseen jos menee jotain muutoksia tekemään? vinkkejä kaivataan.  :arkkupakastin:
Juu siinä sama perä kuin Corvettessa.

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #7 : 24.07.2025, 20:39:28 »
nonnii projekti etenee hitaasti, harmejakin kyllä tullut vastaan, helmat hitsattu niin huonosti että täytyy tehdä kaikki uusiksi jos tuo muuten toimii kivasti.
jotain positiivista sentään, sain hankittua ei-nivomat mallisen vahvemman jousen, sitten puuttus vielä sopivat iskarit niin pääsis kokeilemaan miten tuo ruoska muuten toimii.

onko kokemuksia jakaa minkälaisia iskareita tuonne kannattaisi laittaa? auto tulee ihan tehdaskorkeuteen, ei madalluksia. ulkomaanfoorumilta ymmärsin että ford transit connectin takaiskarit ois mitoiltaan sopivat tuohon, pienillä puslamuokkauksilla sopis paikalleen. onko joku täällä kokeillut tällasta budjettiratkaisua? aeromotorssilta sais tollasen transitin iskarit muutamilla kympeillä...

ja mistä ootte ostanu noita jousen asennus/kiinnitys kumityynyjä halvimmalla? scandixilta?

 :arkkupakastin:

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #8 : 24.07.2025, 20:48:02 »
aijjoo, mistähän löytäisi kiristysmomentteja tuonne taka-akselin suunnalle? tuolle autolle ei ole vissiin mitään alfamer kirjaa tehtykkään, ja vida ei noin vanhoja tunne.

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #9 : 27.07.2025, 12:43:24 »
aijjoo, mistähän löytäisi kiristysmomentteja tuonne taka-akselin suunnalle? tuolle autolle ei ole vissiin mitään alfamer kirjaa tehtykkään, ja vida ei noin vanhoja tunne.

Tästä löytyy varmaan lähes kaikki: https://sergvolvo.com/spravochnic/PDBC/789.pdf

Poissa tomaattifarmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 mk2 alusta / nivomat murheita
« Vastaus #10 : 01.09.2025, 19:24:36 »
suuri kiitos tuo oli hyvä linkki!  P>

 

Carcom Oy  Elekma