Samppasport  Futurez

Volvo 740 pikku vikaa, apuja!

  • 21 Vastauksia
  • 15687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ertoro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« : 08.01.2011, 05:10:39 »
Tervehdys!

Tuli tuossa eilen ostettua ensimmäinen auto, volvo 740, 2.3l kaasarikoneella. Hyvin vaikutti pelaavan osto vaiheessa. Kuitenkin oston jälkeen ajelin sillä niin huomasin että kaasu toimii kunnolla vain puolikaasulla. No ei siinä mitään varmaan kaasarin säädöt hakusessa vai? Noh, vähän ajan päästä alkoikin ilmetä lisää ongelmia: vilkut lakkas pelaamasta, välillä saattaa toimia vähän aikaa mutta sitten taas menee pimeeksi. Aluks kyllä pelitti vilkut hyvin. Myös kierroslukumittari simahti aivan yhtäkkiä. Sitten jälkeen päin vielä tuli koitettua kylmäkäynnistystä muttei se mihkään lähtenyt.

ELIKKÄ VIAT TIIVISTETTYNÄ:

-kaasu toimii kunnolla vain puolikaasulla.
-Vilkut ei vilkuta, välillä saattaa vilkahtaa.
-kierroslukumittari pimeni.
-Ei lähde kylmänä käymään.

En ole mikään autoexpertti, olisin erittäin kiitollinen jos joku voisi auttaa kertomaan mistä viat saattaa johtua tai miten korjataan!!

Kiitos

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #1 : 08.01.2011, 09:45:03 »
Oliskohan moottorin maadotus poikki tai sitten virtalukon pohja umpi kulunu. Eli moottori täytyy olla hyvin maadotettu koriin ja sitten vielä perus vika mikä on monasti Volvoa piinannut: Laturin maadotus moottoriin pitää olla kunnossa. Pelkästään tämän maadotuksen puuttuessa voi kone tehdä omiaan kun lähtee sähkö kiertään väärin päin pitkin muita auton sähkölaitteita.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa ertoro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #2 : 08.01.2011, 12:52:45 »
Hespa kiitokset vastauksesta. Täytyy kattella noita.

Eilen yöllä saatiin kaverin kanssa auto käyntiin kun latailtiin akkua. Nyt tänä aamuna koitin taas kylmältään käyntiin niin ei se startannut. Startti pyörii ensin mutta sitten hyytyy. Eli siis akusta loppuu virta?

Voisko sytytystulppien uusiminen auttaa myös jotenkin?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #3 : 08.01.2011, 13:06:18 »
Hespa kiitokset vastauksesta. Täytyy kattella noita.

Eilen yöllä saatiin kaverin kanssa auto käyntiin kun latailtiin akkua. Nyt tänä aamuna koitin taas kylmältään käyntiin niin ei se startannut. Startti pyörii ensin mutta sitten hyytyy. Eli siis akusta loppuu virta?

Voisko sytytystulppien uusiminen auttaa myös jotenkin?
Käyntiin kyllä muttei nuihin muihin, vaihda jokatapauksessa jos vaihdosta on aikaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #4 : 08.01.2011, 13:38:22 »
Laturin maadoitus tarkistukseen, ei taida ladata kunnolla. Ja imuvuodot on aika tyypillisiä ongelmia näissä, jotakin syttyvää kaasua suihkimaan imusarjan liitoksiin ja letkuihin ja kuuntelemaan, muuttuuko käynti mistään kohtaa suihkimalla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa ertoro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #5 : 08.01.2011, 21:39:19 »
Tuli tutkittua tuota volvoa taas ja yllätys, siellähän oli maadoitusjohto tosiaan poikki. Hokasin myös vasta nyt että siellähän on myös ryyppy! Johan alko auto käynnistymään kylmältäänkin. Suuret kiitokset teille avuista!!!

Mutta ei siinä vielä kaikki, kierrosmittari ja vilkut temppuilee yhä. Joka kerta kun lähden ajameen ne toimii aluksi mutta sammuu aina ~5km jälkeen, samaan aikaan. Mistä voisin lähteä etsimään vikaa, auttakaa!

Kiitos!

Poissa spike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #6 : 10.01.2011, 07:17:53 »
Aloita vaikka ihan maadoituksista. Maadoituspisteet on muistaakseni konehuoneessa etukulmissa ja sisällä kickpaneleiden alla. Puhdista jos vähänkin näyttää hapettuneelle.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #7 : 10.01.2011, 10:10:56 »
Aloita vaikka ihan maadoituksista. Maadoituspisteet on muistaakseni konehuoneessa etukulmissa ja sisällä kickpaneleiden alla. Puhdista jos vähänkin näyttää hapettuneelle.

Eikö tossa just edellisessä viestissä ollut että löyti katkenneen maapiuhan?

Poissa ertoro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #8 : 14.01.2011, 16:00:54 »
Tässä muutaman päivän aikana on tullut huomattua että noi sähkölaitteet pelaa yleensä silloin kun on paljon kierroksia. Alhasilla kierroksilla ei tykkää pelittää, eikä aina isoillakaan mutta yleensä kyllä. Voisko vika johtua huonosta akusta? En viitti turhaan ostaa uutta akkua.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #9 : 14.01.2011, 16:59:40 »
Olisk9o laturi kärähtäny? Mittaappa koneen käydessä latausjännite akun navoista. pitäis olla jotain 13-13,8 volttia. Jos ei ole niin nouseeko jännite kun nostaa kierroksia? Jos näin käypi nin sit on laturin säädin todennäköisesti palanu. Voi toki muutakin vikaa olla. Mutta katoppa ensin se latausjännite niin tietääpä ainakin sen sitten.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Volvo 740 b200et kuluttaa n.15l/100km + muut pikkuviat
« Vastaus #10 : 04.04.2011, 11:25:02 »
Itselläni on 740 vm.88 ja kylmänä autossa ei toimi mittariston valot ensinkään. Tai no palaa siellä molempiin suuntiin vilkun merkkivalot ja vitosvaihteen merkkivalo.
Auton lämmetessä sisältä kaikki alkaa toimimaan normaalisti  ja mitä kylmempää, sitä vähemmän toimivia sähkölaitteita autossa on.

Sitten tälläinen: Autoon on edelisen omistajan toimesta vaihdettu ilmamassa-anturi, ja sen jälkeen auto on alkanu syömään bensaa ja anturi on kyllä oikea.
Voisiko täältä löytyä jonkinlaista kuvaa Boschin -067 loppuisesta ilmamassa-anturista, että osaisi katsastaa tuon kunnon ja mahdollisesti säätää jotenkin, kun ei viittis umpimähkään uutta mennä ostamaan, jos vika ei olekkaan tuossa.

Onko muilla ollut kytkimen kanssa tälläistä ongelmaa: Kytkin irrottaa ja pelaa loistavasti, kun muistaa välillä nostaa polkimen jalalla ylös. Poljin siis valuu pikkuhiljaa alas ja ei irrota kunnolla. Nestettä ei huku mihinkään.

Kirjoitusvirheitä, välimerkkejä, isoja kirjaimia ja rivitystä lisätty/ muutettu, jotta saisi edes jotenkin selvää asiasta. Koitetaan kirjoittaa edes välttävää kieltä, edes rivitys niin ettei kaikki ole yhdessä putkessa  t:usu ;)
« Viimeksi muokattu: 04.04.2011, 12:42:57 kirjoittanut usu »
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa Madbull

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #11 : 04.04.2011, 17:25:03 »
Eikös noissa vanhemmissa ole ilmamassamittarin kyljessä ruuvi josta voi säätää seosta? Ettei olisi seokset rikkaalla ja kuluta siksi bensaa?
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #12 : 04.04.2011, 17:36:47 »
Eikös noissa vanhemmissa ole ilmamassamittarin kyljessä ruuvi josta voi säätää seosta? Ettei olisi seokset rikkaalla ja kuluta siksi bensaa?


Näyttäisi koneen olevan B200ET, jossa on vanha läppätyyppinen ilmamäärämittari vain.

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #13 : 04.04.2011, 19:13:57 »
Ensiksi pahoittelen jumalatonta määrää kirjotusvirheitä ja toiseksi kyllä mootorina on B200ET :). Mistä päin anturia voisi lähteä haeskelemaan tätä ruuvia, jos sellainen on. tuo meidän volvo on lastutettu ja lastu on ohjelmoitu sillain että ahtoja voisi nostaa tuonne 1.2bar ilman pelkoa että mootori kilahtaisi laihan seoksen takia, lastu on laitettu ennen ilmamassa-anturin vaihtoa.
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 740 pikku vikaa, apuja!
« Vastaus #14 : 04.04.2011, 21:42:24 »
Ensinnäkin, kone ei kestä minkään valtakunnan lastulla 1.2 bar jos sulla on vakioahdin ja suuttimet/ Bp-säädin(2.5bar), kiertokanget pettää myös jo noilla paineilla melko nopsasti vaikka ei nakuttaisikaan.

Mitä ruuvia tarkoitat? Ilmamäärämittarissa on päällä, alunperin muovitulpan alla kuusiokoloruuvi jolla voit säätää joutokäyntiseosta. Ruuvi on ilmaruuvi, aukipäin laihtuu ja päinvastoin.
Mustan muovikannen poistamalla pääsee säätämään jousen kireyttä. Siirretään niiden jousien päitä siinä rattaalla, mieluimmin pykälä kerrallaan. Jousivoimaa löysemmälle niin seos rikastuu ja toisinpäin.
Tossa epätarkka kuva systeemistä, parempaa ei oo nyt tarjota. :buck2:



Tuossa hommassa pitää olla sitten tarkkana, nakuttaa ajatusta nopeammin jos säädät liian laihalle ja tuon homman teet ihan omalla vastuulla, keinon vain tässä kerron.

Tuolla faq-puolella jotain mitä olen joskus naputellut...  http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=595.0

 

Carcom Oy  Elekma