Autoracing  KL-varaosat

B18, B20 tappikoneen rullakeinuvipu keskustelua

  • 1 Vastauksia
  • 217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lolvo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Tehdäänpäs oma ketju tappikoneen rullakeinuvipu keskustelusta.

Markkinoilta löytyisi kyllä valmiita rullakeinu settejä mutta onkos porukka muokannut jenkkikoneen keinuista sopivia?

Pyöritellyt pikkulohko chevyn sbc rullakeinuja mutta suurin ongelma tahtoo olla tappikoneen keinuvipu akselin (n. 22mm?) suuri halkasija jos sitä haluaisi käyttää. Sbc neulalaakeri mitoitettu about 14mm akselille.

Kuunnellaan ilomielin muiden ideoita ja toteutuksia, hirveästi ei tunnu oikein keskustelua olevan aiheesta muuallakaan.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 615
  • www.vrcf.fi
Vs: B18, B20 tappikoneen rullakeinuvipu keskustelua
« Vastaus #1 : 05.05.2025, 10:01:16 »
Laakerimitoitus ja vipusuhde oli ongelma aikoinaan (n. 1996 ) miksi ei onnistunut valmiit vivut sovittaa B-20:seen . Ruotsista sai jotain ,ne oli liukulaakeroidut , omalle akselille . Ja kalliita. Mulla oli jo paljon aikaisemmin tehty neulalaakerit omiin rautavipuihin ja niille 2mm ohuempi teräsakseli , (alkuperäistä keinuvipuakselia ei onnistu ohentamaan ja karkaisemaan kovaksi neulalaakeria varten ), niin sen akselin hyödyntäminen onnistui omatekemiin rullakeinuvipuihin ,niihin sai saman kokoisen neulalaakerin . Kaveri ajoi cnc koneella vipuja pari sarjaa 7075 alusta .Vivun sisällä on öljylle poraus venttiilipäähän ja säätöruuville . Laakerit on INA RS:t Venttiilipään rulla on GRANE tuote Usa:sta Säätöruuvit  on tehty  kovista kuusiokoloruuveista ,öljyreikä keskellä  ja nitrattu . Venttiiliohjain pääsee ainenkin helpommalla tällä rullamallilla ,etenkin isonostoisia nokkia käytettäessä .

  neulalaakeri alkuperäisessä rautavivussa 
 

 

Carcom Oy  Elekma