Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk

  • 10 Vastauksia
  • 1768 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Moro vaan kaikille!

Pitkään miettinyt projektin julkaisua tänne ja nyt ajattelin tehdä sen. Tosiaan olen autoa jo pari vuotta pikkuhiljaa rakennellut ja suunnitelmat ovat muuttuneet monestikki. Alun perin ostin auton moottorin takia kun pitkään haaveillut rakentaa pirteä 242 tuolla b230 turbo moottorilla. Ensiksi rakentelin moottorin (kuvia tulee myöhemmin) ja kyttäsin päivittäin sopivaa 242 koppaa tähän projektiin. Moottori alkoikin olla jo valmis, mutta minulle järkevää koppaa vaan ei tuntunut löytyvän. Sitten päädyin siihen tulokseen, että alan tekemään tuosta 940 farkusta käyttöauton itselleni. En paljasta enempää, mutta tällä hetkellä auto on korigrillissä täysin hylsynä ja tavoitteeni on katsastaa auto viimeistään tämän vuoden lopulla. Katsastan auton vakio tekniikalla ja katsotaan sitten ensi talvena minkälaista ahdinta ja ohjainta sinne konehuoneeseen päätyy.

Sitten vielä lyhyesti. Kyseessä siis volvon 940 -96 farkku b230fk koneella, jolla ajettu noin 500tkm. Tarkoituksena rakentaa auto täysin uusiksi tekniikkaa myöten. Tarkoitus on pitää auto ulkoisesti täysin vakiona, mutta haluan panostaa ajettavuuteen ja sitten hieman tehokkuuteen.

Lisään pari kuvaa lähtötilanteesta.

Koitan kuvatekstit kirjoittaa tämän hetkisissä tilanteissa niin olisi mieluisampaa luettavaa lukijalle.












Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #1 : 09.05.2025, 16:44:11 »
Ensimmäisenä alettiin irroittamaan moottori.



Siinä kumihanskat öljyssä ei pahemmin viitsinyt puhelimella otella kuvia, mutta kuten kuvasta huomaa niin olihan se huollon tarpeessa. Kannentiiviste oli halki, virranjakajan stefa vuosi, molemmat kampiakselin stefat vuosi ja pakosarja oli halki.



Männissä ja sylintereissä ei ollut onneksi huomattavia jälkiä.



Kampiakselin laakerit näyttivät yllättävän hyvältä.





Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #2 : 10.05.2025, 18:10:00 »
Siinä kun odottelin lohkoa ja kampiakselia koneistamolta päätin kurkata mitä tuonne M90 sisälle kuuluu. Sen verran ennen purkamista kokeilin pihalla, että kaikki vaihteet menee nätisti silmään eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut. Huomasin huolestuttavan paljon metalli mujua vanhan öljyn seossa niin päätin halkaista askin. Samalla oli vaihdettava kardaanin puoleinen stefa ja vaihteen siirtäjän stefa.






Kaikki rattaat ja syncro renkaat näyttivät hyviltä, eikä mitään huomattavaa kulumaa ollut missään. Kyllähän öljytkin näyttivät siltä, ettei niitä oltu vähään aikaan vaihdettu.



Putsasin hyvin rattaat ja laatikon kuoret, jonka jälkeen laitoin laatikon kasaan.






« Viimeksi muokattu: 10.05.2025, 18:14:10 kirjoittanut Kerkema »

Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #3 : 17.05.2025, 08:41:19 »
Kävin noutamassa lohkon ja kampiakselin koneistukselta. Sylinterit porattiin ylikokoon 96,3mm ja tasopinta hiottiin. Kampiakseli kiillotettiin ja tasapainotettiin uudelle teräsvauhtipyörälle.



Lohko ja öljypohja hiottu, putsattu ja teipattu maalausta varten.











Pohjamaaliksi tuli molempiin 1K Epoxy Primer






Pintamaaliksi tuli Ford Race Red.






Seuraavaksi kasamaan moottoria.




Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #4 : 24.05.2025, 11:01:16 »
Moottoriin tuli Glycon runko- ja kiertokangen laakerit.


Hyvin istu kampura paikoillensa.


Sitten välyksien mittaus.


H-profiilin kiertokanget tuli Lensulta.


Tasapainotus ja männät paikoillensa.


Huomasin tuossa ennen lohkon maalausta, että apuakselin ensimmäinen laakeri oli vaihtokunnossa.


Uusi tilalle, älkää antako mustalla tussilla piirretyn viivan hämätä. Laitoin kyllä laakerin reiän öljykanavaan päin.


Alakerta olisi nipussa. Seuraavaksi aletaan vähän viilaamaan 530 ja 531 kansia.


HOX! Jos joku näitä lukeva osaisi kertoa minulle, miksi osa kuvista (ensimmäinen ja toinen kuva ja missä on kiertokanget mäntineen pöydällä) kääntyy 90 astetta kun lähetän ne verkkoselaimelle. Olen kokeillut kääntää valmiiksi galleriassa vastapäivään 90 astetta, mutta silti kuvat näkyvät juuri 90 astetta vastapäivään. Kuulostipa hankalalta selityksestä. Kiitos  :)
« Viimeksi muokattu: 24.05.2025, 11:05:05 kirjoittanut Kerkema »

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1805
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #5 : 24.05.2025, 11:43:32 »
HOX! Jos joku näitä lukeva osaisi kertoa minulle, miksi osa kuvista (ensimmäinen ja toinen kuva ja missä on kiertokanget mäntineen pöydällä) kääntyy 90 astetta kun lähetän ne verkkoselaimelle. Olen kokeillut kääntää valmiiksi galleriassa vastapäivään 90 astetta, mutta silti kuvat näkyvät juuri 90 astetta vastapäivään. Kuulostipa hankalalta selityksestä. Kiitos  :)

Siitä latausikkunan esikatselusta ei kannata välittää, eikä käännellä kuvia sen perusteella. Joskus iteki kattonu, että miks se noin päin menee, mutta näkyy sivulla kuitenkin niin päin kuin on otettu.

Nättiä pataa pukkaa. O0
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #6 : 24.05.2025, 17:57:58 »
Siitä latausikkunan esikatselusta ei kannata välittää, eikä käännellä kuvia sen perusteella. Joskus iteki kattonu, että miks se noin päin menee, mutta näkyy sivulla kuitenkin niin päin kuin on otettu.

Nättiä pataa pukkaa. O0

No niin hyvä tietää, tämän kanssa raavin päätäni  :D Kiitos!

Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #7 : 03.06.2025, 19:32:42 »
Sitten kansi hommiin  :D Tuli hankittua tuollainen koskematon 531 kansi, johon olisi tarkoitus tehdä seuraavasti:
- Pakokanavien lievä porttaus
- Imukanavien siistintä
- Tasopinnan hionta
- 38mm pakoventtiilit
- 46mm imuventtiilit
- R-seetit
- Enkel 39kg venttiilinjouset
- Vx3 nokka-akseli tulee käyttöön, katsotaan sitten uutta nokkaa kun ahdin on valittu.



Sehän päätti viimeinen pakosarjan pinnapultti alkaa juonittelemaan.  :buck2:





Sitten lastu lentämään.








Se alkaisi kansi olemaan valmis koneistukselle. Lopuksi vielä kiillottelin kanavat.



Tein samat jutut moottorin mukana tulleelle kannelle 530, mutta tämä jää hyllyyn varalle ihan vakio osilla.








Siinä kuin odottelin 531 koneistukselta aloin virranjakajaan vaihtamaan stefaa ja tiivisteitä. Tein plasmalla jigin niin olipahan mielekästä hommaa moksia sokka pois. Voisin näitä poltella lisää jos jollakin on tarvetta.








Siinäpä se hattu nyt olis :)




« Viimeksi muokattu: 03.06.2025, 19:36:17 kirjoittanut Kerkema »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2453
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #8 : 03.06.2025, 20:06:48 »
Levennä tuota palotilan samaan mittaan kuin sylinterin halkaisija venttiilien kohdalta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #9 : 03.06.2025, 21:01:11 »
Levennä tuota palotilan samaan mittaan kuin sylinterin halkaisija venttiilien kohdalta.

Mennään nyt näillä tuon 531 kanssa, kun moottorissa jo kiinni. Toki tuon 530 voisin leventää valmiiksi kun tuolla hyllyssä lojuu. Liekkö tulee koskaan käyttöön, mutta saattais vähän lisätä myyntiarvoa  :D

Poissa Kerkema

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Kerkemanin käyttöauton kunnostus: 940 -96 B230fk
« Vastaus #10 : 18.06.2025, 19:23:18 »
Sitten moottoria nippuun.


Vähän muuttunut toiminto Imgbb:llä niin opettelu saada kuvat näkymään. Nyt onnistuu, illan päälle lisää.

Öljyt laatikkoon


Paketti valmis pellin alle


Sitten tulikin tilanne, mikä mietitytti kauan mitä auton korin suhteen tehdään. Tarkoitus oli paikata pari helmapellin reikää, vaihtaa tuulilasi ja oikean puolen kontin lasi leimalle.

Aloin tunkkaamaan autoa ylös vasemmalta puolen perästä, jotta saan kardaanin pultattua kiinni. Sainkin ylös, mutten kerennyt pukkia laittaa alle kun kuului rusahdus ja tunkki pohjasta läpi. Päätin kuitenkin laittaa auton ajokuntoon varmistaakseni, että moottori ja laatikko pelaa. Positiivista tässä oli, että moottori ja laatikko pelasi todella hyvin.

Kirsikka kakun päällä oli vielä kun lähin kokeilemaan mexicoon tuota autoa niin konepelti tuli tuulilasiin noin 100km/h vauhdista. Rehellisesti pikku vapina säikähdyksestä, vitutuksesta ja omasta typeryydestä  :D Konepelti jäi painamatta luukkoon kun lähin kokeilemaan.

















« Viimeksi muokattu: 18.06.2025, 21:10:36 kirjoittanut Kerkema »

 

KL-varaosat  Race.fi