Carcom Oy  Elekma

S80 D3, 2012 pyöränkulmat

  • 3 Vastauksia
  • 197 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
S80 D3, 2012 pyöränkulmat
« : 09.05.2025, 10:31:00 »
Volvo S80 D3 (5 syl.), vm. 2012, ajettu 340 tkm.

Auto ollut omana aikana aina levoton ajaa ja puoltanut oikealle voimakkaastikin. Tehtyjä toimenpiteitä viime kesältä: vaihdettu etutukivarret ja pyöränsuuntaus (3 kertaan suunnattu, ensin vaihdettu varsi + suuntaus, sitten toinen varsi + suuntaus, sitten kolmas suuntaus koska ei miellyttänyt). Suuntausten jälkeen ratti jäänyt aina kallelleen vasemmalle vaikka lukittu huolella suoraan suuntauksen ajaksi. Aina myös puoltanut ojan puolelle. Viime kesänä laitoin myös uudet renkaat ja puoltaminen jatkui (ajettu hetki ennen tukivarsien vaihtoa, ei silmin havaittavaa epätasaista kulumista).

Nyt keväällä vaihdoin renkaiden paikkaa akseleittain vasemmalta oikealle. Puoltaminen muuttui, jopa siten että suosii ennemminkin vasenta puolta.
Epäilen että alustassa on jotain löysää, joka aiheuttaa sen, ettei pyöränsuuntaus onnistu kunnolla ja ratti jää vinoon vasemmalle. Ensi viikolla tarkoitus käyttää nosturilla ja väännellä alusta huolella läpi. Onko näissä jotain paikkoja, joita ei normaali korjaamon nosturilla tahdo löytyä? Voiko syyllinen olla esim. takaa pitkittäisen tukivarren isot etupään puslat ja jos näin, niin kuinka diagnosoitavissa?

Toinen mikä kiinnostaa, on pyöränkulmien arvot mihin tulisi pyrkiä ja millaisilla toleransseilla? Olisiko kenelläkään antaa tänne tavoiteltavia arvoja?
Viimeksi raportin mukaan oikealla takana camberia oli 2 astetta, 11 min ja vasemmalla 1 aste 30 min. Ero kuullostaa aika suurelta minusta. Näitähän voi vippaskonsteilla säätää jos syypää on tuossa. Aurausta takana oli 11 min ja edessä 6 min.
Epäilen kuitenkin edelleen välyksiä, joita ei vain osata löytää.

Talvirenkaat oli kuluneet sisälaidoiltaan noin 40mm matkalla. Myös "laukalle lähtöä" oli selvästi havaittavissa, eli että kuvion nappuloista joka toinen oli kulunut harjalle eri tavalla kuin joka toinen. Itse pyöränsuuntauslaitteiden toimivuutta, tai suuntaajan osaamisen puutteita en tässä epäilisi, koska muut autot samaisessa luottokorjaamolla samaisella laitteella on saatu kulkemaan hyvin vaikka laite onkin vanha.

Olisiko viisaammilla neuvoja?

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: S80 D3, 2012 pyöränkulmat
« Vastaus #1 : 09.05.2025, 13:58:32 »
Noilla kilometreillä voisi olla menossa jo kolmannet pitkittäisten takatukivarsien etupuslat ja jossei vielä vaihdettu kertaakaan, niin täältä ainakin suositus vaihtaa.

Omassa V70:ssä aurausta on laitettu pyytämäni 0°08' joka pyörään, mennyt suoraan ja kuluneet tasaisesti, jos vaan on tehty kunnolla eli esim. ratti suorassa.

Ja jos taas puoltamisen suunta vaihtui renkaitten paikkaa vaihtamalla, niin renkaat tarkempaan syyniin.
Aikaa sitten yhdessä omassa uudessa Vollessa säädettiin ja säädettiin, meni sitten jossain vaiheessa eturenkaat päikseen puolelta toiselle, niin puoltaminen loppui. Misukat oli.

Kunnon ammattilaista säätäjää saattaa olla vaikea löytää,  ... kuhan on siellä toleranssien välissä, niin hyvä tulee ...  just joo    ::)
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2454
  • S60 T6 AWD -11
Vs: S80 D3, 2012 pyöränkulmat
« Vastaus #2 : 09.05.2025, 14:40:00 »
Minä ajelutin säätäjää koeajon merkeissä niin kauan että puoltaminen saatiin loppumaan.
 Siis kaveri ajoi ja itse istuin kyydissä. sitten säädettiin lisää.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Wollee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D3, 2012 pyöränkulmat
« Vastaus #3 : 10.05.2025, 07:48:43 »
Yritetään tutkia noita tukivarren puslia. Epäilen että voi olla jopa alkuperäiset. Moni muukin tukivarsi alkuperäisen näköinen Volvon leimoilla mutta tiedä sitten.

Renkaita en sinällään epäilisi koska käytös samanlaista jo kolmilla eri renkailla. Epäilykset kohdistuu lähinnä siihen, että ehtivätkö kulua jotenkin epämääräisesti ennen tukivarsien vaihtoa vaikkei silmällä kulumaa olekaan havaittavissa. Silmäillä ei muutakaan epämääräistä havaittavissa.

Pyöränkulmat tietysti syypää tuohon varmastikin on, mutta siinä hankaluus onkin että miksi kulmat ei satu kohdilleen ja ratti jää vinoon. Onko Volvoihin erikoistunutta säätäjää Oulun seudulla? Mersuihin ainakin löytyy mutta eivät tee muita merkkejä.

Jos olisi viralliset arvot mihin pyrkiä niin ainakin tietäisi meneekö niihin arvoihin miten hyvin. Ja vaikka menisi toleransseihin komeasti kaikki niin ei todellakaan automaattisesti tarkoita että kulkisi hyvin (todettua MB ja BMW että tarkkaa joskus on).

Katsotaan nyt ensin se alusta että löytyykö mitään selitystä.

 

RallyBaron  Samppasport