Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä katin rikkoi ja miten todettiin rikkinäiseksi? Oli nimittäin samanlainen tapaus jossa myös muualla todettiin katti vikaiseksi mutta eipä ollutkaan. Mitä oireena?
Taustana alkoi nykimisella ja runsaalla savuttamisella, tehon hiipumisella. Tuolloin sytytyskatkoksia kaikissa sylintereissä. 2. ja 3.sylinterin tulpat bensan peitossa.
Tuon myötä vaihdettu polttoainesuuttimet, sytytystulpat, moottoriöljyt ja suodatin.
Huollon jälkeen vikakoodit P042009(Katalysaattorin hyötyaste) ja P013716(Lambda-anturin lämmitys) aktivoituivat.
Tämän jälkeen molemmat lambdat vaihdettu, tehty sylinterien vuototesti/puristuspaine mittaus, uusittu viallinen huohotinletku, uusittu ahtimen imuputken tiiviste.
Huoltojen jälkeen P042009 aina palautunut parin päivän ajon jälkeen. Päästöt mitattu, ei ole edetty pelkästään koodin varassa.
Auto tuntunut muuten ihan vakaalta mainitsemani sytytystulppa rempan jälkeen.
Huollon mielestä nyt on tutkittu/mitattu ja vaihdettu kaikki mitä vaihdettavissa on ja vika on rajattavissa kattiin. Itsellä ei valitettavasti ole kompetenssia kyseenalaistaa edellä mainittua. Käyty muutamassa eri huoltopisteessä, joista jälkimmäinen valtuutettu Volvo huolto.