2005 AWD V70 alkoi taannoin yhtäkkisesti oireilemaan rajusti:
- Mittaristossa: "Ajonvakautus vaatii huollon, "Vaihteisto vaatii huollon", ja moottorin vikavalo ja jarrujen varoitusvalot syttyi
- Sähköpenkit ei pelannu
- Kierroslukumittari mykistyi joksikin aikaa
- Vaihteiston merkkivalo jäi D-asentoon vaikka keppiä siirsi
Hiukan tätä aiemmin havaittiin myös että ohjaustehostus alkoi sekoilemaan ja takeltelemaan.
Muutaman kuukauden ajan aiemmin kuskin ikkuna ei pysynyt ylhäällä ilman painamatta nappia pitkään.
Tutkimusten aikana pimeni lisäksi yksi puola, kävi vain neljällä.
Vikakoodeja tuolloin oli:
- ABS-0094 "Communication between control modules. Communication problems with active on demand coupling"
- ABS-0115 "Communication between control modules. Communication problems with the steering angle sensor. Signal missing"
- ABS-0148 "Communication between control modules. Faulty configuration ID"
- ECM-5110 "Malfunction indicator lamp (MIL), CEM, Faulty signal"
- ECM-930B "Control Module Communication problems. Signal missing"
- ECM-512B "Malfunction indicator lamp (MIL), Communication signal missing"
- ECM-5130 "Malfunction indicator lamp (MIL), TCM, Faulty signal"
- TCM-E000 "Control Module Communication. Faulty communication"
- SAS-E000 "Control Module Communication. Faulty communication"
- SAS-0016 "Control Module. Communication fault"
- ECM-350B "Ignition coil Cylinder 1, signal, signal missing"
Puola uusittiin ja kone alkoi käymään viidellä. Koodeja raivokkaasti poisteltiin ja välillä käytettiin ja ajeltiin, ja tämä tuli aina heti avauksessa uudelleen:
- ABS-0094 "Communication between control modules. Communication problems with active on demand coupling"
Käynnistyksen jälkeen lisäksi:
- ECM-350B "Ignition coil Cylinder 1, signal, signal missing"
Puolaa siirrettiin toiseen pyttyyn ja vikakoodi seuraa puolaa.
REM-sulakkeet ovat ehjät ja niille kaikille tulee virta
CEM-yksikköä epäiltiin pääsyylliseksi, ja sieltä löytyikin vesivuodon seurauksena syntynyt aika iso hapettuma, joka korjautettiin. Tämän jälkeen kaikki edellä mainitut viat ja oireet poistuivat lukuunottamatta:
- Mittaristossa: "Ajonvakautus vaatii huollon"
- Ohjaustehostus sekoilee ja takeltelee jopa rajusti enemmän kuin aiemmin. Mitään ääniä ei kuulu vaikka rattia kääntelee paikallaan.
Vikakoodeja on edelleen nämä, mutta vain nämä pysyvästi:
- ABS-0094 "Communication between control modules. Communication problems with active on demand coupling"
- ECM-350B "Ignition coil Cylinder 1, signal, signal missing"
Testerillä on katseltu eri moduleiden saamat virrat ja pyörintänopeudet, ajoneuvon nopeudet yms. perustiedot jotka voi ymmärtää ilman fyysikon koulutusta, ja niistä ei löytynyt mitään epäloogista.
___________________
Ok, uusittu puola voi olla viallinen - tutkitaan se seuraavaksi. Ei voi kuitenkaan mitenkään liittyä muihin vikoihin?
Ohjaustehostuksen osalta on vielä tutkimatta rattiakselin ristinivelet.
Onko ohjaustehostuksella ja/tai ajonvakautuksella jotain yhteyttä tuohon vikakoodiin ABS-0094?
Mitä vielä pitäisi tutkia?
Voisiko Vida paikallistaa vikaa tavallista ammattilaistesteriä tarkemmin?