Onko kukaan törmännyt Volvoissa alla kuvaamaani ongelmaan?
Kyseessä Volvo V60 D4 vm 12/2014. Autoon vaihdettiin jakohihna ja korjattiin venttiikopan/nokkien päätypukkien välinen öljyvuoto elokuussa 2024 ei merkkiliikkeessä. Kaksi viikkoa tämän jälkeen rekan ohitustilanteessa reilulla kaasulla auto sammui ja ei enää käynnistynyt. Hinattiin merkkiliikeeseen, jossa todettiin yhden ruiskusuuttimen vikaantuneen.
Seuraava tapahtuma tuli jouluna 2024, jolloin aloin haistamaan katkua auton sisälle sekä erityisesti auton ulkopuolella pysähdyksissä oli voimakasta palaneen käryä. Hetken jatkettuani matkaa syttyi varoitusvalo mittaristoon. Jälleen hinaus merkkiliikkeeseen. Nyt löydöksenä tukkeutunut EGR jäähdytin sekä yhdestä suuttimesta oli puuttunut kokonaan pohjatiiviste sekä varsi tiiviste poikki. Sitten auto toimi muutaman kuukauden ok, kunnes jälleen nyt toukokuun 2025 alussa alkoi palaneen katkua ilmenemään ja nopeassa kiihdytyksessä moottoritien rampilla auton moottori sammui ja auto jäi moottoritien pientareelle. Tällä hetkellä odotan merkkiliikkeen diagnoosia viasta.
Mutta mikä voi aiheuttaa näitä ruiskusuuttimien hajoamisia ja niiden tiivisteiden vaurioita? ongelmaan liittyy selväsi myös EGR jäähdyttimen tukkeutuminen. Voiko ongelmalla olla jotain yhteyttä tehtyyn moottorioljyvuodon korjaukseen tai jakopään uusimiseen?
Muistan, että korjaamo mainitsi olleen jotain ongelmia saada kone käyntiin töiden jälkeen.