Carcom Oy  Elekma

XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?

  • 29 Vastauksia
  • 1003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Onkos kukaan asennellut itse sähkölämmityssarjaa? Auto 2016 eli ykkössarjaa.
Onko helppoa reittiä sisätilasarjalle apukuskin jalkatilaan valmiina?
Letkulämppärin asennustapa vaikutti aika helpolta ohjeessa.

Ja ennenkun joku ehtii kysyä/sanoa...joo on siinä webasto ja saa päälle jopa puhelimella....mutta kun on ilmaista sähköä saatavilla....

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #1 : 23.05.2025, 11:26:50 »
Aika monta litraa saa Webasto poltella sillä rahalla, mitä letkulämppärin ja sisäjohtosarjan ja sisälämppärin hankkimiseen menee...

Toki jos tykkää piuhojen kanssa painia ja tarpeet on omasta takaa, niin oiva vaihtoehto kyllä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1018
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #2 : 23.05.2025, 12:11:48 »
Ja siihen on syy, miksi Volvon lisävarusteissa on joko lämmitin tai laturi, ei molemmat :). Näin ainakin SPA-alustaisissa….

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #3 : 23.05.2025, 12:12:50 »
Joo onhan se noin. Mutta kun työmatka noin 15km ja jos polttelee webaa 30min per suunta ennen lähtöä niin on siinä rajoilla että tarvisi lisälatausta seisonnan aikana.
Ja kun laittaa laturin niin samalla asentuu nuo muutkin. Laturi 100e, lohkis/letku 180e, sisäpuhku 50e, + miniplugijohtosarja eli sellanen 400eur ite laitettuna.

Edellisessä autossa oli nuo ja pitää uudempaankin saada sama varustus.

Weba kuluttaa 0.6 litraa tunnissa.... eli jos 30min molemmissa päissä niin noin 60 litraa vuodessa eli 120 euroa karkeesti. Joten sellanen runsas 3v takaisinmaksu aika.
Suurempi hyöty tulee ehkä siitä että jää webalta pois about 100 tuntia käyntiä per vuosi....eli todennäköisesti 1 huolto vähemmän omistus aikana...ja se on helposti 400-500eur.

Edeltävä kulkine ollut 18 vuotta tuossa varustuksessa eli voi laskea säästöksi dieselissä 2000 euroa ja huolloissa ehkä luokkaa 1000 euroa. Paloilmapuhaltimella on rajoitettu elinikä kuten palopesälläkin.
Ja EVO lukittui 800h jälkeen ja vaati huollon. Monta niitä on vaihdettu Suomen maassa tuon lukituksen vuoksi kyllä turhaankin.

Mikäs syy siinä on että on laturi tai lämmitin mutta ei molemmat?
Webasto nimenomaan kaipaisi laturia kaverikseen.  Ja jos on letkulämppäri niin samasta johdosta tulee lataus...miksi siis ei..?

SPA alusta on tuossa uudemmassa, siihen ei parane koskea koska eikös sen dieseleissä ole se kusiruisku kaikissa?
Ehkä se alle 3v autossa on vielä toimiva mutta sitten.....





« Viimeksi muokattu: 23.05.2025, 12:18:17 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #4 : 23.05.2025, 12:17:21 »
weban sähkönkulutus on aika iso....sillä pitäs ajaa aina vähintään yhtä kauan kuin on lämmittänyt.

Sähköä kun menee muutenkin aika paljon kun on winterpack autossa....
penkinlämppärit eessä ja takana, takalasi, peilit, pesurit, ratti, tuulilasi kaikki nappaa lämmitysvirtaa. Etulasikin taitaa olla likemmäs 2kw, ainakin fordissa oli.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2025, 12:21:00 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8075
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #5 : 23.05.2025, 12:49:53 »
Rintapellissä on tarkoitukseen läpivienti CEM:n alapuolella. Jalkatilan äänieristeeseen pitää tehdä kohdalle reikä tai pujottaa sen alareunan kautta ali. Jotkut on vieneet piuhan tuulilasi alusmuovin alla olevasta läpiviennistä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #6 : 23.05.2025, 13:53:25 »
Onko kokemusta letkulämppärin asennuksesta, saako katkaistavan letkun puristettua kasaan asetusajaksi siten ettei tarvi järjestelmää tyhjentää? (ja ilmata)

Poissa Sirkkuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 115
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #7 : 23.05.2025, 17:02:34 »
Olen itse miettinyt vastaavia vaihtoehtoja, kuin aloittaja. Päädyin lopulta reilun satasen kustannuksella laittamaan akulle lämppärin, jolloin se ottaa latausta vastaan myös kylmillä keleillä vähän paremmin. Arctic battery heater oli se, jonka akun ympärille laittelin.

Ainakin viime "talvena" tekemieni mittausten valossa laite toimii odotetusti.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1018
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #8 : 23.05.2025, 17:17:21 »
Mikäs syy siinä on että on laturi tai lämmitin mutta ei molemmat?
Webasto nimenomaan kaipaisi laturia kaverikseen.  Ja jos on letkulämppäri niin samasta johdosta tulee lataus...miksi siis ei..?
…..
SPA alusta on tuossa uudemmassa, siihen ei parane koskea koska eikös sen dieseleissä ole se kusiruisku kaikissa?
Ei alkupään SPA-autoissa ole ureaa, eikä sitä pelätä tarvitse.

Minäkin tyhmänä ihmettelin, miksi laturi ja lämppäri ei sovi samaan autoon. Omamekaanikko sen sitten kertoi, ja selvähän se on: sillä ajalla, mitä autoa lämmitetään, ei 7A ylläpitolaturi ihmeitä tee. Toisaalta webastollisiin autoihin ylläpitolaturi on suositeltu varuste.

Saahan lämmittimeen erillisen ajastuksen, mutta kukkaroa saa kaivella vähän enemmän.

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #9 : 25.05.2025, 14:30:18 »
Onko kokemusta letkulämppärin asennuksesta, saako katkaistavan letkun puristettua kasaan asetusajaksi siten ettei tarvi järjestelmää tyhjentää? (ja ilmata)
Viime kesänä asensin letkulämmittimen XC60, vm.2017 autoo. Lämmitin calix ja defan asennussarja maksoivat n. 145 €. Öljynlauhduttimen letkut ovat niin lyjyet, että letkupuristinta ei saanut kiinni. Muutama litra tuli nestettä. Nestet muutamassa erässä takaisin ja välillä ajoa, niin ei tarvinnut erikseen ilmata. Asennussarjan mukana tulevat hyvät asennusohjeet.

Poissa Aiku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #10 : 25.05.2025, 14:39:56 »
Onkos kukaan asennellut itse sähkölämmityssarjaa? Auto 2016 eli ykkössarjaa.
Onko helppoa reittiä sisätilasarjalle apukuskin jalkatilaan valmiina?
Letkulämppärin asennustapa vaikutti aika helpolta ohjeessa.

Ja ennenkun joku ehtii kysyä/sanoa...joo on siinä webasto ja saa päälle jopa puhelimella....mutta kun on ilmaista sähköä saatavilla....
Tuota ohjetta soveltaen omaan XC60 asensin sisäpistorasian muuta vuosi sitten ja samalla kertaa asensin akun latauskeepelin ohjaamon puolelle.

https://accessories.volvocars.com/fi-fi/InstallationInstruction/Document/VCC-386107-1/XC60(-17)/2017

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #11 : 25.05.2025, 14:41:32 »
 En tiedä paljonko on xc erilainen  mutta v60 17 asennutin sisätilan pistokkeen ja varauksen laturin myöhempää laittoa varten ,tuolle tuli hintaa osineen  vähän yli 400e. Normi ajomatka on vähintään 60km joten en vielä katsonut tarpeelliseksi laittaa laturia mutta nyt se on helppo tökätä paikalleen jos myöhemmin sen haluaa.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #12 : 26.05.2025, 09:52:16 »
Ei alkupään SPA-autoissa ole ureaa, eikä sitä pelätä tarvitse.

Minäkin tyhmänä ihmettelin, miksi laturi ja lämppäri ei sovi samaan autoon. Omamekaanikko sen sitten kertoi, ja selvähän se on: sillä ajalla, mitä autoa lämmitetään, ei 7A ylläpitolaturi ihmeitä tee. Toisaalta webastollisiin autoihin ylläpitolaturi on suositeltu varuste.

Saahan lämmittimeen erillisen ajastuksen, mutta kukkaroa saa kaivella vähän enemmän.

Onkos mihin vuoteen/kk asti SPA korinen Diesel ilman kusruiskua?
Ei sitä pelätä tarvi sinällään ei se vaarallinen ole mutta saattaa kustantaa jokusen extratonnin muutaman vuoden välein.

Eihän sitä akkulaturia käytetä vaan silloin kun webasto puhisee vaan esim työpäivän ajan laturi lataa koko työpäivän ja weba puhisee vaan sen about 30min.
Sitä kun ulosmittaa winterpack koko hyötyä työmatkoilla (lämmitettävä tuulilasi, ratti, penkit jne) niin sähköä kuluu aika paljon noihin lämmittimiin. 8h akku latausta ei ole paha lisä. Ja jos lataisi vaan weban käynnin ajan niin weba kuluttaa about 5-7A eli saman kuin laturi pukkaa latausta. (tietty jos sisätilapuhallin isolla niin kuluu enempi)
Kyllä se lisälataus on alle 30min työmatkoilla hyvä olemassa, säästää laturiakin, ja samalla kuluttaa autokin pikkasen vähempi.
Ja jos on laturin parina letkulämppäri niin ei sekään moottorille kaiketi huonoa tee että on ollut lämpöisenä päivän. 550w ei konetta kovin kuumaksi tee.

Sinällään tuo Volvo On Call tekee webasta kyllä paljon paremman kuin ilman eli sää käynnistettyä lämmityksen puhelimella juuri silloin kuin tarve. Eli ei turhan kauaa lämmitä jos aikataulu vähän muuttuu tms.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2025, 09:55:01 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1018
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #13 : 26.05.2025, 11:22:13 »
Eihän sitä akkulaturia käytetä vaan silloin kun webasto puhisee vaan esim työpäivän ajan laturi lataa koko työpäivän ja weba puhisee vaan sen about 30min.
Kommenttini koskikin sähkölämmitystä ja akkulaturia, ne eivät sovi yhteen ilman lisätemppuja. Ja kuten jo totesin, ”weban” kanssa laturi on suositeltava.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 letkulämppärin/sisäsarjan ja akkulaturin asennus?
« Vastaus #14 : 26.05.2025, 13:16:47 »
Kommenttini koskikin sähkölämmitystä ja akkulaturia, ne eivät sovi yhteen ilman lisätemppuja. Ja kuten jo totesin, ”weban” kanssa laturi on suositeltava.

Tuossa sopimattomuudessa taitaa olla kyse tuosta volvon originaali akkulaturisarjasta ja moottorilämmitin+sisätilasarjasta. Niissä ei taida olla tarpeeksi liitäntöjä että saisi kaikki yhtäaikaa. Mutta jos asentaakin esim calix tai defa niin niitähän voi jakaa miten tahtoo...ja laturissa itsessäänkin on jo jakaja.

 

Kulkukoira  Proturbo