Elikkäs moottorin vikavalo syttyi ja testerillä vikakoodit P0049 turbo overspeed ja P0299. turbo underboost
Ajossa ei mitään vikaa, mutta ihmettelin ennen koodeja, että tuntuu jotenkin ihan hivenen laiskalta kaasua painaessa.
Solenoidit joka paikasta käyty yleismittarilla läpi, kellon letkua imuteltu ja vaivattomasti nousee, letkut ja putket käyty läpi silmä määräsesti ja käsikopelolla ja tuntuu melkeen kuin uusilta (270tkm ajettuna). Tarkotus olis saada savua lähipäivinä vuotojen varmistukseen.
No löin sitten ajon ajaksi testerin päälle niin toteutuneet ahtopaineet käy 2400hPa lukemissa jossa saattaa tehdä nopean piikin 2600, kun taas tavoite paineisiin on ero on noin 200 tietämillä (eli toteutunu paine jää taivoite paineen alapuolelle tuon 200 kunnes piikki heittää 200 tavoitteesta yli).
Tässä kohtaa käyty siis koko linjaston pintapuolinen tarkastus läpi, ilmavirtausanturin jälkeen olevan putken irroituksessa löyty putken sisältä vajaan puolen desin verran mustaa karstaista liejua niin aloin epäilemään EGR vikaa. Testeri kiinni ja EGR venttiilin asennot näytti tasakaasulla 30%, mutta kiihdyttäessä reilummin EGR toteutunut arvo näytti 2-10% ja tavoite -4-(-10%).
Turbon irroitusta mietin ensiksi josko putsaus auttaisi, mutta tuo EGR asento ja lieju putkessa taas on huolestuttavampi tällä hetkellä.
Josko olisi ideoita mistä etsiä vikaa, pajalle ei heti huvittais viedä kun oletus nuilla vioilla on että lasku on 2-3 alkava.