Myyjäliike ei ollut kumpikaan ketjussa mainituista. On pitkäaikaisempi kotimainen toimija, jo ns. sotien ajoilta.
Pöljää kaupanteossa oli se, että kun reppuri oli tuonut auton kotiini koeajettavaksi, jo noin 5... minuutin ajolenkin jälkeen myyjähenkilö alkoi pommittaa reppuria tekstareilla jotta tuleeko kaupat. Koeajolenkin lopulla pukkasi uutta tekstaria, ja takaisin kotipihassani reppuri sekä myyjähenkilö ryhtyivät puhelimoimaan keskenään. Tuon puhelun päätyttyä itse soitin myyjähenkilölle ja lausuin, että ei taida kauppoja syntyä. Tuossa yhteydessä myyjähenkilö ilmoitti, että auto on jo poistettu myynnistä minua varten, ja minun tuon takia olisi syytä ostaa kyseinen tai jokin toinen auto kauppaketjultaan.
Puhelun jälkeen ja reppurin sekä auton poistuttua pihastani, jäin pähkäilemään asiaa. Meilitse otin yhteyttä myyjähenkilöön ja totesin, että hinnasta vielä 500 pois, niin otan auton. 250 euroa lähti. Sovimme, että teemme kaupat, ja liike toimittaa auton kotiini kauppojen tekemistä varten. Olin koko kevättalven netistä jaagannut lähtöhinnaltaan kohtuullista suomivolvoa hyvällä huoltohistorialla, ja voimanlähteenään nimenomaan täysbensa - ei hybridi tai flexi, kaasu. Maaliskuussa missasin 190 tkm ajetun V60 -20 täysbensa, jollaista nimenomaan olin odotellut.
Myyjähenkilö kuitenkin perui auton kotiintoimituksen ja edellytti, että noudan auton liikkeestä. En osaa hahmottaa, oliko myyjäliikkeelle tässä yksi keino vetäytyä etäkaupan kontekstista. Kun menin auton hakemaan, sain auton uudestaan nähdä vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen. Tuossa vaiheessa havaitsin, että auton vasen etuvanne oli hartaasti ajettu rotvallin reunaan - vanteen rantissa on nirhaumaa kymmenien senttien matkalla.
Minulla on käsityskyvylläni perusteltu syy epäillä, että myyjäliikken reppuri oli takaisin liikkeeseen palatessaan 22 kilometrin matkalla kalauttanut vanteen risteyskorokkeisiin. Ja mahdollisesti (korostan, hypoteettista) tästä syystä myyjäliike vetäytyi auton kotiintoimituksesta, ja sain auton nähdä uudestaan vasta kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen.
Kuluttajariitalautakuntaan joudun menemään, myös parin muun seikan takia autossa. Muun muassa, auton ainakin oikea takalokasuoja on kolarimaalattu, kun bensatankin täyttöaukon tiivisteissä on maalirannut. Enkä saanut tilaisuutta tarkastaa auton alustan mahdollisia ruosteita, vaikka olin sitä myyjäliikkeeltä vaatinut. Onhan siellä ruostetta, enkä missään nimessä olisi ostanut autoa, jossa on ruostetta. Torpassa muita Volvoja on mm. 960 vm -95, joka on ollut minulla 28 vuotta, eikä autossa ole ruosteita missään - alustasuojauksen sekä alapuoliset kotelot tuohon olen uusiksi tehnyt itse, ensimmäisen kerran jotain vuonna 2000 ja viimeksi viitisen tmv. vuotta sitten.
Kerran aiemmin olen käynyt kuluttajariitalautakunnassa, 90-luvun alulla. Tuolloin lautakunta suositteli myyjäliikettä kuitteja vastaan korvaamaan välittömät korjaukset, joita olin autoon joutunut teettämään. Myyjäliike korvasi täysimääräisesti. Auto tuolloin oli Peugeot 505 GTi -88 vai Volvo 740 GL -90, en muista kumpi oli kyseessä.
Tänään S60:n vaihteisto teki outoja loikkia jtta jysähti, tasakaasulla 30 km/h taajamanopeudessa. Pakko tuohon on vaihteistoöljyt vaihdattaa.
-ilkka