Auto V50 2,0 diesel 6-v laatikolla vm. 2005, jossa kävi maantiellä ajellessa ihan yhtäkkiä niin, että manuaalilaatikosta hukkui pykälät 2, 4 ja 6. Linkutin parittomilla kotiin, ja aloin purkamaan autoa.
Siirtäjän viereisestä vaihdelaatikon huohottimesta on tullut vähän öljyä laatikon päälle. Kummatkin vaihteensiirtovaijerit olivat molemmista päistään pallonivelissään, ja vaijerit kiinnitettyinä niihin kauluksiin vaihdelaatikossa sekä vaihdekepin jalustassa. Yhtäkään neljästä sinisestä lukitusklipsistä en vaijerien kauluksista löytänyt, liekkö siis ollutkaan ikinä. Kaikki vaihteet löytyy siirtäjästä käsin kokeiltuna, ja tällöin vaihdekeppi seuraa oikeaan väliin. Vaihdekepistä kokeiltuna siirtäjä ei tahdo liikkua keulaan päin, vaan jumahtaa jotenkin parittomalle vaihteelle. Siirtäjä käsin liikuttaessa ei mitenkään erikoisen jäykkä.
Pitkittäisliikkeen vaijeri irroitettuna se ei tunnu poikkinaiselta, ja liikerata on sen oikean n. 5 cm. Pitkittäisliikkeen vaijeri siirtäjään kiinnitettynä työntöliike näyttäisi jäävän vajaaksi ja pykälä 3:lle, vaikka keppi liikkuu sisällä välin 3-4. Vaihdelaatikon päästä vetämällä vaijeri tuntuu yhtenäiseltä.
Huomenna meinasin yrittää saada tuon vaihteensiirtovaijerin pöydälle tutkittavaksi, mutta tuleeko muuta mieleen?