Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Projekti S60

  • 38 Vastauksia
  • 3873 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti S60
« Vastaus #15 : 26.07.2025, 11:17:34 »
Eikös se ole vain pohjaanlyöntikumin vastakappale?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #16 : 26.07.2025, 11:58:23 »
Eikös se ole vain pohjaanlyöntikumin vastakappale?
Ah OK.

Tuli mieleen että tämä projektini on aika vaatimaton verrattuna foorumin muihin projektipäiväkirjoihin. Niissä usein rakennetaan koko auto koria, moottoria ja voimansiirtoa myöten. Minä olen lähinnä vaihdellut osia, mikä ei ylittäisi uutiskynnystä "oikeilla" autoharrastajilla.

Tämä voisikin olla opettavainen tarina siitä, miten vanhan ja halvan, melkein romuksi joutuneen auton pystyy pelastamaan vaikkei ole kovin taitava korjaamaan autoja. Ns. tervettä maalaisjärkeä kun käyttää ja muistaa fysiikan lait suunnilleen niin kaikenlaista voi tehdä.
Pitäisikö perustaa uusi osasto foorumiin: "Taitamattomien ihmisten projektit".

Kyseisen Volvon omistaja oli saanut Espoon kaupungilta uhkauksen, että auto hinataan pois ja lasku tulee perässä. Hän laittoi sen huutokauppaan ja oli tyytyväinen kun sai siitä yli 300€.
Vastaavia pikkuvikaisia Volvoja on runsaasti. Ne on kuitenkin tukevasti tehty ja tuohon aikaan ruosteenesto tehtiin hyvin. Kun kori, moottori ja vaihteisto ovat kunnossa, kulutusosia voi sitten rauhassa vaihdella. Nämä Volvot pitäisi pelastaa!
Hurjaa ajatella, että minunkin Volvoni meinasi päätyä romuksi vaikka se osoittautui tosi hyväksi. Uuden veroinen, kaikki toimii. :)

Huutokaupan pitäjä Mezzoforte (tms.) nappasi kohtuuttoman ison siivun kauppahinnasta. Voittava huutoni oli 380€. Jouduin maksamaan myös "käsittelykulun" 150€, yhteensä 530€. Sen lisäksi myyjä joutui maksamaan ilmoituksen laatimisesta ja sitten vielä provikan myyntihinnasta. Huh!
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6530
Vs: Projekti S60
« Vastaus #17 : 26.07.2025, 14:52:50 »
Eiks tää ollut p2-korinen että pyörämlaakerit edessäkin vaihdetaan vaihtamalla pyörännapa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6947
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #18 : 26.07.2025, 15:42:13 »
Kai toi lippa on vaan pohjaanlyöntikumin vastakappale.

Ei siinä etulaakerissa tarvii mitään erikoista.

Helvata, katoin vaan ykkössivua niin vastaus tuli tänne. Taas ihan turhaa työtä. :tickedoff: :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 26.07.2025, 15:44:37 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #19 : 26.07.2025, 15:43:35 »
Eiks tää ollut p2-korinen että pyörämlaakerit edessäkin vaihdetaan vaihtamalla pyörännapa
Olen taas katsellut JuuTuuppia. Tässä "Säveltäjä" käyttää Bilteman työkalua laakerin / navan vaihtoon.
 https://www.youtube.com/watch?v=Yxt8XMvu6Og
Työkalussa on ulosvetäjä ja sisääntyöntäjä.
Volvo on vähän uudempi, onko se p3 sitten vai mikä? Siinäkin vaihdetaan pyörännapa, ei pelkkä laakeri.
Onko se tosiaan noin hankalaa? On varmaan.

"Säveltäjän" videoon voivat kaikki tumpelot ja sählääjät samaistua. Se lienee osa viehätystä ja niinpä katseluitakin on kertynyt. Toisaalta hän sai homman lopulta tehtyä. Jos homma jäisi sähläämisen jälkeen tekemättä niin ei kukaan viitsisi katsoa.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2025, 15:37:57 kirjoittanut JuhaManninen »
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6947
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #20 : 26.07.2025, 15:50:45 »
Ei oo hankalaa. P2 on neljällä pultilla takapuolelta napa kiinni. Ne pois ja vähän moskaa niin putoo vanha pois.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #21 : 26.07.2025, 16:15:46 »
Ei oo hankalaa. P2 on neljällä pultilla takapuolelta napa kiinni. Ne pois ja vähän moskaa niin putoo vanha pois.
OK, se on tehty uudessa mallissa hankalammaksi. Videossa ei mainittu vuosimallia tai muita tietoja. Vain "V70".
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1508
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti S60
« Vastaus #22 : 26.07.2025, 23:03:46 »
OK, se on tehty uudessa mallissa hankalammaksi. Videossa ei mainittu vuosimallia tai muita tietoja. Vain "V70".

Ei se oo hankalampi vaan oikeastaan helpompi. Toki tarvii tuon työkalun mutta puoleen tuntiin vaihtuu etulaakeri.
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1838
  • It's Hip To Be Square
Vs: Projekti S60
« Vastaus #23 : 27.07.2025, 08:56:31 »
Kysymys: Mikä on kuvassa oikealla ylhäällä näkyvän lipan tarkoitus takana kurakaaressa?

Tuo neljällä pultilla kiinni oleva levy?

Eikö pohjaanlyöntikumi tapaa siihen tappijoustossa, vai vääristääkö kuva...

Hö, kävi laatikkoviat  :D
« Viimeksi muokattu: 27.07.2025, 08:58:28 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 713
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti S60
« Vastaus #24 : 27.07.2025, 09:46:51 »
Omasta S60 irroitin tuon pohjaanlyntikumin vastakappaleen, puhdistin ja vedin maalit päälle. Puhdistus + maalaus myös kiinnityspintoihin.

Mielenkiintoinen tämä sinun S60 pelastusprojektisi. Hieno ja kestävä auto joka kannattaa laittaa takaisin iskuun.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa wikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: Projekti S60
« Vastaus #25 : 27.07.2025, 12:39:50 »
Olen keksinyt itse, miten paljon käytetyt kojelaudan nupit kannattaa pestä, varsinkin puhaltimen nopeus nuppi. Nuppi tuntuu vähän tahmealta ja värikin on hiukan muuttunut. Vahvan pesuaineen ja karkean sienen kanssa voi hinkata ja jotain siitä irtoaa, mutta nuppi on tahmea sen jälkeenkin. Raaputin pintaa hyvin pienellä elektroniikka meisselillä suurennuslasin alla ja huomasin, että pinnasta irtoaa mönjää. Pesuaine on pehmittänyt sitä. Sopiva meisselin asento eikä liikaa voimaa niin muovi ei naarmuunnu. Vähän kuin petkeleellä kuorisi puuta, mutta mittakaava on 1:100. Toimii parhaiten kun meisseli on todella pieni, ehkä 1mm leveä. Lopulta pintaan jääneet pienet kaistaleet lähtevät sienellä hinkkaamalla.
Irtoava tavara on vaaleata hilseen näköistä ja lienee rasvaa ja kuollutta solukkoa kuten hilsekin. Rasvanäpit ovat hiplanneet nuppia yli 20 vuotta.
Tein tempun toiseen Volvooni aiemmin ja samanlaiset nupit oli sielläkin. Minä ja muut rasvanäpit hiplanneet siellä.
Se ei ole likaa mikä nupeista irtoaa, vaan kumipäällyste. Jossain vaiheessa kumi menettää ominaisuutensa (aika ja auringon UV-säteily) ja muuttuu tahmeaksi. VPartsilla ainakin on myynnissä uudet säätönupit, 40€ sarja.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #26 : 27.07.2025, 19:19:33 »
Se ei ole likaa mikä nupeista irtoaa, vaan kumipäällyste. Jossain vaiheessa kumi menettää ominaisuutensa (aika ja auringon UV-säteily) ja muuttuu tahmeaksi. VPartsilla ainakin on myynnissä uudet säätönupit, 40€ sarja.
OK, voi olla. Alta kuitenkin paljastuu oikean värinen ja miellyttävän tuntuinen nuppi.
Yllättäen en saanut puhaltimen nopeus nuppia irti vaan irrotin koko paneelin ja kiikutin työpöydälle. Pelkäsin rikkovani koko systeemin jos revin kovempaa. Radion nupithan irtoavat helposti vetämällä.

Oven sisäkahvan alla ja vieressä on muovi ja sen päällä selvästi joku pinnoite. Se kuluu osittain pois vuosien mittaan varsinkin kuskin ovessa ja on rujon näköinen. Raaputin loputkin pinnoitteesta pois ja alta paljastui kiiltävä musta muovi. Hyvä! Vastapäisessä ovessa on vielä pinnoite ja sen myötä pieni sävyero. Saa olla ainakin toistaiseksi.
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #27 : 29.07.2025, 19:57:43 »
Projekti-Volvon ilmastointi puhalsi haaleata ilmaa. Niinpä vein sen Auto-Air nimiseen firmaan ja ilmastointi huollettiin. Samalla ostin siihen 50€ arvoisen paikkausliemen. Vanhat nesteet olivat poistuneet varmaan seisomisen aikana ja letkuissa saattaa olla mikrovuotoja.
Nyt puskee Volvo kylmää ilmaa. Ai että!
Auto-Air sijaitsee Luhtikylässä Lahdessa lähellä Orimattilan rajaa. Kaukana kaikista keskuksista. Hinnat ovat kohtuulliset. Suosittelen.

Kannattaako näin vanhaan ja halpaan autoon tehdä tuollaista kallista remonttia?
N. 150€ on yli 10% auton hinnasta kaikki varaosat mukaan laskettuna.
Kyllä kannattaa! Halvan hinnan ansiosta korjausbudjetissa on rahaa. Jos ostaa kalliin auton niin sitten ei ole varaa korjata vaikka puhaltaisi haaleata ilmaa. :)
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1838
  • It's Hip To Be Square
Vs: Projekti S60
« Vastaus #28 : 29.07.2025, 20:17:01 »
Miksipä ne korjauskulut pitäisi koplata johonkin auton rahalliseen arvoon? Niin kauan kuin sillä on itselle käyttöarvoa, ei oo raudas raha hukas.

Jopparit ja muut persaukiset koijarit sitten erikseen...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
Vs: Projekti S60
« Vastaus #29 : 30.07.2025, 11:23:52 »
Pari projektiin liittyvää ketjua tällä samalla foorumilla.

"Ohjeet etuoven lukkomekanismin vaihtoon?"
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149469.msg1061746650

"Tilauksia Trodosta projektiautoon"
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149240.msg1061745429

Ohjausyksikön puutetta ihmettelin aluksi.

Se vissiin tarvitaan vain automaattivaihteiston kanssa. Tämä on manuaali. Hassua että ovat kuitenkin laittaneet liittimen siihen.
Automaattilaatikoita on tehty pitkään eikä ne ennen tarvinneet mitään tietokonetta toimiakseen. Toisaalta ei tarvinnut auton moottorikaan eikä mikään muukaan auton osa. Tämmöistä se on. Kehitys kehittyy.
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

 

Autoracing  KL-varaosat