Elekma  Autoracing

Projekti S60

  • 40 Vastauksia
  • 4880 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7108
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #30 : 30.07.2025, 11:46:19 »
S60 on semmonen auto että halpaankin kannattaa vähän sijoittaa osien hinnassa.
Oma on hirveesti ajettu mutta nyt on ollut huolettomia kilometrejä eikä tarvii kaiken aikaa pelätä että jää tielle jonkin typerän sähkövian tai muun oudon homman kanssa.

S60 on paras volvo mitä itsellä on ollut ja niitä on ollunna vähän joka mallia vm.-75 ylöspäin.. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6591
Vs: Projekti S60
« Vastaus #31 : 31.07.2025, 09:31:08 »
Joskus mulla kun akku oli jäässä auto ei startissa löytänyt vaihteiston ohjausyksikköä ollenkaan. P luki mittaristossa mutta kyllä sillä ajaa pystyi, pakin kytkeminen vaan ryskyi
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Projekti S60
« Vastaus #32 : 02.08.2025, 10:29:27 »
Pissapoika ei toiminut. Näköjään sulake oli palanut. Nyt taas toimii kun vaihdoin sulakkeen.
Mikä on voinut polttaa sulakkeen? Näytti ihan kunnon oikosululta, metalli palanut ja muovissa tumma jälki. Tämä oli eka kerta katsastuksen jälkeen kun yritin käyttää pissapoikaa. Onko katsastaja testannut sitä liian rajusti ja polttanut sulakkeen?  :)
No, joskus sulakkeet laukeavat vanhuuttaan. Katsotaan miten toimii jatkossa.

Äänitorvi toimii myös.
« Viimeksi muokattu: 05.08.2025, 15:25:46 kirjoittanut Acke »
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4531
Vs: Projekti S60
« Vastaus #33 : 05.08.2025, 15:27:49 »
Projektiin liittymätön keskustelu poistettu. Pysytään aiheessa, kiitos.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Projekti S60
« Vastaus #34 : 17.08.2025, 14:18:51 »
Sitten oli hankala korjaus. Bensatankin ja syöttöputken välinen letkun pätkä...
FYI, vaihdoin tuon letkun pätkän myös kultaiseen AWD Volvoon. Siis sama malli ja vuosi, mutta takana on perävaihde ja vetoakseli, minkä vuoksi pyörän ripustukset eivät laskeutuneet yhtä paljon kuin hopeisessa Volvossa.
Huh, rako oli ahdas!
Tällä kertaa leikkasin letkun kiristimet poikki Dremelillä. Ilman sitä homma olisi jäänyt tekemättä. Viime kerrallakin taistelin kiristimien kanssa, mutta silloin käsi paremmin mahtui sinne rakoon.
Positiivista on ettei bensatankki räjähtänyt vaikka Demelin rälläkkä vähän heitti kipinää. Yritin pitää märkää rättiä putken alapinnassa kun tiesin että siellä on vuoto.

Kysymys: onko joku vaihtanut tuon putken AWD Volvoon? Miten irrotitte kiristimet?

Tässä kuva putkista:

Ylimmäisenä on hopeisen projekti-Volvon aiemmin irrotettu putki.

Keskellä on AWD Volvosta tänään otettu putki. Teetin autoon ruostesuojauksen 6 v. sitten, siksi siinä on tököttiä. Repeämä on samalla alueella, tosin pienempi. Tässä vain 1/4 bensasta valui maahan.

Alimmaisena on Trodosta ostettu uusi putki (ostin samalla kertaa 2) ja ruuvattavat kiristimet. Design on vähän muuttunut. Minkähän näköinen Volvon oma uusi putki on? Löytyykö siitä kuvia jostain?
Kestääköhän tämä uusi putki taas n. 20 vuotta? Sen verran näytti alkuperäinen kestävän näissä Volvoissa.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2025, 14:26:05 kirjoittanut JuhaManninen »
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7108
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #35 : 17.08.2025, 16:36:24 »
Tuossa oma alkuperäinen vielä pussissa. Nyt jo autossa.
Näyttäis niinkuin siinäkin olis tuo pullistuma siinä mutkassa. Varmaan päivitetty versio ja vahvistaa tuota mutkan seutua? ???




S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Projekti S60
« Vastaus #36 : 20.08.2025, 07:10:10 »
Tuossa oma alkuperäinen vielä pussissa. Nyt jo autossa.
Näyttäis niinkuin siinäkin olis tuo pullistuma siinä mutkassa. Varmaan päivitetty versio ja vahvistaa tuota mutkan seutua? ???
Joo, samalta näyttää.
Tuo pullistuma antanee joustoa letkulle. Siihen tulee vääntöä ja pitkittäisiä voimia. Vanha letku oli liian jäykkä ja lopulta murtui. Uusi joustava letku voi kestää pitempään, ehkä 30 vuotta? Siinä vaiheessa Volvo alkaa olla vanha.

Vuotoa ei aluksi huomaa, jos tankkaa nopeasti eikä kurki auton alle. Jos tankkaa ihan täyteen, bensaa pääsee loiskumaan syöttöputken suuntaan ja se haisee kun parkkeeraa auton. Sillä tavalla minäkin alun perin tajusin vuodon pari vuotta sitten vaikken yhtään tiennyt mistä se tuli.
Yhdessä myynti-ilmoituksessakin lukee "täydellä tankilla hikoilee jostain". Eipä ole vaikea arvata mistä hikoilee.
Letku siis kestää n. 20 vuotta. Kilometrit varmaan vaikuttaa asiaan myös.
Tarkoittaa että se vuotaa lähes kaikissa P2 mallin Volvoissa paitsi jos se on jo vaihdettu.
P2 Volvon omistajat, kurkatkaa auton alle kun käytte tankkaamassa seuraavan kerran!

Vaikuttaako polttoaine (bensa / diesel) asiaan? Tuskin.
Onko muissa Volvon malleissa kuten S40 samanlainen letku? Minä en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2025, 12:57:14 kirjoittanut JuhaManninen »
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1390
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Projekti S60
« Vastaus #37 : 20.08.2025, 15:25:09 »
Emännän -01 S60 T5  tuo alamutka on jo vaihdettu vuodon takia vajaan  260tkm kohdalla.

Emännän tytön entisessä S60 D5 polttoainevuoto taas oli tankin paallä letkussa. Valui dieseli kivasti sieltä tankin päältä sotkien koko takapään. Täyttöputken letkut siinä oli ehjät.
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7108
  • Global alligator
Vs: Projekti S60
« Vastaus #38 : 20.08.2025, 16:32:03 »
Voihan tuokin vähän vaikuttaa näissä nykybensoissa kun on viinaa. Varsinkin jos ajaa -95 okt.
Minä en siihen litkuun koske. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: Projekti S60
« Vastaus #39 : 28.08.2025, 16:11:38 »
Projekti-Volvon etupää on ravistanut kovassa vauhdissa jo pitkään. Ensin epäilin vetoakselia kun renkaat näyttivät ihan hyviltä. Rupesin kuitenkin testeemaan ja tutkimaan niitä. Ensin revin kaikki tasapainotuspalat vanteista irti. Niitä oli runsaasti! Ei ihme että vempottaa sellaisella epäkesko massalla. Toden totta, ravistus väheni muttei poistunut. Seuraavaksi vaihdoin kultaisen ykkös-Volvon renkaat siihen alle ja ravistus loppui. Wow!

Renkaat ovat Triangle Protract TE301 205/55 R16. Näyttävät ihan OK kuntoisilta vaikka eivät edustakaan aivan renkaiden parhaimmistoa.
Aluvanteet ovat DOTZ merkkiset. Ulkoisesti ihan OK nekin.
Kysymys: Tuleekohan ravistus renkaista vai vanteista? Onko muuta keinoa testata kuin ostaa uudet renkaat?

Volvoon on tullut uusia vikoja. Katsastuksen jälkeen kaikki näytti hyvältä.
Nyt menin säädättämään aurauskulmat kun ohjaus vähän puoltaa ja rattikin on vähän vinossa. Totesivat, että alapallonivel vasemmalla on väljä eikä kannata säätää ennen sen vaihtoa. Ehkä nivel veteli viimeisiään ja sitten ravistus kulutti sen väljäksi. Aion vaihtaa pallonivelet saman tien molemmille puolille (jos osaan). Saa nähdä miten käy.

Sitten, auto on alkanut viheltämään ja puuskuttamaan. Se alkaa kun kun nostaa jalan jarrulta. Kaupungissa kun pitää jarrutella usein, se viheltää joskus pitkiäkin aikoja itsekseen. Moottorin kierrokset vaikuttavat myös. Jarrutehostimeen tuo varmaan liittyy, mutten tunne asiaa yhtään. Osaako joku antaa vihjeitä? Jarrut kuitenkin toimivat moitteettomasti.

SRS virhe on taas päällä kuten toisessa viestiketjussa mainitsin.
Ajettavuus autossa on kuitenkin tosi hyvä nyt kun on hyvät renkaat alla. Moottori, vaihteisto, kytkin ym. toimivat täydellisesti. Ja jarrut myös vaikka viheltää.
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3536
Vs: Projekti S60
« Vastaus #40 : 28.08.2025, 18:12:17 »
Kyllä ne rengas-vannesetin ongelmat tasapainotuksessa selviää?
V40 T2 -17
Kuvat

 

Proturbo  Autodiagnoosi