Ruotsista kantautuu tietoa, että EX60:n hinta jäisi alle XC60:n. Suomessa XC60:ssa on autoveroa, joten EX60 voisi jäädä alle 60k€. Tarina ei kylläkään kerro minkä kokoinen akku hinnat alkaen malliin tulee.
Jos tulisi joku "59 990€" alk. hinta tai muuta vastaava hinnoittelumalli, niin luonnollisesti se olisi takavetoinen ja hieman pienemmällä akustolla (LFP?). Olisi kyllä hyvää tuo tiukempi hinnoittelu, mutta kun Ruoåttisa tehty ja laatua, niin voi olla meillä vähän suolaisempi hintapuoli. Mm. Siintomaalla oli hyvä video niissä viikkouutisissa ja mainitsi, että tulee 2 eri akkukemiaa ja tässä kaivelin vähän lisätietoa (kuitenkin syyskuun lopulta 2025 eli tieto ok?)
https://www.youtube.com/watch?v=VZIr3cD9Zz4&t=268s Siintomaan video aiheesta!
https://evdances.com/blogs/news/volvo-ex60-ushers-in-a-new-era-of-prismatic-structural-ev-batteries?srsltid=AfmBOoqy06K8LuUY0wzOGJCdSbnCX3m23Jov6iSnUNyVyvf_C5sjjCeX Lisätietoa LFP ja NMC!
Eli tullee luultavasti sekä LFP ja NMC akustot, liittyneekö tuo sitten siihen, että pienemmässä olisi jotenkin suhteessa nopeampi lataus jopa? Tai voisi veikata, että pienempään tulisi 400V tekniikkaa ja kalliimpiin sitten se 800:nen, mutta jää nähtäväksi vai tuleeko molempiin jopa suoraan 800V lataustekniikkaa... Toki EX30:ssa on vissiin jo käytetty tuota, että ainakin Euroopassa sekä 51kWh LFP että 69kWh NMC ovat tarjolla. Mutta samaa linjaa siis jatketaan ja tuo kait on ihan hyvä filosofia... Lyhyesti :
LFP/litium-rauta-fosfaatti on jotenkin (palo)turvallisempi ja halvempikin sekä eettisempi valmistaa (ei nikkeliä ja kobolttia) joten soveltuisi siihen halvemman hintaluokan EX60seen? Ja niitä voi huolettomammin latailla 0-100% eli ei tarvi huolehtia niin paljoa siitä 80% lataustasosta jne. Eli soveltuisi hyvin pienempiakkuiseen ja tiheämmin ladattavaan edullisempaan malliin... LFP-akuissa huono puoli on niiden kylmäominaisuudet eli Pohjolan oloissa ei ehkä niin hyvä valinta, mutta olisi varmaan riittävän hyvä mikäli akusto iso ja range siten myös ok esim. 500-600km.
NMC/nikkeli-mangaani-koboltti -akuissa on suurempi energiatiheys eli olisi sitten se "long range -malli" sekä parempi suorituskyky dual motorina. Kylmäominaisuudet paremmat, mutta tarvitsee myös tehokkaampaa jäähdytystä kuumilla keleillä ja akun lämmetessä. Kalliimpi valmistaa ja lyhyempi käyttöikä -> SOH arvo menee nopeammin alas.
Akkutyypistä riippuen ranget tulevat olemaan varmaan jossain 600km awd ja 700km single motor/takaveto, mutta nämä ovat ihan vaan omia arvauksia... Tulisikohan samalla lailla vain 2 eri akkupakettia kuten EX30:ssa, toinen pienempi LFP ja isompi sitten NMC... Tuskin noita enempää alkavat sekoittelemaan, mutta mistäpä sen tietää vasta kuin julkaisuajankohtana tai sen jälkeen.
Tämä kahden akkuteknologian valintamahdollisuus on kuitenkin aivan loistava idea Volvolta(kin), kun juuri tuossa kesän korvilla ajattelin ja ideoinkin

, että tuleekohan joltakin autovalmistajalta tulevaisuudessa sellaisia akustoja, jotka paremmin soveltuisivat meidän kylmiin arktisempiin olosuhteisiin ja nyt näyttää siltä, että Volvolta tulee! Voi valita molempia eli senkin voi sitten erikseen autoonsa päättää, että mitä ominaisuuksia autossaan akun puoleltakin arvostaa!

On kyllä todella mielenkiintoinen uutuus ja Volvo lataa tuohon paljon odotuksia, mutta jännäksi menee ja Bemari (iX3 neue klasse) sekä Mersu (GLC) ehtivät kyllä vähän etupainotteisesti omansa julkistamaan. Kyyyllä se Volovo sieltä vielä hyvin kisaan kampeaa ja onpa taas jotain uutta kuitenkin 2026 vuodellekin
https://www.evlithium.com/Blog/lfp-vs-nmc-batteries-comparison.html Tuosta voi sitten tutkiskella, että kumman ottaisi (jos olisi pätäkkää

)