RallyBaron  Samppasport

XC60 T8 Käynnistysakun vaihto

• 2 Vastauksia
  • 99 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mobilisti2000

• Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
XC60 T8 Käynnistysakun vaihto
« : 05.07.2025, 14:16:07 »
Moi,

Onko kellään kokemusta XC60 T8 käynnistysakun vaihdosta itse? Bilialla kertoivat huollossa, että vaihto olisi ajankohtainen (auto vm. 2020), mutta kustannus olisi yli 350e pelkälle akulle... Kertooko auto itse jos starttiakku alkaa olla vaihtokunnossa vai huomaako Webaston toiminnasta?

Miten vaihdon voi toteuttaa, tarvitseeko koodilukijan vai miten akun "nollaus" tehdään?

Myös kiinnostaa akkusuositukset, jos on hyviä kokemuksia!

Poissa Jumu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 Käynnistysakun vaihto
« Vastaus #1 : 05.07.2025, 15:55:04 »
Luulisi, että ovat akun mitanneet ja seon oikeasti vaihtokunnossa. Yleensä  Volvoihin pystyy vaihtamaan  akun  itse,  ei  tule  mitään  ongelmia,  mutta  akunvalvontajärjestelmä (BMS)  pitää  nollata  testerillä.

Volvon akut saattaa olla Vartan valmistamia, ne ainakin on itsellä toimineet hyvin. Vartan sivuilta löytyy  hakukenttä, josta voit etsiä omaan autoon sopivan akun. Varmaan kaikki isot merkit pelittää  akuissa hyvin.

Itse  vaihdoin omaan juuri ennen vuosihuoltoa akun, pyysin  nollaamaan BMS:sän huollossa, eivät veloittaneet mitään  nollauksesta (Hämeenauto). Oma ei ole hybridi,  varmistaisin omamekaanikolta, onko akun vaihtamisessa mitään ihmeellistä. Ikkunannostimet  yleensä  joutuu kalibroimaan  laskemalla lasit alas  ja sitten ylös pitäen nappia pohjassa hetken ikkunoiden tullessa kiinni. Älä vaihda itse, jos et oikeasti tiedä sähköjärjestelmistä  mitään,  voi tulla  kalliita  vikoja. Suomenakut ottaa  vaihdosta  nollauksineen  muistaaakseni 40  euroa?  Sieltä veikkaisin, että saat  Vartan tms.  asennettuna  noin 250 euroon.

T8:saan en  ole  vaihtanut  akkua, yleensä  ovat  nykyautoissa  vähän hankalassa paikaissa ja piuhoja ja kiinnikkeitä on hieman   enemmän,  kuin  vanhoissa.
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa volvoandy

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 Käynnistysakun vaihto
« Vastaus #2 : 05.07.2025, 16:33:56 »
Moi,

Onko kellään kokemusta XC60 T8 käynnistysakun vaihdosta itse? Bilialla kertoivat huollossa, että vaihto olisi ajankohtainen (auto vm. 2020), mutta kustannus olisi yli 350e pelkälle akulle... Kertooko auto itse jos starttiakku alkaa olla vaihtokunnossa vai huomaako Webaston toiminnasta?

Miten vaihdon voi toteuttaa, tarvitseeko koodilukijan vai miten akun "nollaus" tehdään?

Myös kiinnostaa akkusuositukset, jos on hyviä kokemuksia!
Itse en ole nyt pariin Volvoon mitä ollut uskaltanut vaihtaa akkua. Suosittelen Vartan tuotteita ja tässä Vartan "battery finderilla" tehty haku, kun meillä just sama auto sekä vuosimallikin! Ite laitatin paikallisessa akkuliikkeessä 214€ hintaan tuon Varta silver dynamic AGM akun G14 95Ah 850A :
https://www.varta-automotive.com/battery-finder?type=pc&years=2020&brands=120&models=37773&engines=130588
Meillä edellisessä 2017 V90CC D4 awd diesel-Volvossa alkoi "Volvon alkuperäinen" akku tahmata webaston kanssa ja kun vaihdoin muistaakseni just samanlaisen Varta silver dynamicin, niin sen jälkeen ei mitään ongelmia ollut.
Tekoälyltäkin tuota asiaa kyselin ja tuli 1. vaihtoehdoksi just tuo Varta silver dynamic  ::)
1. XC60 T8 TE MY2020 130tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Carcom Oy  Elekma