Elekma  Autoracing

B5254T S80 2010 apulaitehihnojen vaihto

• 2 Vastauksia
  • 203 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

• Grand Luxe
  • **
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
B5254T S80 2010 apulaitehihnojen vaihto
« : 24.07.2025, 14:25:24 »
Moittorissa B5254T on kaksi apulaitehihnaa. Toinen pitempi normaali ja toinen lyhempi venyvä. Kummatkin irronneet. Ostin uudet Gatesin hihnat mutten löydä mistään tarkempaa selostusta vaihtotyöstä.

1. Mitä se lyhempi pyörittää ja mihin asentoon se tulee? Voiko sen vaihtaa yläkautta?

B5254T. Kumpi pitää asentaa ensin ja onko järjestyksellä väliä?

Nyt tärkeintä olisi hätäratkaisuna saada laturi ja mielellään ohjaustehostin toimimaan.

Onko Keravalla ketään joka voisi tarvittaessa jeesata? Olen invakuski ja tarvitsen autoa ja olen koko ikäni tehnyt autohuoltoja, mutta jos lyhempi pitää vaihtaa etupyörä irrottamalla, alkaa tulla ongelmia.

« Viimeksi muokattu: 24.07.2025, 14:41:00 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T S80 2010 apulaitehihnojen vaihto
« Vastaus #1 : 24.07.2025, 15:20:45 »
Venyvä on ilmastoinnin kompuralle, voi jättää poiskin, apulaite hihnalla saat muut pyörimään, helpoin asentaa ottamalla etupyörä pois ja sisälokaria raottamalla.

Poissa OlliS60V70

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: B5254T S80 2010 apulaitehihnojen vaihto
« Vastaus #2 : 24.07.2025, 22:16:17 »
Itse tuon pari viikkoa sitten asensin suunnilleen näin:

Ekana tosiaan pelkääjän pyörä ja lokari irti.

1. Pitkä remmi pois. Kiristimessä t45(?), josta käännetään vastapäivään. Pitkän remmin kiristin pois. Muistaakseni torxilla kiinni, joka saattaa olla paskamainen irroittaa. Itsellä oli samalla jakopääremppa meneillään, niin sain moottori laskettua siten että pääsin pulttipyssyllä ampumaan irti. Kuhan ei nuljaa hajalle niin hyvin menee.

2. Lyhyt remmi sivareilla poikki. Siellä on tuplahihnapyörä, ulommalla kulkee pitkä remmi ja sisemmällä lyhyt. Ulomman hihnapyörän pultit auki ja pyörä irti. Itse laitoin hihnapyörän väleistä sopivan 3/8" jatkovarren, jolla sain pidettyä vastaan avatessa pultteja.

3. Uusi hihna paikalleen. Tän tein siten, että hihna ensin kokonaan alemmalle hihnapyörälle. Sitten hihna toisen pyörän hollille sen verran ku menee ja nippusiteellä kiinni pyörään. Tää osa oli muuten myös ihan Gatesin virallinen ohje  ;D Sitten nappasin hyllystä 4 kpl sopivan kokoisia (M8?) pultteja muistaakseni pituudessa 40 mm. Näihin pistin jokaiseen 2 kpl muttereita hatun alle. Nämä paketit sitten ruuvasin tuon hihnapyörän reikiin. Näihin sai räikkää kiinni siten, että pyörän pyöritys onnistuu. Mutterit laitoin, koska pelotti että pultit vääntyy ja rikkoo kierteitä. Kovat jätkät pyörittää kuulemma tota hihnapyörää käsin.

4. Tsekkaus, että hihna on pyörällä oikein. Ei ollut, joten pyöriä pyörittämällä ja sormella työntämällä hihna kunnolla paikalleen.

5. Pulttiviritys pois, ulompi pyörä paikalleen, pultit 24Nm. Kiristin paikalleen, pultti 24Nm. Pitkä hihna yläkautta sisään ja paikalleen. Tossa ois hyvä olla kaveri, joka kattoo ettei hihna tipahda ylimmältä pyörältä kun sitä taiteilee paikalleen, mutta menee se yksinkin jos on pitkät kädet. Samalla pitää myös vääntää kiristintä löysään päin. Helppo homma, jos on kolme kättä ja kyrvässä koukku, vaimotenseoli?

Lopputsekkauksen jälkeen lokari ja pyörä paikalleen

Ton pulttiviritys pätee ainakin vuoden 2008 autoon, mutta ilmeisesti tuota on muutettu myöhemmissä malleissa jotenkin. Toivottavasti selostuksesta kuitenkin on jollekulle joskus jotain apua, ehkä.

RallyBaron  Samppasport