Autoracing  KL-varaosat

Jakohihnan suojarauta

• 1 Vastauksia
  • 400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kestosippi

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Jakohihnan suojarauta
« : 28.07.2025, 13:45:36 »
Hei! Jakopään hihnan suojaraudasta!

Ainakin tähän minun malliin saa tuon jakohihnan suojaraudan helposti ilman hihnojen tai hihnapyörän irroitusta. Rauta ostettu TORI.FI-palvelusta "Matti" nimiseltä myyjältä ja se on todellakin muotoiltu piirulleen moottorin lohkon valun mukaiseksi. Moottorilohkossa on valmiit pultinreiät M10 mukaan kuuluville pulteille (pirun tiukat oli kierteet jonka vuoksi lyhensin pulteista sentin pois) ja toisessa päässä erikoinen M7-pultti jossa on paksunnettu osa ettei muovinen suoja litisty. Tähän pulttiin kannattaa viilailla siihen paksunnokseen jatkoksi pari M6-prikkaa koska pultin alle tulee lisää pari milliä paksu rauta. (Prikat kannattaa viilata tiukoiksi sen M7-kierteen päälle jotta ne ei pääse putoamaan asennettaessa sinne alkuperäisen muovikotelon sisään! Varovainen kannattaa olla tässä!)
Helppo tutkia vaikka ennen raudan tilaamista onko tilanteesi sama kuin tässä mulla.

Kuvassa näkyy hihnapyörän ja moottorilohkon välissä tuo musta suojarauta. Oikeassa päässä rautaa näkyy sen M7-erikoispultin harmaa kanta (10mm hylsy käy siihen).
Raudan myyjä suositteli kierrelukitteen laittamista pulttien kierteisiin ja niin laitoinkin.
______________________-
Täällä toisessa ketjussa kuva toisenmallisesta tapauksesta jossa hihnapyörä pitää ottaa irti suojaraudan lisäämiseksi. "Matti" tietää kyllä ne mallit.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=145589.msg1061720401#msg1061720401
« Viimeksi muokattu: 29.07.2025, 12:52:41 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa Paavi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Jakohihnan suojarauta
« Vastaus #1 : 31.07.2025, 03:24:50 »
Tuli laitettua itelle myöskin Matin tekele paikoilleen. Mulla oli lohkon kierteet niin tiukat joten tein uudet kierteet, jonka jälkeen setin pultit myös menivät paikoilleen nätisti. Halpa "vakuutus" jos tulee ongelmia apulaitteet hihnapäässä. Yhden kerran olen jo säikähdyksellä selvinnyt kun hihna siirtyi sivuun nätisti kesken ajon kiristimen pultin katkettua. Kiristimestä laakerilla tuli tunnit täyteen.

Proturbo  Autodiagnoosi