Carcom Oy  Elekma

Neuvoja korroosiokorjauksiin

  • 5 Vastauksia
  • 482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1159
  • www.vrcf.fi
Neuvoja korroosiokorjauksiin
« : 04.08.2025, 19:30:41 »
Elikäs S60 pyöränkaarien reunoissa maalissa pilkottaa pullistumia. Autohan ei ole vielä kuin 23v.
Ilmeistä on, ettei maalin alla ole paljoa peltiä ja happokäsittelyn jälkeen siinä on reikiä (max 2-3 cm reunasta). Mitähän kannattaisi tehdä hapotuksen ja putsauksen jälkeen? Putsaus ja pakkelointi? Lasikuitua sisäpuolelle? Maalaus tietysti lopuksi. Tuttu kolarikorjaaja kertoi, että olivat tutun autoon korjanneet mutta vuoden päästä sama homma.
Jotain muuta?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3310
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja korroosiokorjauksiin
« Vastaus #1 : 04.08.2025, 20:31:00 »
Uutta peltiä vaihtaa riittävän suurelle alalle, muuten kukkii taas melko nopeaan. Maalaamo aikoina tehtiin laaja lasikuitukitti paikkaus kokeeksi yhteen kuorma-auton oveen, kesti vuosikausia mutta eipä tuo kovin rasituksella ollut suolan ym vaikutuksilta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1159
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja korroosiokorjauksiin
« Vastaus #2 : 06.08.2025, 23:46:01 »
Otin tänään kuskin puolen lokarin pois (pulteilla kiinni). Ei siellä ole juuri korroosiota, teräsharjasin näkyvät ruosteet veks ja laitoin happoa. Huomenna näkee tilanteen, ehkä pelkästään esim Dinitrol pohjamassaa tai pohjalle sinkkiä ja päälle massat.
PS: S60 P2 on oikeasti suojattu tehtaalla ihan erilailla kuin P3 fordit
« Viimeksi muokattu: 06.08.2025, 23:47:58 kirjoittanut Jorma »

Poissa Jjoni.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja korroosiokorjauksiin
« Vastaus #3 : 07.08.2025, 07:30:15 »
Huolellinen putsaus ruosteista/tarvittaessa pellin palan vaihto. Paljaalle metallipinnalle suosittelen autoepoksia jonka päälle voi tarvittaessa laittaa pakkelin, toki sisäpuolelle riittää pelkkä epoksi+kiveniskumassa tai joku muu paksu elastinen massa.
Suosittelen kuitenkin että paljaan metallipinnan päällä on aina ensimmäisenä maali eristämässä pinnan.
Olen käyttäny ihan teollisuus käytössä olevaa 2k epoksimaalia semmosissa paikoissa mitkä ei jää näkyviin ja ei tarvi pakkeloida, ihan siitä syystä että kyseinen epoksi ei siedä pakkelia päälle kun reagoi jotenkin oudosti ja maali menee pehmoseksi.
Tän takia suosittelen ihan hakemaa autoepoksia niin myyjä osaa varmasti sanoa että voiko päälle levittää pakkelin.


Volvo 740 Turbo -90

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6998
  • Global alligator
Vs: Neuvoja korroosiokorjauksiin
« Vastaus #4 : 07.08.2025, 07:56:58 »
PS: S60 P2 on oikeasti suojattu tehtaalla ihan erilailla kuin P3 fordit
Eikä tämä ole edes mikään urbaanilegenda vaan täyttä totta. ;)
Vielä lisätään että tässä erilailla=paremmin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6550
Vs: Neuvoja korroosiokorjauksiin
« Vastaus #5 : 07.08.2025, 09:28:41 »
Parhaiten on minulla kestänyt ne korjausmaalaukset joissa pohja putsattu hapolla/ruosteenmuutimella, sitten sinkki, pohja ja pintamaali(akryyli).
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

RallyBaron  Samppasport