Kulkukoira  Proturbo

Xc60 ulina/jurina etupäässä

  • 16 Vastauksia
  • 519 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko_Pu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Xc60 ulina/jurina etupäässä
« : 05.08.2025, 08:17:33 »
Potilaana-09 Xc60, ajettu 245 tkm.
Ajaessa kuuluu edestä matala jurina/ulina, joka kuulostaa tulevan keskeltä autoa. Selvästikin auton etuosasta. Ääni ei muutu olipa veto päällä tai vapaalla.
Pahimmillaan ääni kuuluu n. 60 ja 85 vauhdeissa, vauhdin kasvaessa ääni katoaa lähes kokonaan ja alle 50 vauhdissa ei kuulu myöskään mitään.
Perään tehty vasta laakeriremontti, kaikki pyöränlaakerit vaihdettu, edestä ulommat murrokset uusittu.
Mistähän tuo ääni kuuluu. Onko varmaa keinoa millä kokeilla tuleeko se kulmavaihteesta muuta kuin irroittamalla se ja purkamalla?
Auto itsessään toimii aivan normaalisti, ei nykimisiä tai muutakaan ongelmaa.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 570
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #1 : 05.08.2025, 09:29:51 »
Ota kardaani pois. Silloin ei kulmavaihteeseen tule sitä vähääkään kuormaa. Samalla selviää että onko ääni kardaanista.
S80 -07

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #2 : 05.08.2025, 10:34:22 »
Kun ääni kuuluu niin muuttuuko ääni kaartaessa?

Onko manuaali vai automaatti? Onko vaihteella merkitystä?

Kauanko sitten pyörän laakerit vaihdettu?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3245
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #3 : 05.08.2025, 10:56:47 »
Ja laakerit saatu ehjänä paikkoilleen..

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #4 : 05.08.2025, 12:14:10 »
joku asentaja joskus kysyi että laitetaanko kahden, viiden vai kymmennen vuoden laakerit... eli hinnat alkaen vai laatua...
ja jos kyseessä joku nykyamiksen käynyt asentaja niin voi olla että hajosi jo ennen ajoa....

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3245
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #5 : 05.08.2025, 16:26:42 »
Oliskin muuten kiva päästä pariksi päiväksi nyky ammattikouluun kattelemaan miten se on muuttunut vuosikymmenten kuluessa  8)

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #6 : 05.08.2025, 20:43:40 »
Nyt kun kerran tuolle linjalle lähditte, niin näkisittepä kuinka vanhat ja kokeneet asentajat asentaa teollisuudessa laakereita paikoilleen. Veikkaan, että tänä päivänä ammattikoulun käyneellä on ainakin teoriatasolla asia paremmin hallussa.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #7 : 05.08.2025, 21:51:46 »
ikävä kyllä on tullut tutusttua nykyamiksen opetukseen ja oppilaisiin kun tulevat työelämään.
tekisi mieli kysyä että mitä vit....

Ennen opetus oli 8-16 nyt 10-13 ja joskus iltasin.
Monesti loppuviikon opettajat on jossain koulutuksessa ja oppilaat sitten "tekee etätehtäviä"

Hyvät oppilaat oppii kai edelleen jos jaksavat tietoa kaivaa ja intoa riittää mutta paljon on sellaisia jotka istuu ikkunalaudalla tiktokkiä tai tinderiä selaillen....

Linjoissa ja kouluissa on tietty eroja mutta päin v... on menty.
Sama koskee ammattikorkeakouluja.....iltaopintoja ja viikonloppu opintoja...ei läsnäolopakkoa...
Kaikkia kivoja aineita...ammattiaineita ei niinkään....
Vanhan kansan insinöörin tietotaso on on aivan eri planeetalta mutta ei kelpaa mihkään kun ei ole ins amk.

Mutta joo se ohi aiheen...mutta volvon jurina voi johtua juurikin tästä'....

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6920
  • Global alligator
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #8 : 05.08.2025, 23:17:32 »
Joo, kyllä nykyäänkin on niitä jotka haluaa ja yrittää oppia mutta paljon on niitä joille työharjoiitelussa ei oikeen voi muuta uskoa kuin lattiaharjan ja ehkä öljynvaihdon ja senkin valvottuna.

Ehkä vanhat äijät tekee vastoin nykyoppeja mutta siinä sentään tapahtuu ja onpa ne asennukset aika hyvin toimineet.
Osaamistahan ei koulusta opi vaan se on vain pohja tulevalle.
Jos on autoja rassannut vaikka edes 30-40v niin kyllä siinä jo jotain on tehty.
Sama "koulu" on näillä uusilla edessä jos kunto ja kiinnostus riittää.

Miten se olikaan, kyllä siperia opettaa. :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3245
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #9 : 06.08.2025, 00:11:08 »
Nyt kun kerran tuolle linjalle lähditte, niin näkisittepä kuinka vanhat ja kokeneet asentajat asentaa teollisuudessa laakereita paikoilleen. Veikkaan, että tänä päivänä ammattikoulun käyneellä on ainakin teoriatasolla asia paremmin hallussa.
No aika vanhoja tässä jo ollaankin ja laakereita taottu paikoilleen aika kuula rivi ja vielä ammattikoulukin käyty  :D

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #10 : 06.08.2025, 10:20:36 »
Itsehän en ole asentaja koulutukseltani, mut nimenomaan laakereiden asentaminen tuntuu olevan sellainen asia, että se on monesti kokeneilta asentajilta pielessä. Saattaa olla todella ammattitaitoinen pitkän linjan asentaja, jolla tietoa ja taitoa moneen asiaan valtavasti, mutta sitten paukutellaan laakeri tiukalle akselille ulkokoolista paikoilleen. Laakerin rasvaaminen myös tapahtuu usein siten, että rasvan täytyy tursuta stefan välistä pihalle, silloin sitä on tarpeeksi. Ammattikoulujen opetuksen tasoissa on valtavia eroja samoiten kun oppilaiden motivaatiossa, mutta lähtökohtaisesti ammattikoulun pitäisi tarjota opit, jotka perustuvat tämän päivän tutkimustietoon, eikä mihinkään vanhan kansan perimätietoon siitä kuinka asiat on aina näin tehty ja hyvä tullut.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #11 : 06.08.2025, 10:55:46 »
Ja sitten kun se Volvon laakeri on saatu paikoilleen sinne suht oikeappisesti ja väärää rasvaa turhaan lisäämättä niin sitten se asentaja ottaa brakecleaner pullon ja sumuttaa puolpulloa pestäkseen jarrulevyn ja siinä yhteydessä osa liuottimestä sujahtaa sinne uuden laakerin sisään....  ;)

Ja jos tämä on vielä saatu turaamatta tehtyä niin sitten seuraavassa jarrulevyn irrotuksessa se onkin vähän tiukka...ja eikun lekalla vaan....
laakeri kuulat kirjoittaa kuoppansa kehälleen....menee kuukausi ja hhrrrrrrrrrrrRRRRRRRRRRRRRRRR

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1068
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #12 : 06.08.2025, 12:38:21 »
Nyt kun kerran tuolle linjalle lähditte, niin näkisittepä kuinka vanhat ja kokeneet asentajat asentaa teollisuudessa laakereita paikoilleen. Veikkaan, että tänä päivänä ammattikoulun käyneellä on ainakin teoriatasolla asia paremmin hallussa.
”Teollisuus” on vähän laaja käsite, mutta konepajan näkövinkkelistä katsottuna vähän eri mieltä. Kun aloitetaan työ, jossa on vaativia asennuksia, pidetään tarvittava koulutus. Laakerifirmat tulevat mieluusti kouluttamaan ja henkilöstö ammentaa oppia innokkaasti.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3245
  • www.vrcf.fi
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #13 : 06.08.2025, 13:18:52 »
Sitten ihmetellään kun joku laakerin vaihto maksaa sitä ja tätä, mutta kun se korjaamo joutuu hankkimaan esim laakerin vaihtoon OIKEAT työkalut jotta homma onnistuu ja laakerit saadaan ehjänä paikoilleen. Taidetakomot tekee sitten edullisemmin / millä kaluilla sitten sattuukin ja sitten kirotaan kun se tarvike laakeri ei kestänyt kuin muutaman tonnin ajoa, nämäkin on valintoja missä teettää, kuka tekee ja millä kaluilla tekee. Näitä asentajia on ikäluokkaan katsomatta laidasta laitaan taidoiltaan. Itse vuosikymmeniä sitten opin vanhalta asentajalta sanonnan että sen minkä teet niin tee kunnolla, tällä on menty ja hienosti pärjätty ja jatketaan edelleen sama muistaen.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
Vs: Xc60 ulina/jurina etupäässä
« Vastaus #14 : 06.08.2025, 14:43:23 »
”Teollisuus” on vähän laaja käsite, mutta konepajan näkövinkkelistä katsottuna vähän eri mieltä. Kun aloitetaan työ, jossa on vaativia asennuksia, pidetään tarvittava koulutus. Laakerifirmat tulevat mieluusti kouluttamaan ja henkilöstö ammentaa oppia innokkaasti.
Teillä tehdään asia kuten se kuuluisi tehdä. Ja hieno homma, jos henkilöstö myös ottaa oppia koulutuksista. Osalla kun on tapana todeta jo etukäteen, että ne ovat ihan turhia, ja hyvin näitä hommia on ennenkin vuosikymmenet ilman koulutuksia tehty ;D

Mutta itse kysyjälle se oleellisin pointti koko keskustelussa nyt oli se, että vaikka uusia laakereita on lähiaikoina vaihdettu, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että kaikki vaihdetut laakerit olisivat ehjiä.

 

Carcom Oy  Elekma