Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 740 osa mittariston merkkivaloista syttyy vain joskus

• 2 Vastauksia
  • 246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völövöukko50

• De Luxe
  • *
  • Veikkauksella mennään!
Tervehdys!

Elikkäs 1987 volvo 740 b200k Mittaristossa ei aina pala kaikkia merkkivaloja kun virrat kääntää päälle.

Yleensä mittaristoon syttyy öljynpaine, käsijarru sekä turvavyön merkkivalo, mutta mikään muu valo ei syty (eli viallisen polttimon, latauksen, pissapojan ym merkkivalot). Kaukovalojen merkkivalo pelaa myös silloin tietenkin jos ne on kytketty päälle.

Olen itse epäillyt jotain simppeliä maadoitusongelmaa, koska nuista yllä mainituista "viallisista" valoista toimii joko kaikki, tai ei mitään. Yleensä kuitenkin tuo ei mitään.

Olisiko siis porukalla ideoita että mistä tätä vikaa lähtis selvittämään. Mittaristo on siis VDO mallia.

Kiitos jo etukäteen.

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 osa mittariston merkkivaloista syttyy vain joskus
« Vastaus #1 : 08.08.2025, 20:18:32 »
Harraste 740 on tehnyt minulla joskus samaa kun olen herätellyt sitä talviunilta, ja minun kohdallani syy on ollut huono kosketus laturin takana siinä johdossa, joka lähettää "maata" mittaristolle kun avain on kierretty siihen asentoon jossa merkkivalot palavat. Tämän liitoksen puhdistaminen on minulla ratkaissut asian, minulla oli lisäksi huonossa kunnosa koko liitin joka työnnetään laturin liittimeen, vaihdoin siis koko liittimen johdon päähän. Kysessä on siis laturin D+ liitin, sellainen ohuehko johto liittimessä. Jotain kontaktia parantavaa ainetta voisi myös suihkauttaa liittimeen. Minullakin VDO mittaristo, tosin olen käyttänyt jo pidemmän aikaa 760 Volvon VDO mittaristoa 1982 vuodelta, pidän enemmän tämän vanhemman mittariston näkymästä. Ei toimi ihan laittamalla vaan tämä vanhempi mittaristo näissä uudemmissa malleissa sitten.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2025, 20:23:11 kirjoittanut Minä ja Volvo »

Poissa völövöukko50

• De Luxe
  • *
  • Veikkauksella mennään!
Vs: Volvo 740 osa mittariston merkkivaloista syttyy vain joskus
« Vastaus #2 : 11.08.2025, 19:59:46 »
Harraste 740 on tehnyt minulla joskus samaa kun olen herätellyt sitä talviunilta, ja minun kohdallani syy on ollut huono kosketus laturin takana siinä johdossa, joka lähettää "maata" mittaristolle kun avain on kierretty siihen asentoon jossa merkkivalot palavat. Tämän liitoksen puhdistaminen on minulla ratkaissut asian, minulla oli lisäksi huonossa kunnosa koko liitin joka työnnetään laturin liittimeen, vaihdoin siis koko liittimen johdon päähän. Kysessä on siis laturin D+ liitin, sellainen ohuehko johto liittimessä. Jotain kontaktia parantavaa ainetta voisi myös suihkauttaa liittimeen. Minullakin VDO mittaristo, tosin olen käyttänyt jo pidemmän aikaa 760 Volvon VDO mittaristoa 1982 vuodelta, pidän enemmän tämän vanhemman mittariston näkymästä. Ei toimi ihan laittamalla vaan tämä vanhempi mittaristo näissä uudemmissa malleissa sitten.

Pitänee tarkastaa tuon liitoksen kunto. Nyt viimepäivinä on suurimman osan ajasta toimineet nuo valot, mutta eivät ne siltikään aina ole syttyneet, mutta jospa tuolla korjautuisi ongelma.

Race.fi  Puotilan autokorjaamo