Kulkukoira  Proturbo

Volvo on Call pariston vaihto

• 1 Vastauksia
  • 232 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tjylsi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Volvo on Call pariston vaihto
« : 09.08.2025, 23:37:11 »
Sain lopultakin tehtyä tuon pariston vaihdon, josta V60 vm. 2014 oli jo pidempään huudellut aina käynnistäessä.

En löytänyt itse täältä oikein ohjeita, joten ajattelin laittaa tähän vähän kertomusta, jos se auttaisi jotain muuta (tai jos itsellä auto niin pitkään, että pitää joskus palata asiaan).

Itse paristoa etsin monesta paikasta ja koitin löytää tietoa sopivasta. Lopulta sain siniseltä kaivettua oikean osanumeron (silloin ei ollut vielä Vidaa). Tuo maksaa ilmeisesti merkkiliikkeessä useampia satasia, Suomesta olisi saanut tarvikkeena n. 90-100 €:lla. Etsin Ruotsista vastaavia tarvikkeita ja löysinkin sivuston https://rhtrading.se/en, josta löytyi tarvikeparisto n. 42 € + postit. Samalta sivulta löytyi järkevään hintaan Super J2534 -kaapeleita, joka ainakin itsellä toimi heti Vidan kanssa. Itselle lähti sellainen siis myös mukaan. Ei ole maksettu mainos vaan tyytyväisen asiakkaan positiivinen julkinen palaute  :)

Pyysin huollon (ei merkkiliike) yhteydessä katsomaan, jos saisivat vaihdettua, mutta eivät uskaltaneet alkaa availla paikkoja niin paljon, joten jäi lopulta itselleni tehtäväksi.

Itse vaihtamisessa käytin lähteenä Youtubesta löytyvää videota https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ, vaikka asiat eivät täsmänneet täysin minun autooni. Fabebookista löysin pari kuvaa myös vähän vastaavasta: linkki

Hankalokero pitää ensin ottaa pois, tässä muutama kuva, josta näkee toivottavasti nuo kiinnikkeet ja ruuvien kohdat. 6 kpl T25 ja alla 2 kpl 8 mm pultteja. Oven puolella oleva pieni muovipaneeli lähti ihan vetämällä. Voimaa piti jonkin verran käyttää, että nuo kiinnikkeet irtosivat.

Tuon jälkeen musta boksi näkyikin jo, mutta toisin kuin videossa, minulla näytti sen laitteen ympärillä olevan ympärillä metallikotelo.

Vasemmalla puolella oli jokin pultti, jota ei selvästi oltu suunniteltu avattavaksi. Availin oikealta puolelta pultit ja ihmettelin, miten siitä saa jatkettua. Vidan mukaan olisi pitänyt avata monta pulttia vasemmalta puolelta koko homman irroittamiseksi, sen jälkeen ruuvipenkissä vääntää metallikotelo auki jne.
Lopulta päätin koittaa vääntää kotelon toiselta puolelta auki ja katsoa, saisiko pariston vaihdettua siten. Se onnistui, vaikka metallia joutui vähän vääntämään.

Paristo näkyi onneksi oikealla puolella ja sen sai sieltä pois.

Osanumero täsmäsi ja liittimet näyttivät vastaavilta, joten uusi sisään ja käänteisessä järjestyksessä kaikki takaisin.

Lopulta Vidan kanssa vielä piti kertoa paristonvaihdosta ja nollasin samalla vikakoodin. Nyt kaikki on taas kunnossa tämän osalta 8)

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo on Call pariston vaihto
« Vastaus #1 : 10.08.2025, 08:14:26 »
Ja uudemmissa sitten yksikkö löytyy toisesta päästä autoa ja eri nimikkeellä, muutoin sama homma paitsi nollaaminen ei ilman aitoa vidaa ei onnistu, vdashin kanssa kyllä kun saa akun nollaus mahdollisuuden aktiiviseksi, kaikissa se ei ole automaattisesti aktivoituna.

Autoracing  KL-varaosat