Race.fi  Puotilan autokorjaamo

SRS turvatyyny revisited

  • 3 Vastauksia
  • 143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
SRS turvatyyny revisited
« : 16.08.2025, 15:56:12 »
Projekti-Volvoni S60, 2002, näyttää taas "SRS turvatyyny" virheen.
Kaksi vikakoodia.
0105: Control Unit: Internal Fault.
0034: Front Left Side Air Bag. Resistance Too High.

Edellinen liittyy yleensä mittaristovikaan, mutta jälkimmäistä en muista nähneeni (tai sitten en ole huomannut)

Löysin melkein samanlaisen vian täältä:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94793.msg1061283714
Koodi on sama 0034 mutta teksti on vähän eri. Minulta puuttuu "stage 1" ja "Intermittent fault".
Miten todennäköisesti vika on itse turvatyynyn johdoissa ja miten todennäköisesti mittaristossa?
Viittaako vika-teksti edessä olevaan turvatyynyyn vai sivuturvatyynyyn?

Koitin juotella mittaristoa uudestaan, mutta ei auttanut. Vika ei korjaantunut, tosin ei pahentunutkaan.
Juottelu tuntuu epämääräiseltä kun ei yhtään tiedä missä kohtaa vika on. Piirilevy ja sen juotokset näyttävät ihan ehjiltä.
Nettikirjoitusten perusteella mittaristo aiheuttaa kaikenlaisia vikoja, mutta minulle on tullut vain noita SRS turvatyyny vikoja. Ammatikseen mittaristoja korjaava varmaan oppii tietämään, missä kohtaa piirilevyä suunnilleen on mikäkin vika. Olisi kiva tietää...

Jos kyseessä on edelleen mittariston vika, vien sen ammattilaiselle korjattavaksi. Omat keinot alkaa olla loppu.
Jos vika on piuhoissa tai ohjausyksikössä, pitää kai ruveta irrottamaan penkkiä ym.
Ohjausyksikkö on vissiin keskikonsolissa.
Harjoitukset jatkuvat. Voi voi. :(
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3278
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS turvatyyny revisited
« Vastaus #1 : 16.08.2025, 17:13:23 »
Saattaapi olla srs boksin softa korruptoitunut ja ota välttämättä vidalla enään softaakaan vastaan, tuohon on sitten eri laitteet. Kokeilitko nollata koodit ensin srs boksilta ja sen jälkeen cem yksiköstä tai toisin päin?
Toki ei tuo nollaudukkaan jos siellä tuon toisen koodin mukainen vika päällä.

Poissa JuhaManninen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
Vs: SRS turvatyyny revisited
« Vastaus #2 : 17.08.2025, 13:53:39 »
Kokeilitko nollata koodit ensin srs boksilta ja sen jälkeen cem yksiköstä tai toisin päin?
Em. vikakoodit molemmat olivat "SRS (Supplemental Inflatable Restraint System)" otsikon alla iCarsoft testrissä.


"CEM (Central Electrical Module)" otsikon alla on vain audioon liittyvä virhe. Ei liity tuohon SRS vikaan.
1A59: Communication With The Audio Module (AUM). Signal Missing.
Myös itse Audio Module antaa virheen.
E003: Configuration Fault. Faulty Configuration.
En tiedä miksi. Radio ja kasettisoitin toimivat hyvin, ratin säätönapit tosin eivät toimi, Tähänkin on ehkä vaihdettu radio joskus.

iCarsoft väittää nollanneensa nuo Audio koodit, mutta ne eivät häviä. Eipä ole haitannut.
SRS virheiden nollauksessa iCarsoft ilmoittaa, ettei onnistunut.
Olen yrittänyt nollaamista useita kertoja eri järjestyksessä. Ei auta.
Ykkösautona kultainen Volvo S60 2.4T AWD automaatti vm.2002.
Toinen hopeinen Volvo S60 perusmalli bensa manuaali, myös 2002.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3278
  • www.vrcf.fi
Vs: SRS turvatyyny revisited
« Vastaus #3 : 17.08.2025, 17:02:08 »
Kyllä se ne nollaa osan koodeista mutta ne tulee saman tien takaisin kun vika on edelleen päällä, korjattava se ensin on.

 

Carcom Oy  Elekma