Näin käynee, jos laatikko on kovalla kuormituksella ja öljyt vaihtamatta. Mutta laukaiseeko myöhäinen öljynvaihto jonkun itsetuhomekanismin? Tätähän kerrotaan totuutena, mutta en ole sille saanut vahvistusta sen kummemmin laatikoita työkseen korjaavalta kuin muiltakaan uskottavilta tahoilta.
Öljynvaihdossa vanha öljy ja epäpuhtaudet poistuvat ja laatikko täyttyy uudella öljyllä. Jos epäpuhtauksien määrä olisi huolestuttava, olisi suodatusta mitä todennäköisemmin kehitetty tehokkaammaksi.
Melko pitkään Volvojen laatikkohuolto perustui mekaanikon nenään: jos öljy haiskahti palaneelta, vaihto. Muuten kovaa ajoa, eikä noissa ihmeemmin ongelmia ollut. Oma 4-vaihteinen alkoi kerran oikkuilemaan, kun ulkoilma oli -30˚ nurkilla. Öljyt vaihtoon, ja siinähän se. Laatikko toimii edelleen hyvin, joskin säännöllisen merkkihuollon jälkeen olen siirtynyt omatoimisiin huuhteluvaihtoihin.
5/6-vaihteisissa taitaa olla enemmän murheita? Oma kokemukseni ei niitä kata, vaan siirryin suoraan 8-pykäläisiin.
Melkoisia faktaväittämiä tässä nyt, joten oikaistaan vähän. Myöhäinen öljynvaihto ei ole mikään tikittävä aikapommi, joka räjähtää tarkasti ajan X päästä, mutta...
Mainitsit, että öljynvaihdon yhteydessä kaikki epäpuhtaudet tulee pihalle ja laatikko täyttyy uudella öljyillä. Jälkimmäinen osa tästä pitää paikkansa, jos laatikko huuhdellaan oikein, mutta ensimmäinen osa ei ole noin suoraviivainen ja on yhteydessä juurikin tuohon laiminlyötyyn öljynvaihtoon.
Öljyn sekaan irtoaa vaihteiston normaalissa käytössä kitkamateriaalia, kuten on todettu ja tämä tulee yleensä hyvin tehokkaasti öljynvaihdossa ulos, tuon materiaalin määrä öljyssä ei muutenkaan ole päätä huimaava, jos vaihteisto toimii oikein. Se epäpuhtaus mikä on ongelmallista, on laatikon sisälle muodostuva "lakkapintainen möhmä", en tiedä millä termillä tuota kuvaisi mutta tämän syntymekanismi on hidas mutta ongelmallinen. Sitä syntyy laatikon sisäisiin osiin kun öljyn lämpötila on kuuma, uudella öljyllä tätä syntyy vasta reilusti yli sadassa asteessa, mutta mitä vanhempaa ja kuluneempaa öljy on, sitä alhaisemmassa lämpötilassa sitä alkaa syntyä.
Kuten todettu, syntymekanismi on hidas, mutta kun sitä on syntynyt, sen poissaaminen on haastavaa, ellei mahdotonta. Uusi ATF on ominaisuuksiltaan pesevää, josta tuo uusien öljyjen irroittama lika ja pelko juontaakin juurensa, mutta jos tuota aiemmin mainittua möhmää on jo kertynyt isosti vaikka venttiilipöytään, niin ei se uusi ATFkään sitä pysty täysin pois liuottamaan.
Ja mitäkö nämä epäpuhtaudet sitten aiheuttavat laatikossa? Kulmikkaita vaihtotapahtumia, mikä puolestaan lisää kitkamateriaalin kulummista ja päätymistä öljyn sekaan ja näin on noidankehä valmis.
"Melko pitkään Volvojen laatikkohuolto perustui mekaanikon nenään."
En tiedä missä Pärnäsen pajalla näin tehdään, mutta löisin vetoa että viimeisen 25 vuoden aikana kukaan itseään kunnioittava mekaanikko ei tee tällästä analyysia.