Autodiagnoosi  Carcom Oy

Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?

  • 21 Vastauksia
  • 659 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1090
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #15 : 01.09.2025, 15:09:32 »
Suurin ongelma taitaa olla että epäpuhtaudet tukkii laatikon ohjausmekanismin, käytännössä x määrä venttiilejä -> vaihdot kanttisia -> lopulta laatikko kaput.
Näin käynee, jos laatikko on kovalla kuormituksella ja öljyt vaihtamatta. Mutta laukaiseeko myöhäinen öljynvaihto jonkun itsetuhomekanismin? Tätähän kerrotaan totuutena, mutta en ole sille saanut vahvistusta sen kummemmin laatikoita työkseen korjaavalta kuin muiltakaan uskottavilta tahoilta.

Öljynvaihdossa vanha öljy ja epäpuhtaudet poistuvat ja laatikko täyttyy uudella öljyllä. Jos epäpuhtauksien määrä olisi huolestuttava, olisi suodatusta mitä todennäköisemmin kehitetty tehokkaammaksi.

Melko pitkään Volvojen laatikkohuolto perustui mekaanikon nenään: jos öljy haiskahti palaneelta, vaihto. Muuten kovaa ajoa, eikä noissa ihmeemmin ongelmia ollut. Oma 4-vaihteinen alkoi kerran oikkuilemaan, kun ulkoilma oli -30˚ nurkilla. Öljyt vaihtoon, ja siinähän se. Laatikko toimii edelleen hyvin, joskin säännöllisen merkkihuollon jälkeen olen siirtynyt omatoimisiin huuhteluvaihtoihin.

5/6-vaihteisissa taitaa olla enemmän murheita? Oma kokemukseni ei niitä kata, vaan siirryin suoraan 8-pykäläisiin.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1053
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #16 : 01.09.2025, 15:17:24 »
Mutta laukaiseeko myöhäinen öljynvaihto jonkun itsetuhomekanismin? Tätähän kerrotaan totuutena, mutta en ole sille saanut vahvistusta sen kummemmin laatikoita työkseen korjaavalta kuin muiltakaan uskottavilta tahoilta.

Tätä kannattaa pohtia. Ehkä myöhäinen öljynvaihto kertoo jo olemassa olevista ongelmista: laatikko on vaihtanut nykien ja vaihdot olleet tökkiviä... Kunnes omistaja on ymmärtänyt vaihdattaa laatikon öljyt. Ja sama uusiksi: ongelmaisesta laatikosta liat ovat jo liikkeellä eikä uusi öljyjen vaihto enää auta. Tämä vain spekulointia, ei tietoa.

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1521
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #17 : 01.09.2025, 16:27:48 »
Autooni on vaihdettu 2025 jakopää, kiristimet, vesipumppu, hihnat, etuiskarit + takapään helat/puslat, eteen alatukivarret, automaatin öljyt + pesu, ja moottorin öljyt + suodatin aina 10-11 tkm:n välein. Viime vuoden lopulla vaihtui termostaatti ja jossain vaiheessa laturin vapaakytkin. Auto on siisti sisältä ja ulkoa. Ja mikä parasta, niin ensimmäinen omistaja on ruostesuojauttanut auton.
Tässä on viestin täydeltä hyviä syitä, miksi olla vaihtamatta autoa.

Jos vaihdat autoa, niin seuraavaan saat kohta vaihdattaa samat osat uudemman kerran.

Eli, älä vaihda. :)
V60 T8 Inscription 2021
V70R 2000

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3532
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #18 : 01.09.2025, 20:42:58 »
Näin käynee, jos laatikko on kovalla kuormituksella ja öljyt vaihtamatta. Mutta laukaiseeko myöhäinen öljynvaihto jonkun itsetuhomekanismin? Tätähän kerrotaan totuutena, mutta en ole sille saanut vahvistusta sen kummemmin laatikoita työkseen korjaavalta kuin muiltakaan uskottavilta tahoilta.

Öljynvaihdossa vanha öljy ja epäpuhtaudet poistuvat ja laatikko täyttyy uudella öljyllä. Jos epäpuhtauksien määrä olisi huolestuttava, olisi suodatusta mitä todennäköisemmin kehitetty tehokkaammaksi.

Melko pitkään Volvojen laatikkohuolto perustui mekaanikon nenään: jos öljy haiskahti palaneelta, vaihto. Muuten kovaa ajoa, eikä noissa ihmeemmin ongelmia ollut. Oma 4-vaihteinen alkoi kerran oikkuilemaan, kun ulkoilma oli -30˚ nurkilla. Öljyt vaihtoon, ja siinähän se. Laatikko toimii edelleen hyvin, joskin säännöllisen merkkihuollon jälkeen olen siirtynyt omatoimisiin huuhteluvaihtoihin.

5/6-vaihteisissa taitaa olla enemmän murheita? Oma kokemukseni ei niitä kata, vaan siirryin suoraan 8-pykäläisiin.
Melkoisia faktaväittämiä tässä nyt, joten oikaistaan vähän. Myöhäinen öljynvaihto ei ole mikään tikittävä aikapommi, joka räjähtää tarkasti ajan X päästä, mutta...

Mainitsit, että öljynvaihdon yhteydessä kaikki epäpuhtaudet tulee pihalle ja laatikko täyttyy uudella öljyillä. Jälkimmäinen osa tästä pitää paikkansa, jos laatikko huuhdellaan oikein, mutta ensimmäinen osa ei ole noin suoraviivainen ja on yhteydessä juurikin tuohon laiminlyötyyn öljynvaihtoon.

Öljyn sekaan irtoaa vaihteiston normaalissa käytössä kitkamateriaalia, kuten on todettu ja tämä tulee yleensä hyvin tehokkaasti öljynvaihdossa ulos, tuon materiaalin määrä öljyssä ei muutenkaan ole päätä huimaava, jos vaihteisto toimii oikein. Se epäpuhtaus mikä on ongelmallista, on laatikon sisälle muodostuva "lakkapintainen möhmä", en tiedä millä termillä tuota kuvaisi mutta tämän syntymekanismi on hidas mutta ongelmallinen. Sitä syntyy laatikon sisäisiin osiin kun öljyn lämpötila on kuuma, uudella öljyllä tätä syntyy vasta reilusti yli sadassa asteessa, mutta mitä vanhempaa ja kuluneempaa öljy on, sitä alhaisemmassa lämpötilassa sitä alkaa syntyä.

Kuten todettu, syntymekanismi on hidas, mutta kun sitä on syntynyt, sen poissaaminen on haastavaa, ellei mahdotonta. Uusi ATF on ominaisuuksiltaan pesevää, josta tuo uusien öljyjen irroittama lika ja pelko juontaakin juurensa, mutta jos tuota aiemmin mainittua möhmää on jo kertynyt isosti vaikka venttiilipöytään, niin ei se uusi ATFkään sitä pysty täysin pois liuottamaan.

Ja mitäkö nämä epäpuhtaudet sitten aiheuttavat laatikossa? Kulmikkaita vaihtotapahtumia, mikä puolestaan lisää kitkamateriaalin kulummista ja päätymistä öljyn sekaan ja näin on noidankehä valmis.

"Melko pitkään Volvojen laatikkohuolto perustui mekaanikon nenään."

En tiedä missä Pärnäsen pajalla näin tehdään, mutta löisin vetoa että viimeisen 25 vuoden aikana kukaan itseään kunnioittava mekaanikko ei tee tällästä analyysia.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6994
  • Global alligator
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #19 : 01.09.2025, 21:38:58 »
No kyllä sitä vanhaa öljyä tulee tikusta haistettua jos ei ole varmaa tietoa edellisestä vaihdosta. Samoin on visuaalisen havainnoinnin kanssa.
Kyllähän ne öljyt saa vaihdettua nuuskimattakin, mitäpä väliä sillä on kun uudet menee joka tapauksessa sisään.

Maailmassa lienee siten aika monta mekaanikkoa jotka näin tekee eivätkä siis kunnioita itseään.
Itsekin nuuhkaisen vanhoja öljyjä vaikka en mekaanikko olekaan, autopuolen koulutus on kyllä pohjilla.

Kuinkahan monta laatikkoa oikeasti on öljynvaihdolla särjetty? Jos niitä oireita tulee niin eiköhän se ole menetetty tapaus ollut jo ennen öljyn vaihtoakin.
Joskus se vaihto tosin saattaa auttaa ja lykätä armageddonin tulemista.

Tässäpä tätä otsikon mukaista höpinää. :2funny:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1090
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #20 : 01.09.2025, 21:43:00 »
” Uusi ATF on ominaisuuksiltaan pesevää, josta tuo uusien öljyjen irroittama lika ja pelko juontaakin juurensa”

Mielenkiintoista. Pesevyys ei kyllä ole tullut esiin vaihteisto- ja hydrauliikkaöljyjen yhteydessä.

”En tiedä missä Pärnäsen pajalla näin tehdään, mutta löisin vetoa että viimeisen 25 vuoden aikana kukaan itseään kunnioittava mekaanikko ei tee tällästä analyysia.”

Oma Volvohistoria ulottuu yli 25 ajalle, ja viime vuosia lukuunottamatta merkkihuollossa työskenteli todella hyviä Volvon ja tekniikan tuntevia henkilöitä. Nenä oli ja on oivallinen elin, jos aistit toimivat.

Muistaakseni jopa Volvon omistajan käsikirja mainitsee vaihteistoöljyn palaneen tuoksun, pitääpä tarkistaa :)!

Meillä työpaikalla on käytössä öljyanalysaattori, mutta yhdessäkään autohuollossa en ole sellaista nähnyt. Tietyissä tapauksissa lähetämme näytteitä myös öljy-yhtiöille, sieltä saa apua ja hyviä neuvoja.

Voitaisiin ehkä lyödä veto sekä palaneen hajun nuuhkimisesta että ATFn pesuominaisuuksista :)!

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1850
  • It's Hip To Be Square
Vs: Mikä on optimi-Volvo 25 tkm ajavalle?
« Vastaus #21 : 01.09.2025, 21:55:42 »
Jonnet mitään öljyjä haistele, ne tietää paremmin netistä ja kotisohvalta käsin... :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy