Elekma  Autoracing

245 kori- ja ruostetyöt

  • 16 Vastauksia
  • 906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
245 kori- ja ruostetyöt
« : 03.09.2025, 21:39:34 »
Auto on vuosia sitten ollut kolarissa takaposki on ottanut osumaa. Harjoitusmielessä tuli otettua työn alle kylkipellin ja ruostekorjaukset tuosta lähistöltä, kun kokemusta on kertynyt yhden kaarenvaihdon verran  :)

Alkutilanne:







image processing services



Pientä "pintaruostetta" vain  :D




Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #1 : 03.09.2025, 21:50:20 »

Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #2 : 03.09.2025, 21:53:10 »
Hyväkoppasesta purkuautosta korjauspelti. Kaaren limi käytännössä ruosteeton.



Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #3 : 03.09.2025, 22:00:48 »
Sovituksesta tuli ihan hyvä tossa d-pilarissa. Vanhasta kylestä jätin ton lampun kulma kun oli sen verta ruosteinen tossa uudessa pellissä.





C-pilarin sovitus onnistui myös kohtuullisesti. Pelkän pintapellin leikkaus oli hieman haastavaa, koska sen taka on suoraan vahvike/ tuo pelti mihin oven salpa tulee kiinni. Monitoimikoneella ja 3mm poranterällä leikkasin vanhan palan pois. Teipillä tein molempiin leikkausmerkin ja monta kertaa mittasin ennenkun uskalsi leikata.







Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #4 : 03.09.2025, 22:15:43 »
Kyljen sovitusta.




Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #5 : 03.09.2025, 22:28:22 »
Helmanpäädystä kaikki huonot pellit leikottu pois. Helmaa ei tällä kertaa tämän pidemmälle vaiheta vaikka huono onkin. Klokkerholmin korjauspalala on tuo pintapelti ja sitä ei kokemuksen mukaan kannata vaihtaa ton ylimmän kantin yläpuolelta, se meinaa jäädä liian lyhyeksi eikä ilman vaivaa yllä pistehitsilimiin.



Helmakotelon sisäpuoli korjattuna. Pistehitsit tuli ruuvien tilalle.




Helmakotelon sisäpuolella hyvällä tunkeumalla.



Sisäkaaren sovitus



free pictures hosting

Sisäkaari hitsattuna




Pyöräkotelosta sisäkaaren tunkeuma.


Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #6 : 03.09.2025, 22:46:33 »
Monimutkainen ja hetki kesti ymmärtää tuo alkuperäinen rakenne. Korjauspellillä lähti kaikki tinakset pois ja limipelleistä pääsi tuossa eroon.







Tein tollasen vahvikkeen huonekaluputkesta. Kontinkarmin pintapelti olisi käytännössä ainut mikä kannattelee tuota d-pilarin nurkkaa korjauksen aikana.





Kaikki ruosteiset pellit poistettu.



Uudet pellit hitsattuna. Koitettu tehä samallailla mitä tehtaalla.



image uploader





Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #7 : 03.09.2025, 23:07:34 »
Varapyöräkotelon otin pois ja tein 2mm suorasta.




Pyöräkotelosta



Pensselillä epoksit ennen kylen hitsausta



Heppailtuna





Kylki kokonaan hitsattuna. Lasinlimissä pistehitsit tehtaan tyyliin. Palkeissa pistehitsisaumat puskussa.




Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #8 : 03.09.2025, 23:13:16 »
Ovenkarmista kyljen alaosa hitsattuna. Kylki ei istunut sovitusvaiheessa ja siksi tuo piti leikkoa irti ja hitsata lopuksi takaisin.



C-pilarista hiottu sauma



D-pilari



Kokonaisuus ennen maalausta. Pinnat puhistettu moneen kertaan asetonilla ja pinnat karhennettu epäkeskolla p80 ja käsin p180, muodot punasella villalla.



Ruiskulla epoksit pintaan.



Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #9 : 03.09.2025, 23:28:22 »

Lisää epoksilla läträystä. Eka kapuloitu kerros meni useasta kohtaa läpi niin vetäsin toisen kiekan reilusti ohennettuna.



Epoksikitillä täytöt, kittikohat karhennettu p80.




Kitit hiottu








Viimiset epoksit sitten. Vaaleampaa väriä piti hakea että saa lähemmäksi hiontavärin sävyä. Tämä sitten kapuloidaan p180 ja p320 ennen hiontaväriä.



image upload

Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #10 : 03.09.2025, 23:40:55 »
Hiontaväriä vaille. Pikkusen piti kitata alaosaa vielä. En aikaisemmin huomannut pinnanvirheitä tuossa. Tällä kertaa muovikitillä pari kiekkaa.



Hiontaväri vedetty.



Hiontaa kapulalla. Kontrollijauhe apuna. P320-500-600 ja lopuksi vielä 600 soft pad käsin.



Rasvanpoistoaineella pintojen katselmus.






Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #11 : 04.09.2025, 19:33:24 »
Päällimmäinen pelti leikattu pois. Tuo takaosa tosiaan koostuu kolmeista päällekkäisestä pellistä. Alkuperäisenä suunitelmana oli vaihtaa vain ulommainen pelti, mutta osottautui että ainut ehjä limi oli pintapellissä, sekin oli kevyesti ruosteessa, mutta onnistui vielä elvyttämään.




Ajansäästöratkaisuna hitsasin välipellin tollain tohon päällimäiseen. Nyt jää käytännössä vain kaksi päällekäistä peltiä ja niiden suojaaminen tulee olemaan varmempi.









Sisäpuolelta




Hitsit hiottuna tasalle.



Epoksit pensselillä pintaan.


« Viimeksi muokattu: 04.09.2025, 21:31:45 kirjoittanut Tomskoi00 »

Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #12 : 07.09.2025, 20:14:16 »
Kyljen maalaus aloitettu. Uusi ruisku käytössä ja tavaraa tuli vähän liiankin hyvin ruiskusta pihalle. 3-4 kierrosta sai säätää kiinnipäin maalimäärää. Viuhka pysyi melkein täysillä. Tällä reseptillä sain maalin kohtalaisen nätisti sumuamaan.

Valumia tuli värin kanssa useampaan kohtaan joka harmitti kovasti.




Pinta hiottu harmaalla karhunkiellellä ja valuma kohdat p1000 softpadilla veden kanssa.



free hd c

Kohdat missä hiontavärille asti paikottiin varovasti kutakuin samaan sävyyn muun pinnan kanssa. Tohon päälle tuli dropcoatti vielä.




Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #13 : 07.09.2025, 20:21:43 »
Eka kierros lakkaa takana. Haihdutusvälinä oli joku värin ja ekan lakka kerroksen välillä 30min.



Toka kiekka lakkaa vedetty. Haihdutusvälinä oli noin tunti. Sormella kokeilin teipistä että sormen jälki jää mutta lakkaa ei jää sormeen.






Kynnypeltiin tuli hirveä valuma ekalla vedolla. Helmat menee jokatapaukasessa jossain välissä vaihtoon niin saavat olla mitä ovat.




Poissa Tomskoi00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 kori- ja ruostetyöt
« Vastaus #14 : 07.09.2025, 20:30:29 »






free file sharing without login

Isompia virheitä ei tullut. Roskia todella vähän olosuhteisiin nähden ja helman valuma pahin virhe. Väri olisi pitänyt vetää kevyempinä kerroksina. Mielestäni sävy saattaa olla aavistuksen tummempi kuin vanha maalipinta mutta sen näkee paremmin kun oven laittaa paikalleen. Ton sumukerroksen tekoa pitää vielä harjoitella, sekä tän uuden ruiskun käyttöä ylipäätään.

Päivitetään kun saadaan autoa enemmän nippuun.

 

Carcom Oy  Elekma