Samppasport  Futurez

XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi

  • 25 Vastauksia
  • 1281 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Näin tietää tekoäly....

Missä volvon xc60 moottoreissa D4204T05 ja D4204T14 on öljynkulutusongelmaa

ChatGPT
said:

Öljynkulutukseen liittyvät ongelmat moottoreissa D4204T05 ja D4204T14 ovat todellisia, mutta ne eroavat hieman toisistaan. Tässä selkeä katsaus:

D4204T05 (4‑sylinterinen, VEA)

Tämä Drive‑E‑dieselmoottori on tunnettu liiallisesta öljynkulutuksesta, erityisesti malleissa, joissa moottorin sarjanumero on alle 1 501 327.

Ongelman taustalla on huonosti suunnitellut männänrengasreiät, jotka tukkeutuvat hiukkasista ja aiheuttavat öljyn päätymisen palotilaan. Oireena on öljyn palaminen ilman näkyviä vuotoja.
VOLVO4LIFE - Tu comunidad Volvo Hispana
volvoforums.org.uk

Volvo päivitti rengasmuotoilua sarjanumeron 1 501 327 jälkeen, mutta myöhemmissä petrooli‑Drive‑E‑moottoreissa, eikä dieseleissä, on saatu virallisempi takaisinkutsusäännös.
Reddit

Käyttäjäkokemuksia:

"I have this D4204T5 … within 2 weeks and 500 km almost 2 litre of oil had to be added."
volvoforums.org.uk

D4204T14 (Moderni 2.0 l diesel, Drive‑E)

Yleistynyt öljynkulutus ei ole yhtä yleistä kuin D4204T05:n kohdalla, mutta ongelmia on raportoitu erityisesti koskien EGR‑jäähdytintä, joka on suunnitteluvikainen ja voi aiheuttaa öljyn palamista.
Reddit

Vaikka männänrenkaiden ongelmat olisivatkin vähäisempiä, EGR‑jäähdyttimen puutteellinen järjestely (käytetty 2014–2017) on usein syynä.
Reddit

̈Yhteenveto
Moottori   Öljynkulutusongelma   Syyt ja huomiot
D4204T05   Käytännössä yleinen   Vialliset männänrenkaat ennen korjausta; sarjanumero alle 1 501 327; useita omakohtaisia tapauksia
D4204T14   Vähemmän yleinen   EGR‑jäähdytin voi aiheuttaa öljyn palamista; ei yhtä paljon rengasongelmia
Kokemuksia käyttäjiltä

Reddit-käyttäjältä D4204T14-moottorista:
“Yes it was fixed from engine number 1501327 forward… The real problem on the VEA diesels are the EGR cooler design used from 2014‑2017 which is quite flawed, causing oil burn and early failures of many components.”
Reddit

Volvo-foorumin keskustelu D4204T05:stä:
“Every morning… had to add 0,5 litre of oil.” Ja korjauksessa vaihdettiin männät ja renkaat – huoltokustannus ~£1000.
volvoforums.org.uk

Lopputulos

Jos haluat välttää öljynkulutushuolia, varmista:

Moottorin sarjanumero on yli 1 501 327 (Drive‑E-sarja).

EGR‑jäähdytin on tarkastettu ja tarvittaessa vaihdettu.

D4204T05 on riskialttiimpi ja tunnetuilla ongelmilla, D4204T14 on vakaampi — mutta kannattaa silti tarkistaa EGR‑komponentit.

Mielenkiintoinen tieto on tuo sarjanumero mistä alkaen parannettu....

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #1 : 05.09.2025, 13:31:00 »
Mielenkiintoinen tieto on tuo sarjanumero mistä alkaen parannettu....
Sarjanumero on ollut esillä täälläkin. On myös käyty keskustelua siitä, mistä tuon maagisen tiedon löytää.
Toki tekoälyllähän kaikki ongelmat ratkeavat. Kannattaa vaan pohtia kysymyksen asettelua, ettei käy niinkuin miehelle, joka pohti suolalle korvaajaa alentaakseen verenpainetta. Tekoäly vastasi, mutta oletti kyseessä olevan pyykin puhdistus, ja vastauksen seurauksena kysyjä oli menettää henkensä :buck2:!

Kun tarkastelee tämän hetkistä autokantaa, ja VEA-moottorien lukumäärää, mallivuoden -17 jälkeen ainakin SPA-autoissa yletön öljynkulutus taitaa olla melko harvinainen ongelma? Käyttövirheet, kuten öljyn ylitäyttö tai polttoaineen päätyminen öljyn sekaan pätkäajossa, taitavat olla huomattavasti yleisempiä?

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #2 : 05.09.2025, 13:43:27 »
Noiden tietojen valossa ongelma onkin koskenut lähinnä ennen 2015 loppusyksyä tehtyjä autoja joissa tuo T5 päätteinen diisseli tai sitten T5 tai T6 bensakone.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 141
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #3 : 05.09.2025, 14:55:18 »
Parannetun moottorin sarjanumero on ollut tiedossa ja tälläkin foorumilla esillä, mutta kysymys kuuluu, että mistä tuo numerosarja on peräisin? Onko tuolle olemassa jokin ihan oikea dokumentti josta numero on poimittu, vai onko kyseessä vain "fakta", joka on joskus postattu jollekin alustalle, ja googlen haun kautta kopsattu sieltä sitten muihin keskusteluihin ympäri maailmaa.

Tuo tieto saattaa hyvinkin pitää paikkaansa, koska SPA-alustaisissa ei tätä ongelmaa enää sinänsä esiinny, mutta toistaiseksi ensimmäistäkään virallista dokumenttia en ole asiasta nähnyt.

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #4 : 05.09.2025, 15:14:51 »
Joku tietäjä kertoo....

"I got no vin numbers but engine numbers. D4 VEA engines prior to engine number 1501327 can be prone to developing high oil consumption. The solution is new pistons and piston rings.
From engine number 1501327 all VEA engines were fitted with the modified parts from the factory. This is circa late 2015."

Moinen tieto voi olla luuloa tai sitten saatu korjaamolta lipsahtamaan tai sitten takaisinkutsu kampanjasta....



AI tietää... seuraavaa----

« Viimeksi muokattu: 05.09.2025, 15:20:44 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #5 : 05.09.2025, 15:20:51 »


« Viimeksi muokattu: 05.09.2025, 15:23:18 kirjoittanut ÄkCee60 »

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #6 : 05.09.2025, 15:25:50 »
Ja t14 päätteisen osalta sanoo jotta....







Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7112
  • Global alligator
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #7 : 05.09.2025, 19:58:32 »
Jotakinhan tuo numero voi jeesata jos on hankkimassa tieten tahtoen riskitapausta.
Jos jollakin jo sellainen on niin tuostahan sitten voi löytyä selitys jos moottori on vanha juoppo.
Mites se nyt menikään..myöhästä rypistää kun p**kat on housussa.  Joskus(usein) näiden vähän uudempien volvojen hankinta on venäläistä rulettia, koskaan ei tiedä milloin nalli napsahtaa. :buck2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint "pikku virillä".

Poissa ÄkCee60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #8 : 05.09.2025, 22:34:37 »
Tulevia ostajia helpottaa kun tietävät mitkä mallit on varmempia ja mitä ei välttämättä kannata ostaa, ainakaan samaan hintaan.

Eipä silti on noissa 5 sylinterisissäkin ollut tuota öljyn kulutusta....eikä niitä enää uudemmissa SPA alustaisissa ole tarjollakaan, joten VEA on ainoa vaihtoehto. Ja tuo T14 on sama mitä on myös noissa SPA pohjaisissa.

Poissa vlandia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #9 : 06.09.2025, 09:05:50 »
Oma v60 17 D4 (t14) ei ainakaan erityisemmin tykkää öljystä .n17tkm melko reipasta ajoa ajettuna ja mittari näyttää edelleen normaalia 1 pykälän alle max.Kun tuota autoa etsin niin seurailin juuri tuota koneen sarjanumeroa joten samalla säännöllä pitäytyisin aikaisintaan v17 käyttöönotettuissa d4 koneissa.Keskustelupalstathan maailmalla kertoo että v16 loppupuolella koneen päivitys tehtiin.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #10 : 06.09.2025, 10:41:02 »
Parannetun moottorin sarjanumero on ollut tiedossa ja tälläkin foorumilla esillä, mutta kysymys kuuluu, että mistä tuo numerosarja on peräisin? Onko tuolle olemassa jokin ihan oikea dokumentti josta numero on poimittu..
Voin muistaa väärin, mutta mielestäni taustalla on amerikkalainen huoltotiedote eli tehtaalta lähtöisin. Pitänee kaivaa esiin, kunhan mökkikiireiltä joutaa. Eiköhän siihen linkki ollut täälläkin jossain yhteydessä? Tätä ”ongelmaa” kun on täällä jo jonkin aikaa pyöritelty, ja aina tuntuu uusia huolestujia saitille ilmaantuvan :).

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #11 : 06.09.2025, 10:48:15 »
Kun tuota autoa etsin niin seurailin juuri tuota koneen sarjanumeroa joten samalla säännöllä pitäytyisin aikaisintaan v17 käyttöönotettuissa d4 koneissa.Keskustelupalstathan maailmalla kertoo että v16 loppupuolella koneen päivitys tehtiin.
S/V90 tuli markkinoille syksyllä -16, ja niissä on käytössä parannettu painos. Toki loppuvarastoja moottoreista on voitu käyttää vanhemmissa mallisarjoissa, foordilaisissa? En tiedä, kuinka JOT Volvon toimitusketju tuolloin on ollut ELK.

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #12 : 06.09.2025, 12:45:35 »
Paremmalla puoliskolla on käytössä 2017 mallin v60 (2016 loppu puoliskolla valmistettu) d3 ja siihen on tehty tuo öljynkulutusremontti 190tkm paikkeilla siinä tosin moottori koodi D4204T9. Ei ole remontin jälkeen ollut tarvetta öljyä lisäillä 15tkm öljynvaihtovälillä.

Poissa karhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #13 : 06.09.2025, 12:47:47 »
Mulla on 280tkm ajettu V70 tolla D4204T5-motilla ennen 1 501 327-sarjanumeroa ja öljynkulutus on hyvinkin kohtuullinen: 0,5 litraa/11000 km. Mun käytössä öljynvaihtoväli on 10000-13000 kilsaa.
Ei oo mitään tietoo onko tehty öljynkulutusremonttia tmv.
Volvo V60 D4 vm.2014 2.0 5cyl 163hv
Volvo V70 D4 vm.2015 2.0 VEA 181hv

Poissa varttimondeo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 moottorien öljynkulutus, mikä versio parempi
« Vastaus #14 : 06.09.2025, 18:27:09 »
 Kuinka paljon on eroa päivitetyssä D4204T05 ja D4204T14 moottorissa. Näihin alkupään t05 moottoreihin kun on aikanaan tehty goodwillinä mäntien päivitystä. Samoin EGR on päivitetty uuteen, letkutuksia muutettu ja moottorin softiin tuli isoja muutoksia hyvin myöhään, 2019? 

 

RallyBaron  Samppasport