Carcom Oy  Elekma

V60 T6 MY20 korkea kulutus ja naksuminen ajon jälkeen

  • 6 Vastauksia
  • 482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lipster

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Tuli pitkän Opel-menneisyyden jälkeen ostettua uudempi oikea auto juuri ennen kesää, eli otsikossakin lepäävä V60 MY20 T6. Autolla ajettu karvan yli 100tkm.

Muutama omituisuus tullut kuitenkin ilmi tässä lyhyen omistuksen aikana, joihin kaipailisin vastauksia.

Suurempi huolenaihe on tuo naksuminen. Kuulostaa siis siltä että pakoputki tms. metalliosa jäähtyy ja lämpölaajeneminen/kutistuminen saa metallin ääntelehtimään näin.
Vaikea sanoa tarkasti tuleeko ko. Ääni pakoputkesta vai jostain muualta.

Eli, onko muilla T6/T8 omistajilla kokemusta samasta ominaisuudesta, vai onko tuo surullisenkuuluisan ERADin viimeisiä kuollonkorahduksia?

Toisena huolenaiheena törkeän korkea kulutuslukema paikallaan ollessa/lyhyen siirron jälkeen.
Kulutusmittari siis saattaa näyttää esim. 1102l/100km mikäli autoa käytetty paikallaan hetkisen.
Onko tuo mittaus todella noin tyhmä, että laskee tuon lähdön/paikallaan käyttämisen tuolla tavoin?


Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 734
  • O.V.L.O.V.
Vs: V60 T6 MY20 korkea kulutus ja naksuminen ajon jälkeen
« Vastaus #1 : 07.09.2025, 11:07:24 »
No siis mikään talousihmehän tuo ei missään tapauksessa ole. Hybriditekniikka lähinnä tekovihreyden puolesta.

Eli ei voi verrata esim Toyotan hybridien toimivuuteen ja taloudellisuuteen.

Mutta tuo naksuminen ja normaalia korkeampi kulutus, ettei vaan ole pakoputki tukossa, ts. joku taaemmista vaimentimista lossannu ummelle?

Pakokaasun lämpötilaeron vois mitata nosturilla kätevästi ir-mittarilla vaimentimien etu-VS-takapuolelta.

Kuuman kohdan näkee kyllä heti lämpökameralla tahi mittarilla.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T6 MY20 korkea kulutus ja naksuminen ajon jälkeen
« Vastaus #2 : 07.09.2025, 12:55:13 »
Tottakai se laskee tyhmäkäynnin mukaan kulutuslukemaan, ja nykyään myös webaston kulutuksen. Jos et aja metriäkään lukema on litraa tunnissa tjsp.
Toi vanha T8 naksaa kanssa välillä kerran tai kaks mutta ei häiritsevästi eikä pitkään. Kai siellä joku lämpökilpi vähän elää.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 817
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T6 MY20 korkea kulutus ja naksuminen ajon jälkeen
« Vastaus #3 : 07.09.2025, 18:51:51 »
Kyllä ainakin mulla molemmat V90 T8 2020 mallit naksuu ja naksahtelee varsin äänekkäästikin kun esim tulee pidemmästä ajosta, että moottori ja pakoputki on lämpimiä. Siellä on hiukkassuodin jo mikä käy kuumana ja pitää ääntä jäähtyessään ja samoin pakoputki. Normia sanoisin. Molemmat pitäneet alusta lähtien tätä kun kone on vain lämmin ja tulee parkkiin.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 734
  • O.V.L.O.V.
Vs: V60 T6 MY20 korkea kulutus ja naksuminen ajon jälkeen
« Vastaus #4 : 08.09.2025, 07:50:03 »
Tottakai se laskee tyhmäkäynnin mukaan kulutuslukemaan, ja nykyään myös webaston kulutuksen. Jos et aja metriäkään lukema on litraa tunnissa tjsp.
Toi vanha T8 naksaa kanssa välillä kerran tai kaks mutta ei häiritsevästi eikä pitkään. Kai siellä joku lämpökilpi vähän elää.

Eikai nyt sentään tämän ikänen volvo enää laske kulutusta paikallaan käynnistä.... :(    VAG konsernillakin jo 20-vuotta ollut kalkulointi erikseen ajokulutukselle ja paikallaan kulutukselle eli L/h
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa HomBre

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 T6 MY20 korkea kulutus ja naksuminen ajon jälkeen
« Vastaus #5 : 08.09.2025, 20:29:04 »
Kyllä se tuntuu laskevan, ainakin oma V60 T6 2021 malli näin teki. Ja miksei laskisi kun kulutustahan sekin on. Tasaa toki tämän kun alkaa ajamaan sille 100km pätkälle.

Mitä naksumiseen tulee niin on ihan normaalia, tuossa edellisessä sekä tässä uudemmassa V90 2023 T6ssa tekee samaa. Ja kulutuskin on korkeahko jos ajaa sekakäyttöä. Tässä kun ei saanut ladata noita takaisinkutsun alaisia malleja niin kulutus itsellä pyöti siinä 10l/100km paikkeilla seka ajossa (akkukampis ja omassa oli yksi moduli rikki, tulipalovaara).
Toki matka ajossa pääsee ilman sähköä aika helposti sinne 6l/100km kulutukseen.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12774
Vs: V60 T6 MY20 korkea kulutus ja naksuminen ajon jälkeen
« Vastaus #6 : 09.09.2025, 07:04:07 »
Eikai nyt sentään tämän ikänen volvo enää laske kulutusta paikallaan käynnistä.... :(    VAG konsernillakin jo 20-vuotta ollut kalkulointi erikseen ajokulutukselle ja paikallaan kulutukselle eli L/h
Laskee ja laskee myös webaston mukaan. Vaikka polttomoottori ei olisi käynnistynyt ollenkaan niin kulutus voi olla lyhyellä matkalla 2 litraa satasella jos autoa on esilämmittänytkin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing