Carcom Oy  Elekma

neli ja viis sylinteriset dieselit ja dielen lisäaineet sekä dpf hoitoaineet?

  • 35 Vastauksia
  • 1782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3439
  • www.vrcf.fi
Vanhoissa tuo toimi ja pumpusta näki heti missä oli käytetty, paljon ajetuissakin pumppu kuin uusi, nykyvehkeisiin en laittaisi.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Suuttimien puhdistusainetta olen käyttänyt vuosien ajan ja ne tekee ihmeitä. Edellinen auto minulle tullessaan pölläytti käynnistäessä sinistä savua. Suodattimen vaihto ja uuden suodattimen täyttö forten aineilla, ja pölläyttely loppui siihen, eikä palannut 180tkm aikana, kun teki samat temput vuosittain. Tämä ei ole suinkaan ainoa kerta, kun vuotava suutin "korjaantuu" noilla aineilla.

Tuntuu hurjalle, että pienimmissäkin suutinongelmissa foorumeilla tarjotaan aina ensimmäisenä suuttimien vaihtoa, vaikka läheskään aina suuttimen vuodossa ei ole kyse mekaanisesta viasta, vaan paskasta.

En näe mitään syytä, että miksi uudemmat Volvot tekisivät tässä poikkeuksen.
Onko tämä suodatinkipon täyttäminen Fortella sen oikea käyttötapa?

Itse olen lurauttanut sen Forte-putelin litkun vain tankkiin kerran vuodessa. Pieneksi aikaa on naftankulutus ajotietokoneen ilmaisemana hieman pienentynyt. Vollessa kilometreja nyt noin 340 tuhatta.

Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner kyseessä
« Viimeksi muokattu: 12.09.2025, 15:27:45 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • www.vrcf.fi
Mitkähän on normaalit volvo dpf filtterin lukemat?
Katselin tuossa analysaattorilla että viime poltosta 66km ja hiilijäännös 5g ja vastapaine tyhjäkäynnillä 0.3kPa 1500rpm 0.45kPa...

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • www.vrcf.fi
Vanhoissa tuo toimi ja pumpusta näki heti missä oli käytetty, paljon ajetuissakin pumppu kuin uusi, nykyvehkeisiin en laittaisi.
Näitä ”nykyvehkeitä” veneissäkin on ja laadukkaat 2-tahtiöljyt ovat tuhkautumattomia ja ainakin myyntipuheiden mukaan jopa vähentävät karstoittumista. Toki venemoottoreissa tärkeintä on selvitä talven yli, ei niinkään käyttötunnit.

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
Onko tämä suodatinkipon täyttäminen Fortella sen oikea käyttötapa?

Itse olen lurauttanut sen Forte-putelin litkun vain tankkiin kerran vuodessa. Pieneksi aikaa on naftankulutus ajotietokoneen ilmaisemana hieman pienentynyt. Vollessa kilometreja nyt noin 340 tuhatta.

Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner kyseessä
Käsittääkseni ei ole oikea tapa, mutta yleisesti käytetty jopa korjaamoilla. Sitä en tiedä, että onko korjaamoilta valmistajalta jotain sellaista ohjeistusta, joka ei purkin kyljestä selviä. Suodattimen täytöllä saa tehokuurin kerralla suuttimille. Tuo fortehan on minun käsittääkseni vain rankasti lisäaineistettua dieseliä, enkä ole koskaan kuullut, että tälläinen toimenpide saisi aikaan mitään vahinkoa. Esim. auton käynnissä sitä ei huomaa käynnistyksen jälkeen.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 326
  • www.vrcf.fi
Kyllä tuolla käyttöohjeessa näyttää olevan se suodattimen täyttökin valinnaisena käyttötapana. Taidanpa seuraavassa suodatinvaihdossa tehdä tuon vaikka ei mulla mitään vikaa ole ruiskusysteemissä ilmennytkään.

https://www.forte.fi/Download/22148/Advanced%20Diesel%20Fuel%20Conditioner%20esite.pdf
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4029
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
On tullut käytettyä lisäaineita joskaan tähän nykyiseen en muistini mukaan ole laittanut. Lisäaineet on vaihtuneet toisenlaiseen uskoon eli että tankkaan nesteellä aina kun mahdollista. Se ainakin joskus oli parasta ja puhtainta. Sitä MY en käytä, liian kallista.

Jotenkin tuntuu vaikealle uskoa että jokin ei-niin-agressiivinen kemikaali hetkessä pesisi pois jotain mitä hyvälaatuinen diesel ei suuripaineisena pesisi. Mutta ajatus on niin houkutteleva että siihen haluaisi kyllä uskoa ja siksi sitä itsekin kokeillut aikoinaan. Vähän kuin jokin vitae-pro :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • www.vrcf.fi
Lisäaineet on vaihtuneet toisenlaiseen uskoon eli että tankkaan nesteellä aina kun mahdollista.
Ala on viime aikoina muuttunut, mutta ainakin aikaisemmin, kun jalostamojakin oli vielä kaksi, aika monen brändin säiliöautot ”tankkasivat” Naantalissa samasta pytystä. Ja vastahan uutisoitiin, että Neste lopettaa toimitukset Teboilille. Mutta hyvä se on aina johonkin uskoa!

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
Kun savuttavat ja epänormaalisti käyvät autot tarpeeksi useasti lopettavat savutuksen ja epänormaalin käynnin, alkaa lisäaineiden tehoon uskoa.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Mä meinasin lurauttaa näin loppusyksystä tyhjähköön tankkiin kondenssiveden poistamiseksi jäänestoainetta. Oisko etanoli tai isopropanolipohjainen tuote, johon vesi liukenee. Sit hetki ajelua, tankki täyteen ja suodatin vaihtoon ennen pakkasia.

Edit. Oiskohan suodattimen pohjassa ollu vedenpoistoproppu, se varmaan kannattaa tyhjentää ennen jäänestoaineilla lotraamista.

TDI moottorin kylmäkäynnistykseen paras lääke lienee suuttimien kärkien vaihto. Tosin just hain päästolapun ja euro 4 mukaan läpi, vaikka 1999 rekisteröity auto. Kilsoja 410tkm. Ei ne suuttimet nyt ihan huonot vielä oo.

Aine missä korkeampi setaaniluku, sellanen auttaa ehkä ennakoiden tankissa kovemmilla pakkasilla jos ei tolppaan saa autoa.

D5 moottorin suuttimia kuuntelin isolla rukarilla ja yks kirkui kuin petolintu. Se sama varmaan myös fuskaa vähän kiihdyttäessä kun vaimeaa naputusta kuuluu joskus. Mutta hyvin on vielä käyntiin lähteny pakkasellakin.

Ei ne käärmeöljyt mekaanisia vikoja korjaa, mutta ei kait niistä haittaakaan oo. Tuohon D5 vois kokeilla jotain tököttiä muuttuuko ääni suuttimessa jos satun innostumaan.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2025, 11:30:43 kirjoittanut V850 »

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
Naputuksesta tuli mieleen.. Yhden tuttavan toisen merkin common rail moottori piti lähes viiden vuoden ajan kummallista "läpätystä" kiihdyttäessä kovalla kuormalla. Ääni kuului aina ja siihen oli kerennyt jo tottumaan vuosien varrella, vaikka alkuun sitä ihmeteltiin. Sitten auto tuli minulle huoltoon ja vaihdoin siihen polttoainesuodattimen, sekä täytin suodattimen fortella. Tuo läpättävä ääni ei kuulunut enää koskaan tämän jälkeen. Onneksi tutulla on ollut aina kevyt kaasujalka. Muuten olisi varmasti jossain vaiheessa ollut männässä reikä tai halkeama.

Mekaanista vikaa nämä aineet eivät tietenkään korjaa, mutta paskasta johtuvia vikoja ja ongelmia varsin tehokkaasti.

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • www.vrcf.fi
Suutinten välykset on mikroskooppisen pieniä joten sitten ei tarvi kertyä juurikaan näkyvää likakalvoa kun on homma sekaisin....
tuommoseen putsausaine auttanee.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4029
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Mutta mikroskooppisen pieni on se lisäainemääräkin. Se muutaman desin pullo kun on ilmeisesti enimmäkseen dieseliä jossa lisäaineita. Sen kun hulauttaa täyteen 70l tankkiin niin laihaa on. Toisaalta ainetta voi myös kaataa raakana suodattimeen ilman huolta. Tässä vaiheessa alkaa jo hymyilyttämään.

Lisäksi ihmetyttää että eikö diesel itsessään jo ole puhdistavaa. Itse pesen sillä esim ketjuja, jotkut pesevät jopa moottoreita lisäämällä sitä öljyyn. Tankin täyttöputkikin on dieseleissä niin puhdas että häikäisee 8)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • www.vrcf.fi
Pieniä on tehoaineiden määrät lääketableteissakin....sekä olutpullossa ;)
Mutta silti tehoaa...

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Tuosta pesevyydestä yritin jotain joskus ymmärtää ja itse oon siinä uskossa että siitä raakaöljystä kun otetaan eri tisleitä, niin kevyemmillä aineilla vois pestä raskaampia.

Kerosiini on liian kuivaa polttaa auton moottorissa, mutta diesel sotkut liukenee siihen kai hyvin?

 Esimerkiksi pien ja tervanpoistoaine pesee öljysotkut irtonaisesta lohkosta paremmin kun dieseli.

Oon joskus jotain vanhaa moottoria herätelly henkiin laittamalla öljyn sekaan dieseliä ja kone käyntiin. Mutta sitä ois hyvä olla vähintään se puoli litraa.

Isommat määrät alkaa sit jo ohentamaan  öljyjä ja epäilen että sillon fuskaa ahtimen välistä lirut hiukkaspönttöön tai katille huonoin seurauksin. Joten jotain stydimpää ainetta ja vähemmän on parempi, ettei öljyn paksuus muutu.

 

RallyBaron  Samppasport