Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

D3 moottorien kilometrit - kestävä ja luotettava

• 6 Vastauksia
  • 574 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi

Olen nyt lähes päivälleen viiteen vuoteen ajanut 127 tkm Volvon D3 moottorisella V70:n automaatilla. Autolla on nyt ajettu 341 tkm.

Olen erittäin tyytyväinen autoon ja sen moottoriin ja moottorin ominaisuuksiin. Vahva, herkkä (?!) ja vääntävä mylly. Kiihtyy ohituksissa 80-120 km/h todella näpäkästi.

Toivon autolleni pitkää ikää, koska sitä on huollettu esimerkillisesti: moottorin öljyt vaihdettu meillä ollessa aina 10-11 tkm:n välein, jakohihna jo kahteen kertaan (vuodet, ne vuodet) ja automaatin öljyt + pesu pariin kertaan. Jo edellinen omistaja huolsi autoa kunnolla.

Millaisia kilometrejä olette D3 moottorisilla Volvoilla ajaneet? 

Poissa Diisseliätankkiin

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: D3 moottorien kilometrit - kestävä ja luotettava
« Vastaus #1 : 15.09.2025, 12:41:37 »
Kysymystä voisi hieman tarkentaa haetaanko kokemuksia 5-pyttyisestä 2litran D3/D4-moottorista, joka on saatu aikaiseksi iskunpituutta lyhentämällä perinteisestä D5-moottorista vuosina n. 2011-2013, joka on nuuten hyvin pitkälti sama moottori) vai sitten joskus n. 2014 alkaen 4pyttyinen 2litran VEA-kone(näissä oli alkuun lapsuksia ja maine "5mukisen" korvaajana oli melko heikko). Joitain malleja/konfiguraatioita on sitten hämmentämässä lisäksi D3 merkinnällä, mutta ovat kuitenkin 2.4 koneella. Nopeasti katsoin nettiautosta, että siellä oli listattuna näitä vm.2011-2013 D3/D4 2.0litrasella 5-pyttyisellä koneella myytävänä 16kpl +400tkm ja n. Puoli tusinaa +500tkm ajettuina, sekä ajokuntoisina. Jossain kohtaa aikaisemmin olen nähnyt yli 600tkm ajettunakin D3:sta myytävän.

Oma siis V60 D3 2013 5-pyttyinen ja mittarissa +320tkm, jossa korjausvelkaa jätetty ihan riittävästi. Palat/levyt uusittu ja iskarit taakse. Lämmittimenkenno mennyt tukkoon(myyjän piikkiin). Jäähdytysnesteet vaihdettu huuhtelemalla. Koko kierros iskari/jousia, jarru nesteet sekä lootaöljyt huuhtelemalla olisi tarkoitus vaihtaa lähitulevaisuudessa. Perus ylläpito-huollot on peruskauraa ja pystyy tekemään kyllä itse, kunhan on vaan varannut riittävän määrän rost-offia tai vastaavaa, jota on hyvä suihkauttaa reilusti ennen rempan alkamista(pulttien kierreliima-ratkaisu hieman normaalista poikkeava lue: lika, paska ja ruoste pitää huolen, että pultit pysyy paikoillaan, kun pultin pää kierteineen tulee reilun tuuman yli jääden säiden/lian armoille). Moniurahihna, kunhan ei lähde tekemään lähempää tuttavuutta jakopään kanssa, niin säännöllisellä huollolla pitäisi olla pitkäikäinen kulkuväline.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2025, 13:15:53 kirjoittanut Diisseliätankkiin »

Poissa ÄkCee60

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 15.09.2025, 15:17:55 »
Tuo volvon D3, D4, D5 systeemi saa tosiaan vasta-alkajan ja vanhemmankin volvistin sekaisin....
D ja numerosta ei tiedä onko kyseessä 4 pyttyinen 2 litranen vai 5 pyttyinen 2.4l. Ja sitten on vielä sekoittamassa 2 litrasta 5 pyttyistäkin.  D3 voi tarkoittaa noita kaikkia.
Tosin 2.4 5 syl taru loppuu vuoteen 2017. Joten sen jälkeen voi olla varma ettei saa enää 5 sylinteristä maamoottoria.  ;)

Joten kannattaa kysyjän aina kertoa että 4 vai 5 pyttyinen ja syl tilavuus....

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 15.09.2025, 18:04:58 »
Volvon omat merkinnät ovat helevetin epäselviä, totta.

Tarkoitin viisimukista 2,0 litraista Volvon omaa dieseliä. Mitä lienevät vuosimallit, mutta omassa se on vm. 2011 V70 keulalla. Millaisia kokemuksia ja kestoja? Millaisia kilometrejä olette lasketelleet ja oletteko tyytyväisiä?

Olen tyytyväinen vääntävään ja vähäruokaiseen moottoriin, vaikka joku magneettikytkin piti uusia. Lisäksi olen vaihdattanut ohjaustehostimen nesteet, laitattanut alas sen kuuluisan suojaraudan ja vaihdattanut kaikki hihnat kohtalaisen tiheästi.

Poissa Kaldonia1

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 15.09.2025, 18:08:02 »
Nopeasti katsoin nettiautosta, että siellä oli listattuna näitä vm.2011-2013 D3/D4 2.0litrasella 5-pyttyisellä koneella myytävänä 16kpl +400tkm ja n. Puoli tusinaa +500tkm ajettuina, sekä ajokuntoisina. Jossain kohtaa aikaisemmin olen nähnyt yli 600tkm ajettunakin D3:sta myytävän.

Hyviä tietoja kestämistä ajatellen.

Jokunen viikko sitten katsoin nettiautosta, että VeeSeitenkymppisiä oli myynnissä 14 kpl yli 600 tkm ajettuja ja peräti 63 kpl yli 500 tkm ajettuja. Moottoreita en tullut katsoneeksi.

Paikalla tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #5 : 15.09.2025, 18:33:46 »
Sanoisin melkein, että tuo on yksi parhaista moottoreista mitä noihin on keulalle saanut. Hyvä nyrkkisääntö on se, että kun nokalla on 5 sylinteriä, niin olet jo vahvoilla.

Poissa SepiS60

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 17.09.2025, 13:55:45 »
Minulla tuli vasta 300tkm, kulkupuolesta vastaa D5204T3. Viikonloppuna tuli 1400km joutui 1130km kohdalla käymään tankilla.  8)
Volvo V40 D2 Business (MY18) -17
Volvo V60 D3 Momentum (MY12) -11
EX Volvo S60 T5 2.5 -04

Futurez  Kulkukoira