Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo V70 2011 D3 kolahduksia seisonnan jälkeen käynnistäessä

  • 6 Vastauksia
  • 426 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kreisa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Volvo V70 2011 D3
Nyt haetaan apua ulkopuolisilta pidempään vaivana olleeseen vikaan, mikä ilmeisesti etenee ajan kanssa vain pahempaan suuntaan. Autona on vuosimallin 2011 Volvo V70 2 litraisella viisisylinterisellä D3 moottorilla, jolla on ajettu noin 320 tuhatta kilometriä.

Vaivat alkoivat alkuvuodesta, kun kylmäkäynnistyksen jälkeen alkoi kuulumaan jotain ylimääräistä vinkunaa apulaitehihnan suunnalta. Tästä syystä vein auton Bosch huoltoon, missä totesivat että äänenlähde on jumittava laturi, joten he vaihtoivat sen. Kuitenkin huollosta melkein heti seuraavana päivänä vinkuna tuli esille taas, kun auto oli seissyt yön yli ajamatta. Vein auton välittömästi takaisin samaan huoltoon, mutta ne olivat sitä mieltä että laturi on oikein asennettu ja että ääni tulisi moottorin päällä olevasta moottorinsuojasta (laittoi siihen butyyliä kiinnikkeisiin). No ääni ei tietenkään tullut siitä, kun kyseessä oli ihan selkeästi apulaitehihnan suunnalta tuleva vikinä / vinkuna kylmäkäynnistyksen jälkeen, ja nämä oireet eivät siis poistuneet ollenkaan. Annoin asian olla hetkenaikaa, kun päättely oli että asia ei voi olla hirveän vakava, koska se tulee vain satunnaisesti kylmäkäynnistyksessä. Hiljattain päätin kuitenkin yrittää tehdä asialle jotain, ja päätin vaihtaa apulaitehihnan hihnapyörän, mikä oli suurin epäilyksen kohde äänen aiheuttajaksi. Vaihdoin siis "tuplapyörän" mitä kautta voima välitetään ilmastoinnin kompressorille, ja ilmeisesti vanhemmassa mallissa tässä kohtaa on ohjaustehostimen pumppu mutta minulla oli vain laakerilla oleva hihnapyörä. Valitettavasti ääni ei lakannut siihenkään vaan vinkunaa tulee silloin kun auto on seissyt vuorokauden ja sen käynnistää.

Syy miksi tein tästä keskustelualoituksen on se, kun kaksi viikkoa sitten maanantaina tämän kitinäoireen sijaan oirekuvaus muuttukin niin, että konehuoneesta kuului "pamahduksia" tai kolahduksia käynnistyksen yhteydessä. Niitä tulee 2-4 noin 3 sekunnin välein, minkä jälkeen ääni häviää. Tulkitsin asian niin, että sama aiheuttaja, joka ennen aiheutti vinkunaa on nyt muuttunut pamahteluun, ja voisi olla esimerkiksi jonkun laakerin jumittaminen kyseessä. Mielipiteitä otetaan kuitenkin vastaan, ja rupeaa oma ammattitaito loppumaan. Autoon on kahden vuoden sisään vaihdettu jakohihna ja sen kiristimet, apulaitehihna ja sen kiristin, ilmastoinnin kompressori ja laturi. Hihnakin on noiden kyseisten remonttien aikana vaihtunut useaan kertaan, vaikkakin vinkuna alkoi juuri laturinvaihtoa ennen mikä on siis viimeisin edellämainituista. Tällä hetkellä aion seuraavaksi kokeilla vaihtaa vielä kerran apulaitehihnan kiristimen, mutta jos vika ei ole siinäkään niin vaihtoehdoiksi jää sitten ilmeisesti se, että uudessa boschin laturissa on uudesta saakka ollut jotain vikaa laakerissa tai ääni on kokoajan tullutkin jostain jakohihnan hihnapyörästä?

Tänä aamuna kuvattu video pamahteluäänestä: https://drive.google.com/file/d/1oqkVeysg9yA7QtEYH76o6c7Ub7k3nZH0/view?usp=drive_link

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :)

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3429
  • www.vrcf.fi
Missä kunnossa laturin vapaakytkin on? Voi olla morjens vaikka kohtuu uusikin laturi on kyseessä.

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Laturin vapaakytkin voi ainakin aiheuttaa aika erikoisia kolina/kalina/pauke/räminä ääniä ja vain tietyn lämpöisenä.
Samoin remmin kiristin. Ja jopa kampuran pyörä jos on kummivaimenteinen.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7211
  • Global alligator
Ihan arpapeliä kun ei oo korva konehuoneessa mutta apulaitehihnan kiristin vois tulla kyseeseen. Vähän jumii ja räväyttää rullaa.
Ei se pahaa tee vaihtaa se.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 (viriviri ;) )

Poissa Kreisa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Volvo V70 2011 D3
Kiitos vastauksista ja pohdinnasta. Irroitan vielä tallilla apulaitehihnan kerran ja pyörittelen noita rullia käsin, jos jostakin kuuluisi ylimääräistä ääntä. Mikäli niistä ei mitään selviä niin tilailen virosta uuden kiristimen, hihnan ja laturin vapaapyörän.

Yksi erikoinen lisähuomio piti lisätä, mikä pistää silmään. Helmikuussa laturiremontissa on vaihdettu uusi apulaitehihna, mutta se näyttää todella kuluneelta jo nyt kun katsoo selkäpuolta. En tiedä onko se normaalia vai liittyykö ilmiö tähän samaan vikaan. Periaatteessa kiristin on ainut, mikä on hihnan selkäpuolta vasten :idiot2:


Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vähä Erikoisen näköinen kulumisjälki.....

Poissa Kreisa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • Volvo V70 2011 D3
Tutkiessa tätä aihetta lisää aloin ensin epäilemään, että laturin hihnapyörä ei olisi täysin linjassa muiden hihnapyörien kanssa (koska hihna kuluu päältäpäin). Epäilys osoittautui kuitenkin vääräksi, kun työkaverin tismalleen samanlaisessa volvossa oli laturi asennettu identtisellä tavalla, ja osakoodi on kanssa sopiva omaan autooni.

Ajattelin sitten vaihtaa testiksi kuluneen hihnan uuteen, kun sen pystyi nopeasti hakemaan motonetistä. Lopputulos oli se, että heti asennuksen jälkeen kaikki toimi hienosti, mutta heti seuraavana aamuna alkoi laahaava laakeriääni kuulua hihnan suunnilta. Sitä seuraavana aamuna kitinä.

Sitten törmäsin aikaisempaan ketjuun, jossa oli myöskin videoääninäyte. Tuo ääni vastaa täysin 1:1 kitinä-ääntä, joka minulla tulee satunnaisesti aamuisin.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67294.0

Ketjussa todetaan, että laturin vapaakytkinhän se on eli yritän vaihtaa sen seuraavaksi. Se ei ehkä vielä selitä sitä miksi hihna kuluu ulkopuolelta, mutta ainakin ylimääräiset äänet saisi pois kylmäkäynnistyksessä. Palaan vielä asiaan, ratkeaako tämä mysteeri tällä. Voihan se olla, että hihnan kulumisen aiheuttaa vaikka kampiakselin hihnapyörän kulunut kumivulkanointi jolloin hihna pääsee liikkumaan sivusuunnassa hiukan aiheuttaen hihnan kulumista.

 

Elekma  Autoracing