Foorumilla on molemmista softista jonkun verran juttua, mutta en ole oikeastaan löytänyt täältä tai muualta selkeää vertailua kyseisistä ohjelmista. Nyt alkaisi olla aika ostaa jompi kumpi käyttöön, mutta valinnan vaikeutta on monestakin syystä. Kumpi on mielestänne järkevämpi SPA-alustaiseen autoon ja miksi? Kummankaan ohjelmiston sivusto ei ole mikään kaiken kattava annetun tiedon puolesta. Asioita on selitetty paljon ympäripyöreästi ja moni kysymys on jäänyt auki.
Itselläni on V90 D5 AWD -17 ja siihen pitäisi tehdä ainakin seuraavat asiat:
- Alkuperäisen subbarin käyttöönotto
- Navigoinnin aktivointi
- Start/stop viimeisimmän asetuksen muistaminen
- Ajotilojen aktivointi. Autossa ei ole ajotilan painiketta, eikä valintoja sensuksessa. (Orbitilla pitäisi onnistua valikon avaaminen sensukseen, mutta onnistuuko vdashillä?)
Varmaan jotain muitakin asetuksia tulee muuteltua, mutta tuossa nyt ainakin tärkeimmät.
Jos aloitetaan hintapuolesta, niin:
Vdash flat config maksaa 249€ ja siitä eteenpäin 25€ vuosi. Käsittääkseni nuo haluamani muutokset onnistuu tällä flat configilla. Cem pinin dekoodaamiseen en löytänyt ilmaista vaihtoehtoa vdashiä selatessa, vaan pelkästään 39€ maksavan vaihtoehdon.
Orbit maksaa 100$ vuoteen. Minulle ei ole vielä selvinnyt, että löytyykö orbitiin ilmainen cem pinin dekoodaus-vaihtoehto, vai onko ainoa vaihtoehto tuo 225$ paketti, joka sisältää sekä vuoden lisenssin, että pinin dekoodauksen?
Jos haluaa pitää vuosilinsessiä voimassa, niin pitkässä juoksussa edullisempi vaihtoehto on vdash. Jos tarvitsee tehdä haluamansa muutokset vain kerran, niin orbit. Orbitille plussaa siitä, että cem pinin saa oikeasti itselle tietoon toisin kuin vdashillä. Orbitilla vaikuttaisi olevan selkeästi aktiivisempi yhteisö avustamassa. Orbitin foorumilla on keskustelua eri asioista vaikka kuinka, kun vdashin foorumi on hiljaisempi.
Seuraaviin kysymyksiin en ole löytänyt vastausta:
Voiko jommalla kummalla tehdä jotain, mikä toisella ei onnistu? Vdashillä toki kalliimpaan lisenssiin sisältyvät moottorioptimoinnit ja kloonaukset, mutta jos puhutaan nyt vain tästä perus konfiguraatioiden muuttelusta, huoltohommista, vikakoodien luvusta yms...
Molemmat tarjoavat mahdollisuuden palauttaa auto vakioksi, vaikka tilaus ei ole voimassa. Vaatiiko jo kertaalleen tehtyjen muutosten takaisin päälle laittaminen aina voimassa olevan lisenssin, vai onko voimassa oleva lisenssi vain uusia muutoksia varten? Tämä asia ei ole kummastakaan ohjelmasta minulle selvinnyt.
Käytännön esimerkki: Autoni on menossa Volvolle johonkin ohjainlaitepäivitykseen ja palautan sen vuoksi autoni vakioksi. Lisenssini ei ole voimassa, joten voinko palauttaa aiemmin tekemäni muutokset, vai onko lisenssi maksettava vuodeksi voimaan, jotta saan aiemmin tekemäni muutokset takaisin?
Onko orbitilla ilmaista vaihtoehtoa cem pinin selvittämiseen?
Mitä tarkoittaa tämä kohta vdashin flat configin kuvauksessa: "This tariff DOES NOT include support for activating a specific configuration if additional hardware is required."
Lähinnä tässä itseäni kiinnostaa se, että onnistuuko subbarin käyttöönotto halvemmalla tilauksella? Vai tarkoittaako tuo teksti sitä, että eivät anna teknistä tukea kaikennäköisiin retrofit hommiin, joihin liittyy autoon kuulumattomien laitteiden tms. asennusta?
Jos ostan tuon vdashin 249€ flat configin ja haluan päivittää sen myöhemmin ultimateen, niin täytyykö maksaa koko 499€ vai pelkästään noiden kahden tilauksen erotus?
Onko elekmalta ostettu BMW ENET -kaapeli tarpeeksi hyvä tähän hommaan? Orbitin sivuilla ainakin on maininta, että pitäisi toimia hyvin. Elekma mainostaa samaa.
Paljon kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaisi vastata. Keskustelkaa toki myös jatkossakin tässä topicissa aiheeseen liittyen. Ei ole tarkoitus omia topiccia pelkästään omaan tapaukseen vaan ajattelin, että tämä voisi jäädä elämään vertailua varten. En usko, että olen ainoa joka pohtii, että kumpaako päätyisi.