Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?

• 54 Vastauksia
  • 7489 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
Vs: Vdash vs. OrBit - Kummanko ottaisit?
« Vastaus #45 : 20.11.2025, 14:56:53 »
Itse asiassa se polestar-ohjelmoinnilla aktivoitava vaihteiston moodi on olemassa, ja se toimii, kun se aktivoidaan autoissa, joissa ajotilan valitsin. V60 ja V90CC malleissa saa toimimaan myös ilman fyysistä valitsinta, mutta jostain syystä V90 ei. Tai ainakaan kukaan ei ole vielä orbit-foorumille raportoinut toimivasta konfiguraatio kombosta, jolla saisi toimimaan. Ne polestar-ohjelmoinnin moottorin- ja nelivedon muutokset vaatii sitten ohjelman lataamisen liikkeessä.

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #46 : 20.11.2025, 15:15:41 »
Itse asiassa se polestar-ohjelmoinnilla aktivoitava vaihteiston moodi on olemassa, ja se toimii, kun se aktivoidaan autoissa, joissa ajotilan valitsin.
Vai niin. Luulin, että se tuntee ilman muutoksia nimen Dynamic vai mikä se olikaan. Ei ole enää S90 omistuksessa, ei voi kurkkia.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #47 : 20.11.2025, 15:20:15 »
Dynamic ja Polestar ovat eri asioita, vaikka ero ei ole mikään järisyttävän suuri.

Poissa make s70

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #49 : 31.12.2025, 18:02:51 »
Täällä on Victron 30A todettu toimivaksi, mutta uskaltaisikohan tähän halvempaan 40A-laturiinkin luottaa?
https://www.puuilo.fi/kempten-akkulaturi-180a-12v-24v-starttibooster?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PM%20-%20Tamforce&utm_id=22097580180&gad_source=1&gad_campaignid=22097581341&gbraid=0AAAAADj5-ZyqiAh8ee5oQ4AI6ZMIxDU01&gclid=Cj0KCQiAsNPKBhCqARIsACm01fTJgwCSkhBjLsN3Zba4NCpeaXdwhCIjifps_mUI2Mry4UTnsqaCcTQaAtfgEALw_wcB

En ole mikään spesialisti tässäkään aiheessa mutta on tuota tullut tässä omien "ohjelmointi" hommien kanssa vähän selviteltyä ja lueskeltua niin täältä meidän saitilta kuin muualtakin ,mitä pitää ottaa huomioon kun lähtee auton purkkeja softailee/päivittelee ym. Yksi mikä tulee aika monessa keskustelussa vastaan akkujännitteen suhteen ja virran saantiin ohjelmoitaessa on että jännite pitäisi pysyä mahdollisimman tasaisena ilman piikkejä/notkahduksia. Se noissa ns. normaali latureissa on yleensä ongelma että niissä ei ole sitä "virtalähde tilaa" mikä pitää juurikin sen jännitteen vakiona ja syöttää virtaa juuri sen verran mitä sen jännitteen vakiona pitämiseksi tarvitaan kulloisessakin kuormitus tilanteessa. Ilmeisesti uudemmat autot missä on paljon ohjainlaitteita tarvitsevat sitten sitä virtaa parhaillaan sen 100A hetkellisesti ja taitaa se jännitteen taso mitä nämä touhut vaatii pyöriä siellä 13-14.5V haarukassa. Kuten jo alkuun sanoin en ole ammattilainen tässä touhussa mutta tässä jotain mitä itse asiaa opiskellut. Se muutaman kympin säästö siinä vaiheessa kun on ohjainlaitteet "jumissa" huonon jännitteen takia voi kostaantua äkkiä useiden satojen , ellei tuhansien laskuna. Joku joka asiaan enempi perehtynyt voi korjata jos olen väärässä. tässä jotakin mietteitä kuitenkin...

Poissa HiekkatieHessu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #50 : 31.12.2025, 19:45:37 »

En ole mikään spesialisti tässäkään aiheessa mutta on tuota tullut tässä omien "ohjelmointi" hommien kanssa vähän selviteltyä ja lueskeltua niin täältä meidän saitilta kuin muualtakin ,mitä pitää ottaa huomioon kun lähtee auton purkkeja softailee/päivittelee ym. Yksi mikä tulee aika monessa keskustelussa vastaan akkujännitteen suhteen ja virran saantiin ohjelmoitaessa on että jännite pitäisi pysyä mahdollisimman tasaisena ilman piikkejä/notkahduksia. Se noissa ns. normaali latureissa on yleensä ongelma että niissä ei ole sitä "virtalähde tilaa" mikä pitää juurikin sen jännitteen vakiona ja syöttää virtaa juuri sen verran mitä sen jännitteen vakiona pitämiseksi tarvitaan kulloisessakin kuormitus tilanteessa. Ilmeisesti uudemmat autot missä on paljon ohjainlaitteita tarvitsevat sitten sitä virtaa parhaillaan sen 100A hetkellisesti ja taitaa se jännitteen taso mitä nämä touhut vaatii pyöriä siellä 13-14.5V haarukassa. Kuten jo alkuun sanoin en ole ammattilainen tässä touhussa mutta tässä jotain mitä itse asiaa opiskellut. Se muutaman kympin säästö siinä vaiheessa kun on ohjainlaitteet "jumissa" huonon jännitteen takia voi kostaantua äkkiä useiden satojen , ellei tuhansien laskuna. Joku joka asiaan enempi perehtynyt voi korjata jos olen väärässä. tässä jotakin mietteitä kuitenkin...

Eli pidät Victronin 30A varmempana kapistuksena tähän hommaan? Vai oisko vielä joku varmemman oloinen?

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #51 : 31.12.2025, 20:18:34 »
Tuo Victorin 30A on oikein hyvä kapistus tätä lystiä varten ja pitää akun jännitteen vakiona (itselläni tavoitejännite 13.5V ohjelmoinnin aikana) lähes joka tilanteessa. Vain jos auton akku on todella vajaa, niin ei ihan tuohon kykene, mutta riittävästi puskee silti.

Poissa make s70

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #52 : 31.12.2025, 21:46:00 »
Eli pidät Victronin 30A varmempana kapistuksena tähän hommaan? Vai oisko vielä joku varmemman oloinen?

No tuossa Victron:ssa on se virtalähde tila olemassa ja hyvin pitää jännitteen tasaisena kyllä ainakin allekirjoittaneen autossa, softa hommissa. Onhan niitä toki parempiaki olemassa, töissä mulla on mm wurth:n oliko muistaakseni 200A mikä toimii myös virtalähteenä mutta tahtoo vaan äkkiä hinta pompsahtaa nuissa vähän järeimmissä vehkeissä helposti useisiin satoihin jopa yli 1000e. Mitä omaa olen seurannut kun tuolla Victronilla touhunnut niin 13.5v jännitepyynnöllä taitaa virtaa haukata esim. CEM purkin pinnin purussa maksimissaan 15-20A, hetkellisesti voi käydä ylikin kun ohjainlaitteita sammuttelee/herättelee mutta riittää siis vallan mainiosti ja ei jännite notkahda mihinkään. Jos itse pitäisi noista kahdesta valita joko Victron vai Kempten normi laturi niin kyllä se tuo Victron olisi.

Poissa HiekkatieHessu

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #53 : tänään kello 00:29:19 »
Kiitos :) Tilataan Victroni.

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #54 : tänään kello 11:25:10 »
Se Bilteman 25A älylaturi 89€ hintaan pelaa myös oikein hyvin tässä hommassa.

Mulla oli alkuun lainassa 30A Victron ja sitten ostin itselleni tuon Bilteman laturin. Käytännön kannalta en ole huomannut tämän homman suhteen mitään heikkoa tuossa Bilteman laturissa. Toki Victron on sinänsä parempi tuote ja sisältää enemmän ominaisuuksia etenkin jos käyttää sitä laturia muuhunkin kuin tähän hommaan.

RallyBaron  Samppasport