Noniin.
EGR ja pakokaasujäähdytin irroitettu, putsattu ja kiinnitetty. Matkalla pajalta kotiin ei tullut herjoja vaikka lämpöisessä käynnistin. Antaa katsoa ajan kanssa oliko hyödyllinen päivätyö...
Koko toimenpide meni suurinpiirtein näin, järjestystä en jaksa enää muistaa mutta kyllä työ tekijäänsä tässä opettaa...
1. Irroita akunnapa (joo, kaikkihan me näin tehdään
) ja moottorin yläsuoja
2. Irroita moottorin yläpuolinen poikittaistuki. Kiinni kolmella isolla pultilla joista yksi moottorin ylätukikumin läpi. Jos tämä paikoillaan, et pääse EGR:n pultteihin käsiksi
3. Irroita ilmanputsarin kotelo ja ilmamääränmittarin (tai ilmamassamittari, kumpi näissä nyt on) liitin. Lisää tilaa työskennellä
4. Irroita ilmanputsarin kumiputki joka menee moottorin takapuolelle. Metallinen imuputki saa jäädä paikoilleen. Se liikkuu joten sitä voi vähän siirrellä jos ei kädet tunnu sopivan.
5. Irroita kumiputken välijäähdyttimen puoleinen letkunkiristin ja vedä kumiputki irti. Irroita metalliputki pakokaasujäähdyttimestä. Irroita moottorin etuosassa olevan kumiputken moottorin puoleinen letkunkiristin. Nyt sinulla on irti noin vajaan metrin pituinen putki hässäkkä joka kulkee välijäähdyttimeltä EGR:n pakokaasujäähdyttimen kautta imupuolelle. Nämä vaativat putsausta jonka itse tein jo aiemmin. Paaljon öljyistä karstaa. Mekaanista puhdistustakin tarvitaan.
6. Laske syyläri tyhjäksi. Itsellä ei ole Ardic kiinni joten otin yhdistetyt letkut irti toisistaan ja valutin sieltä mitä tuli. Tuli riittävästi.
7. Irroita turbon suojapelti, kiinni 4 ruuvilla.
8. Irroita pohjapanssari (kun kuitenkin pudotat jonkun hylsyn tai pultin...)
Sitten päästään EGR:n kimppuun.
9. Irroita pakokaasujäähdyttimen alapuolinen vesiletku.
10. Irroita em letkun vieressä oleva pakokaasujäähdyttimen kiinnityspultti.
11. Irroita moottorin takapuolelta pakokaasujäähdyttimen pultti sekä sitten EGR-venttiilin tuloputken pultit
12. Irroita Pakokaasujäähdyttimen yläpuolinen vesiletku
13. Irroita EGR:n liitin
14. Vedä koko hässäkkä etukautta pois.
Ulos tulee kolmen osan kokonaisuus sekä väleissä olevat peltitiivisteet. Pitkulainen pakokaasujäähdytin jossa kiinni solenoidi ja itse venttiili. Paketti puretaan muistaakseni T40 torx-avaimella 6 pulttia. Paketti oli sisältä nokinen kyllä muttei varsinaisesti karstainen. Koneen etupuolella majailevaa öljymoskaa ei ollut. Solenoidin tapin liikkuminen oli ihan aavistuksen tahmeaa muttei mielestäni mitenkään ihmeellisen jäykkää. EGR-venttiilin samoin. Pakokaasujäähdyttimessä oli jonkin verran nokea sisällä mutta kyllä sieltä kaasut kai vielä kulkivat. Putsasin osat ulkopuolelta sekä mekaanisesti että liuottimella jotta olisi mukavampi askarrella niitä takaisin paikalleen.
Solenoidin putsasin tarkasti EGR:n sisäpuolelle jääviltä osin ja ruiskaisin pikkuisen jotain teflonrasvaa akseliin josta se kaiketi valahti sinne sisälle. Tiedä sitten oliko viisasta mutta näin kuitenkin tein, se herkistyi entisestään.
EGR-venttiilin liotin liuottimessa ja putsailin moneen kertaan sisältä pensselillä ja kuumalla vedellä. Kyseinen härveli on jousikuormitteinen venttiili, virrattomassa tilassa se on suljettuna eli virrattomana sieltä ei mitään mene läpi. Vaikuttaa melko yksinkertaiselta härveliltä, oikeastaan likaantuminen, kuluminen tai mekaniikan pettäminen voi sen toimintaa haitata, muuten vaikuttaa aika pomminvarmalta. Tälle siis puunaus niin paljon sisältä kuin pystyi. Lorautin myös vähän rasvaa akseliin, liikkui hereästi.
Pakokaasujäähdyttimen putsaus tapahtui oikeastaan härveli vaakasuoraan, liuotinta sisään, odotus, kuuma vettä perään ja sama uudestaan mooooonta kertaa monesta eri suunnasta. Merkille pantavaa oli, että aina sieltä tuli mustaa tavaraa ulos vaikka kuinka kuvitteli että se olisi jo puhdistunut. Lopulta kurkin sisään ja mielestäni se näytti ihan puhtaalta.
Sitten EGR takaisin nippuun, tiivisteet olivat jättäneet jälkiä joita apinoimalla sain kapistuksen nippuun samalla lailla kuin se olikin. Kun kiinnittää EGR:ää takaisin, kannattaa ensin laittaa vesiletkut kiinni, sitten EGR:n tuloputki kiinni ja sitten vasta pultata härveli lohkoon kiinni.
Tämän jälkeen sitten pata nippuun ja kokeilemaan. Kannattaa kuitenkin muistaa laittaa nesteet takaisin ennenkuin alkaa käynnistelemään. Itsellä ei tullut mitään herjoja, vikakoodeja en lukenut. Ilmaaminen otti oman aikansa mutta lopulta sinne meni melkein kaikki nesteet mitä sieltä oli otettu poiskin.
Kyseessä ei ole paha homma, aikaa se vie kyllä mutta nytpä sen tietää miten homma hoidetaan jos se vielä temppuilee ja venttiili pitää sitten vaihtaa. En oikein näe, että venttiiliä voi vaihtaa niin että pakokaasujäähdytin on paikallaan tai ainakin se vaatii pitkiä jatkoja että saa torxit auki. Samalla tulee kuitenkin putsattua se jäähdytinkin kun se on irti.