Autoracing  KL-varaosat

EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04

  • 72 Vastauksia
  • 60378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #45 : 21.07.2013, 16:08:52 »
Niin ilma lämpenee turbossa ja samalla paine nousee. Vesihöyryn osapaine kasvaa juu tietty paineen nousun suhteessa. Alkujaan kostea ilma voi periaatteessa alkaa kondensoimaan, jos se välijäähdyttimessä jäähdytetään "riittävän" lähelle ulkoilman lämpötilaa. Mihinkäs ne kampikammion tuuletukset menevät. Ilmeisesti turbon ilmupuolelle, arvaisin.

Hyvä hirvitys. Mitäs tälle nyt oikein voi tehdä, että se ei sitten pakkasella halkea? Kaadettava jälleen viimeiset viinat autoon. Täytyypäs koettaa kurkkia miltä se kuuleri näyttää vain näyttääkö enää miltään. Ainakaan ne öljy eivät valuneet suoraan auton alle. Jos tuohon jäähyyn kiteytyy kuuraa sisälle ja se sitten sulaa tallissa tai parkkihallissa niin aika äkkiä tulee vainaa coolerista kun ajaa ulos pakkaseen. Veikkasin, että kysymys on korkeintaan minuuteista.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 951
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #46 : 21.07.2013, 16:39:35 »
Ajoin omalla D5:lla 330 tkm eikä siinä ollut mitään jäätymisongelmaa. Kuten joku aiemmin jo totesikin 850 T5, jollainen oli minullakin ja ajoin sillä 200tkm, oli sitä jäätymistä.

Sitten tuo jäätymis / turpoaminen. Vesihän itseasiassa laajenee jäätyessään eikä sulaessa. Vesiputket alkaa vuotaa kun ilmat lämpiää mutta kyse on siitä, että ovat jo aiemmin jäätyneet (putket halki) ja se jäätynyt vesihän ei vuoda. Vuoto alkaa kun jää muuttuu taas vedeksi.
Ne T5 coolerit ei hajonnut jäätymisen vuoksi vaan niihin tuli jotain jäähyhmää joka esti ilman kulun. Niissä oli vedenpoistoreikä siellä välijäähyn pohjassa mutta liian pieni ja reikä tukkeutui.
Olisi aika hurjaa jos coolerin pohjalla olisi niin reilusti vettä että menisi umpijäähän kun auton pysäköi. Siinähän olisi iso riski että vettä lähtisi suurempia määriä ilman mukana moottorin suuntaan ajon aikana kun kerran laittaisi jalan konehuoneeseen eli lämä tiskiin. Ainakaan minä en ole moisesta kuullut.
Jos joku viitsisi rassata imusarjan irti kun EGR on ollut tulpattuna jo jonkin aikaa ja raportoisi kuin likainen on. Minulla on kokemusta vaan siitä putkesta joka on EGR liitoksen ja imusarjan välissä ja se kyllä puhdistui lisää ilman EGR likaavaa vaikutusta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #47 : 21.07.2013, 22:52:43 »
Vesihän itseasiassa laajenee jäätyessään eikä sulaessa. Vesiputket alkaa vuotaa kun ilmat lämpiää ...

Menee hiukan aiheen sivuun mutta samoilla linjoilla ollaan. Tästä aiheesta näkee niin paljon kummallisia teorioita, että en malta olla avautumatta. Itse selittäisin tuon vesijohtoputkien halkeamisen sillä tavalla, että routa ja kylmä etenee sään lämmettyä vielä viikon tai parikin syvällä maan alla. Niinpä ne putket sitten todellakin usein jäätyvät ja halkeavat siinä vaiheessa, kun pakkaset ovat ohi - ne pakkasetkaan kun eivät Suomessa yleensä sentään koko talvea kestä. Putkea ei riko todellakaan jään lämpeneminen vaan siellä putkessa vielä olevan nestemäisen veden jäätyminen.

Jää kutistuu kylmetessään kuten aineet yleensä mutta jäässä tilavuuden muutokset ovat hyvin pieniä. Toisaalta vesijohto tuskin jäätyessään menee montaa astetta pakkasen puolelle. Siis se jään lämpeneminen ei sitä putkea riko vaan se että jää muodostaa valitettavan usein useampia umpeen jäätyneitä tukoksia. Kun niiden väliin "loukkuun jääneet" sulan veden sulkeumat jäätyvät, silloin se putki halkeaa. Jäätulppien välissä paine nousee jään muodostumisen jatkuessa ja lopulta käytännössä se veden paine löytää jostakin sen heikoimman kohdan ja ponnistaa putken halki. Muoviputkikin voi haljeta ja kupariputkeen voi muodostua varsin muhkeita patteja. Patti muodostuu aina umpeen jäätyneiden kohtien väliin, josta paine ei pääse mihinkään pakenemaan. Jos putken jäätyminen etenee vain yhteen suuntaa ja paine pääsee purkautumaan pois (esim. vesijohtoon josta lasketaan vettä), putki ei halkea. Jään tiheys on 0,917 kg/dm3 nollassa asteessa ja jään tiheys kasvaa eli sen tilavuus pienenee lämpötilan edelleen laskiessa. 0 °C:ssa nestemäisen veden tiheys on 0,9998 kg/cm3 eli laajenema jäätymisprosessin tuloksena on noin 8 % ja tämä on sitten se mikä tuhon tekee. Vaikka putki antaisi periksi tuon 8 %, sekään ei riitä, kun laajenema saattaa kohdistua pitkän putken tilavuudesta lyhyelle matkalle, jossa putki joutuu venymään vielä paljon enemmän kuin jäätymisen aiheuttaman 8 % tilavuuden muutoksen verran. Väittäisin myös, että jäätyneen putken voi sulattaa miten tahtoo, kunhan se sulatettu osa vaan ei pääse jäätymään uudelleen.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #48 : 22.07.2013, 21:44:54 »
Öljylisäkset imupuolelle ovat nostaneet yhden ruksin verran öjyn pintaa koneessa ja vaikuttaa kuin se olisi muuttunut entistä mustemmaksi. Seuraavaksi olisi sitten ohjelmassa turbon ja välijäähdyttimen puhdistus. Suunnitelma olisi tämmöinen:

1# Ilmaputki auki turbon imuaukosta ja moottoriin kierroksia 2500 r/min luokkaa.
2# Ensin mineraalitärpättiä ahtimeen. Jos kaasuuntuu liikaa ja kone alkaa nakuttaa tai yskiä sitten kohtaan 3#
3# Tärpätillä (tai dieselillä) ohennettua moottoriöljyä ahtimeen.
4# Öljyn vaihto, joka alkaa olla muutenkin ajankohtainen

Lähinnä epäilyttää, käykö kone ilman ilmamassamitarria, joka jää siis operaation aikana kylmilleen? Mietin sitäkin, jos ottaisi imusarjaan menevän ilmaputken irti ja laittaisi siihen torven ja pään lepikkoon niin voisi ajaa enemmän tavaraa ahtimen ja jäähdyttimen läpi. Tosin ahtimessa ja välijäähyssä ei pitäisi ymmärtääkseni kovin suuria sattumia olla. Onkohan ahdinsysteemi kuinka nuuka, jos vastapaine häviää?

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #49 : 23.07.2013, 08:44:28 »
Öljylisäkset imupuolelle ovat nostaneet yhden ruksin verran öjyn pintaa koneessa ja vaikuttaa kuin se olisi muuttunut entistä mustemmaksi. Seuraavaksi olisi sitten ohjelmassa turbon ja välijäähdyttimen puhdistus. Suunnitelma olisi tämmöinen:

1# Ilmaputki auki turbon imuaukosta ja moottoriin kierroksia 2500 r/min luokkaa.
2# Ensin mineraalitärpättiä ahtimeen. Jos kaasuuntuu liikaa ja kone alkaa nakuttaa tai yskiä sitten kohtaan 3#
3# Tärpätillä (tai dieselillä) ohennettua moottoriöljyä ahtimeen.
4# Öljyn vaihto, joka alkaa olla muutenkin ajankohtainen

Lähinnä epäilyttää, käykö kone ilman ilmamassamitarria, joka jää siis operaation aikana kylmilleen? Mietin sitäkin, jos ottaisi imusarjaan menevän ilmaputken irti ja laittaisi siihen torven ja pään lepikkoon niin voisi ajaa enemmän tavaraa ahtimen ja jäähdyttimen läpi. Tosin ahtimessa ja välijäähyssä ei pitäisi ymmärtääkseni kovin suuria sattumia olla. Onkohan ahdinsysteemi kuinka nuuka, jos vastapaine häviää?

Miksi haluat tuota ahtimen ilmapuolta puhistaa? Jos siinä ahtimen suulla ei näy mitään likaa niin kannattaako sinne mitään kaajella?? Ne johtosiivetkin on siellä pakopuolella... Lähtiskö se tärpätti menemään sinne välijäähyyn jos sen laittaa sinne turbon ahtoputkeen joka menee moottorin ali? Vai jääkö se tärpättiki sinne jäähyyn kun eikös se haihu aika hitaasti...
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #50 : 23.07.2013, 23:55:11 »
En tiedä kannattiko ja tekikö hyvää vai pahaa, mutta nyt on ilmapuoli ainakin yritetty puhdistaa. Ei mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan, kun se ahtimen pentele on siellä niin pahassa paikassa. Ei siihen imupuoleen ihan helpolla alakauttakaan käsiksi pääse.

Mutta ilmamassamittarin jälkeen oli helppo avata ilmaputki. Vanha Vollekin heti totesi, että on näköjään ”Huollon aika”. Siitä oli hyvä jatkaa. Ilmanputsari oli ilmeisesti hoitanut hommansa, kun imuputki vaikutti puhtaalta ja joku oli selvästi jopa jollakin "silikonisuihkeella" putsaillut ja rasvaillut ilmamassamittaria. Laudanpätkällä sain kierrokset viritettyä 2200 r/min ja sitten varovasti mineraalitärpättiä kurkkuun. Kun pikku tilkka ei vaikuttanut mitään, tarjosin mäntysuopapullosta pidemmän noron ja hyvin kelpasi. Kierrokset nousivat heti noin 500 r/min ja laskivat takaisin vähän vaappuen. Kone kävi nätisti, ei yskimistä, ei nakutusta, ei paukkuja pakoputkessa. Siinä sitten 3 dl sinne tärpättiä juotin. Pakokaasut haisivat hiukan tärpätille mutta savua ei tullut ennen kuin alkoi ilmeisesti imeä välijäähyn satoa. Puolisen minuuttia kävi parhaimmillaan jopa 4000 r/min ja silloin tuli hiukan sinertävää savua. Kierrosten laskettua annoin vielä lisää tärpättiä ja siinä se. Puolikas puteli kaikkiaan meni muutamassa minuutissa. Päälle pieni jäähdyttely tyhjäkäynnillä. Kun ei yritä edes auton alta vaan ihan tyylikkäästi selkä suorana siitä ilmamassamittarilta operaatio on siisti ja helppo homma, jos joku haluaa tehdä. Vikakoodeja ei pukannut yhtä ainutta, ei mennyt ryömintätilaan eikä muutakaan ihmeellistä.

Palkkioksi sitten koettelemuksista öljyn vaihto, ne kun paitsi hiukan lisivät, myös kovasti mustuivat aloitettuani öljytarjoilut.  Öljyn suodatin jäi vaihtamatta, kun olin kai ostanut vääränlaisen suodattimen. M-Filterin MU-1208 on varustettu ainakin kumimuhvein keskireiän molemmissa päissä ja se tuntuu istuvan napakasti kanteen. Minulla taas oli Boshin P 9244 (Motonet 15-5529) joka kyllä oli saman kokoinen mutta ilman kumitiivisteitä ja kokonaan metalliton. Tässä tuo Boshilainen http://www.autopartoo.com/oem/bosch/p9244.html
M-Filterin tekeleessä oli keskellä metallinen reikäpeltivahvike ja päädyt myös pellistä. Onko filsusysteemeissä noin pieniä vuosimallieroja vai olisikohan tuokin ollut kuitenkin kenties juuri tähän tarkoitettu? Jotenkin muistelen, että autossa olisi ollut jonkinlainen kokonaan metalliton suodatinpatruuna, kun sen ostin. Niin auto on V70 MK II D5 2001
« Viimeksi muokattu: 23.07.2013, 23:58:13 kirjoittanut Vollemies »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #51 : 24.07.2013, 00:09:53 »
Tuo bosch:n 9244 on just oikee suodatin ja vastaa ulkonäöltään originaalia, tuo MU-1208 on kyllä myös tuohon koneeseen tarkoitettu, eli ei varmaan väliä, kumman sinne iskit, mitat siis lienee suurinpiirtein samat

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #52 : 24.07.2013, 13:11:11 »
Tuo bosch:n 9244 on just oikee

Kiitos Miksu. Minäpä ruuvaan tuon Boschilaisen sitten sinne. Eilen ruuvasin vanhan takasin, kun en arvannut vaihtaa noin erilaisen oloiseen.

Leima tuli tänään että napsahti. Savutuskin kertapolkaisulla läpi. Kaasu suruttaa pohjaan - on se aikamoinen mittaus. 4800 r/min taisi lukea testiraportissa mutta neula näytti käyvän ihan tapissa. 

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #53 : 12.08.2013, 13:47:32 »
Tulppasin egr linjan siitä t-kappaleesta moottorin etupuolelta. Saatan vaikka parin tankillisen pästä kurkata häviääkö karsta imusarjan suulta itekseen...

Autohan oli V70 2002 D5 163hv- Ei tullut vikailmoitusta eikä tehorajoituksia...

1500km vejetty asuntovaunua ja tankillinen normaaliajoa takana. Imusarjan suulla möhnä oli muuttunut paljon notkeammaksi ja siinä suulla "imusarjan katosta" mihin yltää sormella kokeilemaan, oli töhkä hävinnyt melkein kokonaan. Varmaan kovin virtaus tuolla kohti... Eli kyllä se öljy liuottaa sitä siitä pois.

Imusarjan suu mihin letku tulee kiinni lähti nyt puhtaaksi paperilla pyörittämällä. Ennenhän se oli semmoista puukolla vuoltavaa.
V70 D5

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #54 : 20.08.2013, 00:34:51 »
Tältä näytti imusarjan imuaukko muutaman öljylisäyksen jälkeen. Sorri huono kuva ja että ei ole ihan sitä ensimmäistä kuvaa jossa mitään ei ole tehty. Vähän vaikea paikka kuvata.



Tältä se sitten näytti pari päivää sitten eli noin kuukauden mittaisen liuotushoidon jälkeen. Nyt oli paremmin aikaa ja intoa harjoitella kameran kanssa.


Kyllä siellä jotain on tapahtunut mutta ei se nyt kyllä ainakaan vielä puhtaalta näytä !
Onnitteluja otetaan vastaan ensimmäisten kuvien liittämisestä tänne !
« Viimeksi muokattu: 20.08.2013, 00:41:57 kirjoittanut Vollemies »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #55 : 20.08.2013, 06:48:17 »
Voi ku mullekin joku opettais kädestä pitäen tuon kuvien liittämisen. Takaan ettei ole helppoa. siis se opetuksen perille meno. sori ot. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #56 : 20.08.2013, 07:15:44 »
Voi ku mullekin joku opettais kädestä pitäen tuon kuvien liittämisen. Takaan ettei ole helppoa. siis se opetuksen perille meno. sori ot. :hello:

Tuossa on ainakin yritetty
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=334.0

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #57 : 20.08.2013, 08:09:13 »
Voi ku mullekin joku opettais ...

No... Lopulta se oli hyvin helppoa.
1.) Pitää ensin laittaa ne kuvat esim. photobuckettiin. Jos englanti ei mitenkään taivu, niin 1 talven kurssi kansalaisopistossa tai sitten se mummon ja papan kulta siihen viereen.   Tuon voi mielessään lukea "votopuketti". Tämä on selvästi se vaikein rasti.
2.)  Mennään photobucketissa siihen oman halutun liitettävän kuvan kohdalle ja kliktaan kuvan vieressä olevaa "direct" linkkiä, joka samalla kopioituu (ainakin minulla) tietokoneelle. Niitä muita vaihtoehtoja ei näköjään kannata klikkailla mutta vaikka unohtuu, Murphyn lain mukaan valitset aina kuitenkin sen väärän, joka ei toimi. Sitä varten täälläkin on tuo muokkaa vaihtoehto.
3.) Palataan tänne ja klikataan tuosta alarivin toisena vasemmalta olevaa kuvaikonia. Kursori jää siihen kahden IMG tägin väliin jo valmiiksi ja sitten vaan yhtaikaa alas ctr ja v nappula näppiksellä niin oikeastaan se on siinä. Eli sen kuvan internetlinkki tulee tuosta kuvaikonista aukeavien romppeiden väliin.

Poissa 1200S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #58 : 12.10.2013, 17:27:02 »
Tältä näytti imusarjan imuaukko muutaman öljylisäyksen jälkeen. Sorri huono kuva ja että ei ole ihan sitä ensimmäistä kuvaa jossa mitään ei ole tehty. Vähän vaikea paikka kuvata.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tältä se sitten näytti pari päivää sitten eli noin kuukauden mittaisen liuotushoidon jälkeen. Nyt oli paremmin aikaa ja intoa harjoitella kameran kanssa.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kyllä siellä jotain on tapahtunut mutta ei se nyt kyllä ainakaan vielä puhtaalta näytä !
Onnitteluja otetaan vastaan ensimmäisten kuvien liittämisestä tänne !

Kannattako sitä p...aa koneeseen ajaa pehmeänäkään.
Ite raavin pois, jarrukliineri tehosi nopeasti.
╚╣X╚╣

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: EGR:ään liittyvä vikakoodi V70 D5 -04
« Vastaus #59 : 19.10.2013, 18:48:55 »
Mikäli tuon peitelevyn tekemiseen ei itsellä tunnu riittävän aikaa / innostusta, niin päädyin itsekin tilaamaan sellaisen valmiina.
Ebaysta myyjä bertye1958 Isosta-Britanniasta. Hintaa tuotteelle tuli 7€, joten en pitänyt pahana. Toimitus ostosta kolmessa päivässä.

V70 D5 2005 163hp, tilasin mallin jossa ei ole sitä reikää keskellä. Kyseisen auton mittaristoon ei tullut mainintoja EGR:n toimintaviasta. Suosittelen

Linkki
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

 

Carcom Oy  Elekma