En tiedä kannattiko ja tekikö hyvää vai pahaa, mutta nyt on ilmapuoli ainakin yritetty puhdistaa. Ei mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan, kun se ahtimen pentele on siellä niin pahassa paikassa. Ei siihen imupuoleen ihan helpolla alakauttakaan käsiksi pääse.
Mutta ilmamassamittarin jälkeen oli helppo avata ilmaputki. Vanha Vollekin heti totesi, että on näköjään ”Huollon aika”. Siitä oli hyvä jatkaa. Ilmanputsari oli ilmeisesti hoitanut hommansa, kun imuputki vaikutti puhtaalta ja joku oli selvästi jopa jollakin "silikonisuihkeella" putsaillut ja rasvaillut ilmamassamittaria. Laudanpätkällä sain kierrokset viritettyä 2200 r/min ja sitten varovasti mineraalitärpättiä kurkkuun. Kun pikku tilkka ei vaikuttanut mitään, tarjosin mäntysuopapullosta pidemmän noron ja hyvin kelpasi. Kierrokset nousivat heti noin 500 r/min ja laskivat takaisin vähän vaappuen. Kone kävi nätisti, ei yskimistä, ei nakutusta, ei paukkuja pakoputkessa. Siinä sitten 3 dl sinne tärpättiä juotin. Pakokaasut haisivat hiukan tärpätille mutta savua ei tullut ennen kuin alkoi ilmeisesti imeä välijäähyn satoa. Puolisen minuuttia kävi parhaimmillaan jopa 4000 r/min ja silloin tuli hiukan sinertävää savua. Kierrosten laskettua annoin vielä lisää tärpättiä ja siinä se. Puolikas puteli kaikkiaan meni muutamassa minuutissa. Päälle pieni jäähdyttely tyhjäkäynnillä. Kun ei yritä edes auton alta vaan ihan tyylikkäästi selkä suorana siitä ilmamassamittarilta operaatio on siisti ja helppo homma, jos joku haluaa tehdä. Vikakoodeja ei pukannut yhtä ainutta, ei mennyt ryömintätilaan eikä muutakaan ihmeellistä.
Palkkioksi sitten koettelemuksista öljyn vaihto, ne kun paitsi hiukan lisivät, myös kovasti mustuivat aloitettuani öljytarjoilut. Öljyn suodatin jäi vaihtamatta, kun olin kai ostanut vääränlaisen suodattimen. M-Filterin MU-1208 on varustettu ainakin kumimuhvein keskireiän molemmissa päissä ja se tuntuu istuvan napakasti kanteen. Minulla taas oli Boshin P 9244 (Motonet 15-5529) joka kyllä oli saman kokoinen mutta ilman kumitiivisteitä ja kokonaan metalliton. Tässä tuo Boshilainen
http://www.autopartoo.com/oem/bosch/p9244.htmlM-Filterin tekeleessä oli keskellä metallinen reikäpeltivahvike ja päädyt myös pellistä. Onko filsusysteemeissä noin pieniä vuosimallieroja vai olisikohan tuokin ollut kuitenkin kenties juuri tähän tarkoitettu? Jotenkin muistelen, että autossa olisi ollut jonkinlainen kokonaan metalliton suodatinpatruuna, kun sen ostin. Niin auto on V70 MK II D5 2001