Mun autolla on ajettu ainakin 500 000 mittari on siis pysähtynyt. Ei tietoa onki tankin moottoria vaihdettu mutta en kyllä mielellään alkuperäistä vaihtaisi pois kun ainakin kuulee että se pyörii siellä tankissa. Tietäjät tietää kuin mukava homma se tankkilaite on purkaa nii en taida itse ruveta samaan
.
Itselläni oli sama homma et auto sammui kesken tyhjäkäynnin eikä millään käyntiin niin kipinä oli hukassa. Vika lopulta löytyi virranjakajan pyörijässä
Minulla sammui pihalle, kun lämpötila oli noin +12 astetta ja oli ollut käynnissä tyhjäkäynnillä vain noin 5 minuuttia. Sammuminen oli tosi nopea. Starttausyritys pyöritti kyllä starttia. Kaveri haarukoi virran siihen asti, että nyt oli virtapuolella vikaa, ei tullut sähköä puolanjohdosta virranjakajalle. Ostin uuden puolan (noin 13,50€ Biltemasta) ja
sytytyksen pääteasteen (n. 33€). Ekana kokeilin tuota hankalampaa vaihtoehtoa, eli sytkäkiveä, sytytyksen pääteastetta. Autossa on ilmanputsari vasemmalla puolen konetilassa ja oikealla on akku. Se ei ole turbomallia. Niissä kuulemma on päinvastoin nämä kaksi osaa. Olipa pirun hankalaa vaihtaa tuo, ja oikeaa paikkaakin sai hakea (netistä ensin). Siis ilmanputsarin ja auton kylkipellin välissä. En tiedä, miten paljon on syytä purkaa osia virallisesti, jotta pääsee käsiksi tuohon sytkäkiveen. Tuossa 453-loppuisessa kuvassa näkyy ilmapuhdistajan kiinnittämistä varten jonkinlainen lattamainen kiinnike. Toiseen pääteasteen jäähdytinlevyn torx-ruuviin ei pääse käsiksi helpolla. Sain osan kyllä kiinni pistokkeeseen, mutta en vielä torxeja paikalleen. Tuota lattarautaa pitää vääntää, jotta vanhan sytkäkiven sen alla olevine jäähdytyspalasineen saa pois. Viimeistelen työn torstaina, tai ajan auton ruuvien laittoa varten lähellä olevaan pikkukorjaamoon. Ai niin, laitoin tietokoneelle tarkoitettua lämmönjohtavuustahnaa coolerin ja sen varsinaisen sytkäkiven väliin. Bilteman myymässä sytkäkivessä oli vain aika pienellä pläntillä alunperin tuota tahnaa.
Siis vika oli tuossa sytkäkivessä. Lämpeni kai liikaa, ja autolla on ikää yli 32 vuotta (vm. 1993). Onneksi ei tarvinnut hinauttaa autoa korjaamoon.
Kuvat:
https://ibb.co/rKqBnjDrhttps://ibb.co/2YjJbWzL