Kulkukoira  Proturbo

940 polttoainepumppu ongelmaa

  • 17 Vastauksia
  • 616 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alakotila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 polttoainepumppu ongelmaa
« Vastaus #15 : 01.10.2025, 17:56:26 »
Ei kai jos kerta pumppu ei aamusella pyöri?
Voithan katsoa onko suutintukissa painetta jos haluat  mutta jos pumppu ei pyöri ollessaan kylmä niin kyllä se mun mielestä viittaa sähköpuolen vikaan.
Edelleen se pumppu huono tai sen virransaannissa ongelmaa. Voi olla se joku liitin vähän väljä ja kun sen läpi kulkeva virta kasvaa huonon kosketuksen seurauksena niin liitos lämpiää ja alkaa johtamaan paremmin.

Vaikka pumppu on tuorehko bosch niin ei nykyään boschiinkaan voi laadussa luottaa vaikka kärkikastiin kuuluukin.
Kiinassakin tehtaita Shanghai ja Suzhou...  :P

Pitäis lyödä mittari kiinni pumpun napoihin ja aamulla kun lyö virrat päälle katsoa tuleeko pumpulle virta vaikka se olis hiljaa. Silloinhan pumppu on entinen.
Jos ei tule virtaa virrat kytkiessä niin virtapiirissä huono liitos tai releessä kylmäjuotos tai murtuma.

Okei kiitos!

Poissa Alakotila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 polttoainepumppu ongelmaa
« Vastaus #16 : 01.10.2025, 18:00:21 »
Viime talvena tuskastelin vähän samankaltasen ongelman kanssa omassa 740. Alkuun pärjäs kuorettomalla releellä, kun paino sormella kontaktit yhteen hetkeks ja sitten avaimesta. Hauskanhan tästäkii ongelmasta teki se, että tietty mittaillessa pumpulle tuli akkujännite ja bensapainemittarikin näytti e-koneelliselle hyvät lukemat ja sen jälkeen toimi varmaan kuukauden ilman ongelmia.
Kerran sitte vahingossa tökkäsin tyhjäkäynnillä pumpun liitintä sulakerasian vieressä ja auto sammu. Sitä tökkimällä sai uudestaan käyntiin ja samaa jatkamalla sai käynnin pätkimään.
Uus liitinpari ja ei oo sen koomin ollu ongelmaa

Jep sähköviat on kivoja! Vaikka sähköasentaja olenkin niin pistää auton sähköt nöyräksi. Tänä aamuna lähti nuin vaan käyntiin että varmaan siinä sähköpuolella on jotakin häikkää

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 polttoainepumppu ongelmaa
« Vastaus #17 : 02.10.2025, 02:32:30 »
Mun autolla on ajettu ainakin 500 000 mittari on siis pysähtynyt. Ei tietoa onki tankin moottoria vaihdettu mutta en kyllä mielellään alkuperäistä vaihtaisi pois kun ainakin kuulee että se pyörii siellä tankissa. Tietäjät tietää kuin mukava homma se tankkilaite on purkaa nii en taida itse ruveta samaan ;D.

Itselläni oli sama homma et auto sammui kesken tyhjäkäynnin eikä millään käyntiin niin kipinä oli hukassa. Vika lopulta löytyi virranjakajan pyörijässä

Minulla sammui pihalle, kun lämpötila oli noin +12 astetta ja oli ollut käynnissä tyhjäkäynnillä vain noin 5 minuuttia. Sammuminen oli tosi nopea. Starttausyritys pyöritti kyllä starttia. Kaveri haarukoi virran siihen asti, että nyt oli virtapuolella vikaa, ei tullut sähköä puolanjohdosta virranjakajalle. Ostin uuden puolan (noin 13,50€ Biltemasta) ja sytytyksen pääteasteen (n. 33€). Ekana kokeilin tuota hankalampaa vaihtoehtoa, eli sytkäkiveä, sytytyksen pääteastetta. Autossa on ilmanputsari vasemmalla puolen konetilassa ja oikealla on akku. Se ei ole turbomallia. Niissä kuulemma on päinvastoin nämä kaksi osaa. Olipa pirun hankalaa vaihtaa tuo, ja oikeaa paikkaakin sai hakea (netistä ensin). Siis ilmanputsarin ja auton kylkipellin välissä. En tiedä, miten paljon on syytä purkaa osia virallisesti, jotta pääsee käsiksi tuohon sytkäkiveen. Tuossa 453-loppuisessa kuvassa näkyy ilmapuhdistajan kiinnittämistä varten jonkinlainen lattamainen kiinnike. Toiseen pääteasteen jäähdytinlevyn torx-ruuviin ei pääse käsiksi helpolla. Sain osan kyllä kiinni pistokkeeseen, mutta en vielä torxeja paikalleen. Tuota lattarautaa pitää vääntää, jotta vanhan sytkäkiven sen alla olevine jäähdytyspalasineen saa pois. Viimeistelen työn torstaina, tai ajan auton ruuvien laittoa varten lähellä olevaan pikkukorjaamoon. Ai niin, laitoin tietokoneelle tarkoitettua lämmönjohtavuustahnaa coolerin ja sen varsinaisen sytkäkiven väliin. Bilteman myymässä sytkäkivessä oli vain aika pienellä pläntillä alunperin tuota tahnaa. Siis vika oli tuossa sytkäkivessä. Lämpeni kai liikaa, ja autolla on ikää yli 32 vuotta (vm. 1993). Onneksi ei tarvinnut hinauttaa autoa korjaamoon.
 
Kuvat:
https://ibb.co/rKqBnjDr
https://ibb.co/2YjJbWzL

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

RallyBaron  Samppasport