Elekma  Autoracing

940 polttoainepumppu ongelmaa

  • 19 Vastauksia
  • 823 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alakotila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 polttoainepumppu ongelmaa
« Vastaus #15 : 01.10.2025, 17:56:26 »
Ei kai jos kerta pumppu ei aamusella pyöri?
Voithan katsoa onko suutintukissa painetta jos haluat  mutta jos pumppu ei pyöri ollessaan kylmä niin kyllä se mun mielestä viittaa sähköpuolen vikaan.
Edelleen se pumppu huono tai sen virransaannissa ongelmaa. Voi olla se joku liitin vähän väljä ja kun sen läpi kulkeva virta kasvaa huonon kosketuksen seurauksena niin liitos lämpiää ja alkaa johtamaan paremmin.

Vaikka pumppu on tuorehko bosch niin ei nykyään boschiinkaan voi laadussa luottaa vaikka kärkikastiin kuuluukin.
Kiinassakin tehtaita Shanghai ja Suzhou...  :P

Pitäis lyödä mittari kiinni pumpun napoihin ja aamulla kun lyö virrat päälle katsoa tuleeko pumpulle virta vaikka se olis hiljaa. Silloinhan pumppu on entinen.
Jos ei tule virtaa virrat kytkiessä niin virtapiirissä huono liitos tai releessä kylmäjuotos tai murtuma.

Okei kiitos!

Poissa Alakotila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 polttoainepumppu ongelmaa
« Vastaus #16 : 01.10.2025, 18:00:21 »
Viime talvena tuskastelin vähän samankaltasen ongelman kanssa omassa 740. Alkuun pärjäs kuorettomalla releellä, kun paino sormella kontaktit yhteen hetkeks ja sitten avaimesta. Hauskanhan tästäkii ongelmasta teki se, että tietty mittaillessa pumpulle tuli akkujännite ja bensapainemittarikin näytti e-koneelliselle hyvät lukemat ja sen jälkeen toimi varmaan kuukauden ilman ongelmia.
Kerran sitte vahingossa tökkäsin tyhjäkäynnillä pumpun liitintä sulakerasian vieressä ja auto sammu. Sitä tökkimällä sai uudestaan käyntiin ja samaa jatkamalla sai käynnin pätkimään.
Uus liitinpari ja ei oo sen koomin ollu ongelmaa

Jep sähköviat on kivoja! Vaikka sähköasentaja olenkin niin pistää auton sähköt nöyräksi. Tänä aamuna lähti nuin vaan käyntiin että varmaan siinä sähköpuolella on jotakin häikkää

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 191
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 polttoainepumppu ongelmaa
« Vastaus #17 : 02.10.2025, 02:32:30 »
Mun autolla on ajettu ainakin 500 000 mittari on siis pysähtynyt. Ei tietoa onki tankin moottoria vaihdettu mutta en kyllä mielellään alkuperäistä vaihtaisi pois kun ainakin kuulee että se pyörii siellä tankissa. Tietäjät tietää kuin mukava homma se tankkilaite on purkaa nii en taida itse ruveta samaan ;D.

Itselläni oli sama homma et auto sammui kesken tyhjäkäynnin eikä millään käyntiin niin kipinä oli hukassa. Vika lopulta löytyi virranjakajan pyörijässä

Minulla sammui pihalle, kun lämpötila oli noin +12 astetta ja oli ollut käynnissä tyhjäkäynnillä vain noin 5 minuuttia. Sammuminen oli tosi nopea. Starttausyritys pyöritti kyllä starttia. Kaveri haarukoi virran siihen asti, että nyt oli virtapuolella vikaa, ei tullut sähköä puolanjohdosta virranjakajalle. Ostin uuden puolan (noin 13,50€ Biltemasta) ja sytytyksen pääteasteen (n. 33€). Ekana kokeilin tuota hankalampaa vaihtoehtoa, eli sytkäkiveä, sytytyksen pääteastetta. Autossa on ilmanputsari vasemmalla puolen konetilassa ja oikealla on akku. Se ei ole turbomallia. Niissä kuulemma on päinvastoin nämä kaksi osaa. Olipa pirun hankalaa vaihtaa tuo, ja oikeaa paikkaakin sai hakea (netistä ensin). Siis ilmanputsarin ja auton kylkipellin välissä. En tiedä, miten paljon on syytä purkaa osia virallisesti, jotta pääsee käsiksi tuohon sytkäkiveen. Tuossa 453-loppuisessa kuvassa näkyy ilmapuhdistajan kiinnittämistä varten jonkinlainen lattamainen kiinnike. Toiseen pääteasteen jäähdytinlevyn torx-ruuviin ei pääse käsiksi helpolla. Sain osan kyllä kiinni pistokkeeseen, mutta en vielä torxeja paikalleen. Tuota lattarautaa pitää vääntää, jotta vanhan sytkäkiven sen alla olevine jäähdytyspalasineen saa pois. Viimeistelen työn torstaina, tai ajan auton ruuvien laittoa varten lähellä olevaan pikkukorjaamoon. Ai niin, laitoin tietokoneelle tarkoitettua lämmönjohtavuustahnaa coolerin ja sen varsinaisen sytkäkiven väliin. Bilteman myymässä sytkäkivessä oli vain aika pienellä pläntillä alunperin tuota tahnaa. Siis vika oli tuossa sytkäkivessä. Lämpeni kai liikaa, ja autolla on ikää yli 32 vuotta (vm. 1993). Onneksi ei tarvinnut hinauttaa autoa korjaamoon.
 
Kuvat:
https://ibb.co/rKqBnjDr
https://ibb.co/2YjJbWzL

Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa Buffalo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 polttoainepumppu ongelmaa
« Vastaus #18 : 31.10.2025, 11:09:26 »
Hei!
Kysyin SAHilta auton alaisen bensapumpun hintaa. 450€
Mistä saisi halvemalla?
Voitko laittaa tuotekoodin, että löydän oikeanlaisen.
Mulla on vm.1992 940 2.3bensa ilman turboa.
Pitäisi kai olla sama kuin 1993.

Tankkilaite SAHilla 170€, sen olen valmis maksamaan, kun en ole muualta löytänyt.
Toki olen kiinnostunut, jos joku osaa vinkata, mikä noista bilteman pumpuista sopisi tankkiin.
Ja tekijä myös hakusessa pirkanmaalla :)

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 191
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 polttoainepumppu ongelmaa
« Vastaus #19 : 01.11.2025, 03:12:44 »
Hei!
Kysyin SAHilta auton alaisen bensapumpun hintaa. 450€
Mistä saisi halvemalla?
Voitko laittaa tuotekoodin, että löydän oikeanlaisen.
Mulla on vm.1992 940 2.3bensa ilman turboa.
Pitäisi kai olla sama kuin 1993.

Tankkilaite SAHilla 170€, sen olen valmis maksamaan, kun en ole muualta löytänyt.
Toki olen kiinnostunut, jos joku osaa vinkata, mikä noista bilteman pumpuista sopisi tankkiin.
Ja tekijä myös hakusessa pirkanmaalla :)

Skandix.de löytyy tietoa, saat sieltä oikeat uusimmat Volvon tuotenumerot. Valitse toimitusmaa Suomi ja kieli englanti. Katso mikä on autosi VIN-koodi. Sen ja teknista tietoa saat esim. Bilteman sivuilta ilmaiseksi auton rekisterinumeron antamalla tai katso se VIN rekisteriotteestasi.  Onko sinulla siis 85 kW moottorilla (B230FD) oleva 8-venttiilinen 2,3 litran kone ilman turboa, bensamalli?  Minulla on vm. 1993 juuri tuollainen.
Auton alla oleva bensapumppu ei mahdottomia maksa. Joku Bosch on kalliimmasta päästä. Skandix.de on kallis rahtimaksu, noin 34€ Suomeen mutta sillä saa kai 20 kg tavaraaa. Kovin pientä ja halpaa ei kannata noilla rahtimaksuilla tilata.

Etummainen bensapumppu auton alla, Bosch on Skandix:lla kallis 166€, Volvon osanumero on 9142044, Bosch numero on esim. Bosch 0 580 464 068. Joku toinen Bosch, jossa oli kai lopussa nrot 061 (?) olisi myös sopiva.

Spareto.fi (Viro), eli tämä bensapumppu sieltä: https://spareto.fi/tuotteet/bosch-polttoainepumppu/0-580-464-068
hintaa on  noin 113€ sis. Suomen ALV 25,5% on tässä hinnassa. Sparetolta tuli tänään 31.10.2025 nopeasti Bosch bensapumppu (made in CZ)  ja suodatin Suomeen. Hain sen tänään DHL:n pakettiautomaatista. Heti kun paketti on DHL:llä lähtömaassa, kannattaa varmaan vaihtaa oman kotiosoitteen tilalle joku lähellä oleva DHL:n automaatti tai muu jakelupaikka. Näitä on esim. K-supermarketeissa ja voi olla muissakin kaupoissa. Ei ollut DHL:n rahti kallis.

Suodattimet ovat halpoja, ei taida niitäkään löytyä esim. motonet.fi tavarataloista juuri nyt. Volvon osanumero on 31262352, hinta  13,94€. Halvemmallakin on jotain, en tiedä mikä on paras.
https://spareto.fi/tuotteet/mahle-original-polttoainesuodatin/kl-30

Noihin saattaa tarvita jotain asennusosia, eli esim. joku yhdistysputki muovia + metallipäät joilla se yhdistelmä ruuvataan bensapumpun ja suodattimen väliin. Joku tarjosi jotain kuparisia prikan näköisiä tiivistelevyjäkin 4 kpl. Bosch:ssa ei ole mitään mukana. Skandix suosittelee joitain muita osia lisäksi, koska ne ovat usein menneet huonoksi yli 30 v aikana, kun auton vuosimalli on esim. 1993.

Saan Skandixilta tankkipumpun (Volvo 3507436 hinta 53,41€ ja muitakin osia varmaan noin 6.11.2025 omaan Volvooni. En ole varma, onko kaikki tarvittavat osat ostettuna. Jotain sähköjohtoja on tapana korjata liittimillä. Omassa Volvossani on todettu tankkipumpun olevan mykkä eli rikki. Onhan autolla jo noin 465000 km ajettu.

Itselläni on korjaaja tiedossa ja hän hyväksyy sen, että enimmäkseen tilaan itse kaikki osat. Monet johonkin ketjuihin kuuluvat korjaamot ja muutkin eivät halua asiakkaan osia käyttää. He menettävät rahaa, kun eivät saa osista reipasta voittoa.

Biltemasta en oikein tiedä. Niitäkin osia katselin netissä.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy