RallyBaron  Samppasport

S40 –12 (1,6 D2), ongelmat dieselsuodattimen vaihdon jälkeen

  • 5 Vastauksia
  • 264 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mööpel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vaihdoin omaan käyttikseen dieselsuodattimen, oli hivenen venähtänyt vaihto pitkäksi edellisestä kerrasta (noin 140 000km sitten).  :o

Suodattimen vaihto ja ilmaus sujui itsessään ihan ok, pienen taistelun jälkeen sain auton käymään ja käydessään toimiikin normaalisti. Annoin auton seistä yön yli ja kylmäkäynnistäessä joutui pyörittämään starttia noin 3 sekuntia, jotta lähti käymään. Toisella startilla toimi normaalisti, eli lähti kuin palmun alta. Uusi suodatin on täysin vastaava kuin aiempi, eli Boschin tuote.

Tänä aamuna sama homma toistui. Eli ensimmäisellä startilla joutuu tekemään hurjasti töitä, toisella lähtee hyvin. Mistähän tällainen voisi johtua? Pahaa tekee kuunnella, kun tuo startti jurnuttaa noin pitkään.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2968
Luultavasti jostakin pääsee vähän ilmaa järjestelmään. Ei auta kun tarkistaa suodatinkotelon tiiviste ja polttoaineputkien lähdöt, että ovat varmasti ehjät ja tiiviit.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mööpel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Luultavasti jostakin pääsee vähän ilmaa järjestelmään. Ei auta kun tarkistaa suodatinkotelon tiiviste ja polttoaineputkien lähdöt, että ovat varmasti ehjät ja tiiviit.

Kävin tiivisteet ja pikaliittimet läpi, tuntuivat olevan kaikki ihan jämerästi kiinni – sama vika tuntui kuitenkin jatkuvan. Todennäköisesti tuonne järjestelmään on jäänyt ilmaa ilmauksen jälkeen.

Annoin tuon jälkeen auton olla puolisen tuntia ja kokeilin seuraavalla tavalla: Avain suoraan II-asentoon ja annoin olla virtojen päällä noin 5 sek –> virrat pois -> avain takaisin II-asentoon ja starttaus = lähti samantien. En ymmärrä enää. :D

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2968
Kyseisessä autossa virtojen pitäminen päällä ei pitäisi vaikuttaa, koska tankissa ei ole siirtopumppua. Monissa muissa malleissa ilmaus onnistuu juuri noin, että pidetään virrat hetken päällä ennen starttausta.

Sehän saattoi tulla kuntoon.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mööpel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Kyseisessä autossa virtojen pitäminen päällä ei pitäisi vaikuttaa, koska tankissa ei ole siirtopumppua. Monissa muissa malleissa ilmaus onnistuu juuri noin, että pidetään virrat hetken päällä ennen starttausta.

Sehän saattoi tulla kuntoon.

Juuri tähän viittasin, että tuossa pirssissä virtojen päällä pitäminen ei vaikuta. Mutta näköjään tuli itsestään kuntoon, tai sitten se liitäntöjen läpikäynti auttoi kuin auttoikin.  :D
« Viimeksi muokattu: 05.10.2025, 14:55:46 kirjoittanut Mööpel »

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Volvosta en tiedä, mutta ainakin itsellä on muissa vehkeissä ollut vähän samanlaista oirehdintaa pa-suodattimen vaihdon jälkeen. Joskus jopa vuorokauden päästäkin on heittänyt vikakoodia alhaisesta rail-paineesta kun ilmaa kulkee linjastossa hitaasti poistuen. Voisi kuvitella, että isolla tiellä ajaminen edesauttaa ilman poistumista, kun pumpussa enemmän kierroksia ja muutenkin polttoaineen syöttö kovemmalla tasolla. Jos muutamassa päivässä asettuu eikä ongelma palaa, niin en olisi huolissani.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron