Autoracing  KL-varaosat

Auton ostossa hinta-laatu mielessä järkevin auton ikä

  • 3 Vastauksia
  • 252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ÄkCee60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • www.vrcf.fi
Netissä on tuollainen sivusto
https://www.auto1.fi/hintaseuranta

Siitä voi katsoa esim että 2010 mallisen xc60 hintakehitys uudesta tähän päivään.
Uutena 65000
5v iässä 33000  (arvo alentunut 32000 eur eli 6400e per vuosi)
10v iässä 16000 (arvo alentunut edellisestä 5 vuodessa 17000 e eli 3400 per vuosi)
15v iässä 11000 (arvo alentunut edellisestä 5 vuodessa 5000e eli 1000e per vuosi)

Eli tuosta voisi päätellä että noin 10v ostettu auto on jyrkimmän hinta pudotuksen tehnyt, kilsat vielä kohtuulliset 200-250k.
Varaosia saa jo tarvikkeena hyvin. Ei välttämättä merkkihuolto tarvetta tai halvempi merkkihuolto tarjolla.

Ja sitten taas jos ajattelee ostaako 10v vai 15v vanhan niin 10v maksaa noin 5000 euroa enempi...mutta sillä saa 5v vähemmän tiesuolassa kulkeneen, 100-150k km vähempi ajetun ja uudempien varusteiden kera.


Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 136
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton ostossa hinta-laatu mielessä järkevin auton ikä
« Vastaus #1 : 05.11.2025, 20:05:13 »
Autot on yksilöitä. Uudessa kalliimmat vuodet kun vanhemmassa, mutta sit vanhemmassa huollon tarve lisääntyy. Itse ajattelisin että arvonaleneman lisäksi se huoltosykli tuo kustannuksia.

Usein ei hihna tai jarruremonttia ihmeempiä tarvii vielä 150tkm mennessä. 200-300tkm voi olla jo monta kohdetta vaihdettavana, jotka 400tkm ajettuun jo laitettu.

Onko laitettu sitä halvinta varaosaa, vai alkuperäistä. Onko kilsat tullu kaupunkipyörityksessä pelkkiä kylmäkäynnistyksiä kadun varresta 5km pätkissä, vai jonku myyntitykin ajellessa 200km päivä. Autokin voi olla maanantaikappale, vaikka muutoin tähtimerkit ois kohdallaan.

Paikalla Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1068
  • www.vrcf.fi
Vs: Auton ostossa hinta-laatu mielessä järkevin auton ikä
« Vastaus #2 : 05.11.2025, 22:50:03 »
Jos Volvoissa pysytään, niin 2006 ostin "vain" 8 vuotta vanhan vuosimallin 1998 V70 2,5 TDI:n. Sillä oli ajettu 317 tkm ja se pelasi loistavasti. Auto oli entinen taksi ja huollettu hyvin. Myin muistaakseni 507 tkm ajettuna 2011.

Seuraava Volvoni oli 2011 ostettu S80 2,4 D vuosimallia 2003. Taas 8-vuotias menopeli. Autolla oli ajettu 289 tkm. Se oli kaupunginjohtajan entinen työauto, jonka mies sai mukaansa kun jäi eläkkeelle. Erinomainen, huollettu auto, jolla silläkin ajettiin meillä lähemmäs puoli miljoonaa kilometriä.

Välissä oli pari bensa-autoa - yksi S80 ja yksi V70.

Nykyisen V70 D3:n vm. 2011 ostin viitisen vuotta sitten 214 tkm ajettuna. Tällä kertaa auto oli 9-vuotias. Toistaiseksi auto on ollut mainio, lupsakat kyydit antava ja miellyttävä ajopeli. Nyt on mittarissa 343 tkm ja olen Volvooni enemmän kuin tyytyväinen.

Olen näköjään vähän vanhempien autojen ystävä. Kaikissa näissä on ollut varsin tarkka huoltokirja, jota itsekin täytän vaikka kilometrejä olisi jo se 400 tai 450 tkm.

Autot ovat yksilöitä. Tällä kokemuksella (?!) voin todeta, että autoa hankkiessa kannattaa olla tarkkana.  8) 8)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7287
  • Global alligator
Vs: Auton ostossa hinta-laatu mielessä järkevin auton ikä
« Vastaus #3 : 05.11.2025, 22:59:37 »
Tarkkana juu.
Viimesintä vempelettä etsin noin 2 vuotta ennen kuin natsas huollot, kunto ja ulkonäkö. Siis ei ruosteen alkua edes missään.
Harrastekäytössä ollut ja talvet lämpösessä hallissa. Viimesen katsastuksen jälkeen, 9kk sitten oli ajettu n. 20km.
Katsastukseen ja takaisin. :2funny:
Kun ei ollut kiire mutta mallitoive oli selvä.
-90 luvulla ja 2000 luvun alussa tehtiin vielä Volvoja, sitten on mennyt fuusiopelleilyks.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

 

Futurez  Kulkukoira