Samppasport  Futurez

Voiko adapt.vakkarin etäisyyttä kasvattaa?

• 26 Vastauksia
  • 499 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niclashki

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko adapt.vakkarin etäisyyttä kasvattaa?
« Vastaus #15 : 09.11.2025, 09:25:23 »
En mä ainakaan dieselissä V90 D5 tai noissa T8 ole mitään ihmeellistä huomannut risteyksissäkään vaihteiston kanssa.

Onko tuossa D3 mallissa muuten 8- pykäläinen vai jopa se vanhempi 6- pykäläinen? Jossain malleissa oli tuota 6- pykäläistä vielä D3 versioisssa, mutta oletettavasti jos on allekirjoituksen 2020- mallinen, niin luulisi olevan kyllä 8-pykäläinen.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa 8-pätkä

• Grand Touring
« Vastaus #16 : 09.11.2025, 09:33:31 »
Onko tuossa D3 mallissa muuten 8- pykäläinen vai jopa se vanhempi 6- pykäläinen? Jossain malleissa oli tuota 6- pykäläistä vielä D3 versioisssa, mutta oletettavasti jos on allekirjoituksen 2020- mallinen, niin luulisi olevan kyllä 8-pykäläinen.

Joo 8-vaihteinen eli TG81 on. Olisiko ollut ihan alkupään 90-sarjalaiset vielä TF80-laatikolla?

Ehkä oon turhan kriittinen, mutta ärsyttää tuollainen asia kun toiminta voisi olla em. tilanteessa paljon paljon sulavampaakin.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #17 : 09.11.2025, 09:39:11 »
Mulle on ainakin aivan vierasta 2-3 vaihdon arpominen. Ehkä vähän vastaava ominaisuus ilmenee joskus niin, että risteykseen hiljennettäessä, mutta kuitenkaan pysähtymättä, laatikko hakee vauhtia 1. vaihteelta, jolloin kierrokset laukkaa yli 3000 rpm. Tuo 1. vaihde on niin lyhyt, että sitä ei normiajossa tarvitsisi lainkaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Huikkoster

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #18 : 09.11.2025, 10:05:45 »
Käy nollaamassa laatikko. Oppinut huonoille tavoille.

Pystyisiköhän tutkaa fyysisesti säätämään? Ainakin volkkarissa on samanlainen säätö kuin ajovalojen suuntauksessa.
Jos tutka osoittaa liian alas niin etäisyyskin on liian lyhyt.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #19 : 09.11.2025, 10:14:48 »
Tuo 2-3 välinen piirre on ihan todellinen juttu tuossa 8-lovisessa laatikossa. En tiedä miten käyttäytyy Comfort-tilassa, mutta ainakin Dynamic, ja nykyisin Polestar-tilassa vaihteisto tosiaan juuri risteytysnopeudessa tuuttaa kakkosen tarpeettomasti sisään ja sitten riemu repeää. Joskus, kun pääsee risteyksen ajamaan läpi kolmosella, niin tulee suorastaan voittajafiilis. :D

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #20 : 09.11.2025, 10:50:59 »
En tiedä miten käyttäytyy Comfort-tilassa, mutta ainakin Dynamic, ja nykyisin Polestar-tilassa vaihteisto tosiaan juuri risteytysnopeudessa tuuttaa kakkosen tarpeettomasti sisään ja sitten riemu repeää. Joskus, kun pääsee risteyksen ajamaan läpi kolmosella, niin tulee suorastaan voittajafiilis. :D
Eikös se ole juuri noiden ”dynaamisten :)” ajotilojen idea, että kierroksia käytetään, eikä suinkaan yritetä ajaa mahdollisimman suurella vaihteella?
En ainakaan omalla ajotyylilläni havainnut mitään huomautettavaa laatikon toiminnassa, mutta ajelin yleensä Eco-tilassa.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #21 : 09.11.2025, 11:10:44 »
Juu näinhän se on. Pitäs joskus testata että miten käyttäytyy Comfort tilassa, mutta lähtökohtaisesti hermot ei kestä Neutral Control toimintoa ja muutenkaan sitä pienillä kierroksilla ajelemista, niin sen takia yleensä Polestar tila aktiivisena.

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #22 : 09.11.2025, 13:39:09 »
Juu näinhän se on. Pitäs joskus testata että miten käyttäytyy Comfort tilassa, mutta lähtökohtaisesti hermot ei kestä Neutral Control toimintoa ja muutenkaan sitä pienillä kierroksilla ajelemista, niin sen takia yleensä Polestar tila aktiivisena.
Onkohan näissä 8-lovisissa eri ohjelmaversioita? Oon ajanut omalla nyt 175 tkm, enkä ole vielä ikinä havainnut Neutral Control toimintoa. Ajan itse käytännössä aina Comfort ajotilassa ja oma kyllä pyrkii aina jarrua vasten eteen päin, paitsi silloin kun s&s aktivoituu tai automaattijarru on aktivoituna. Jälkimmäinen on ihan vihoviimeinen ominaisuus, jos vaikka kärryn kanssa vekslaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #23 : 09.11.2025, 13:59:25 »
On se kaikissa mukana ja toimii tosiaan täysin huomaamattomasti, vaihde kytkeytyy takaisin heti kun jarrupolkimeen kohdistuva paine vähenee, niin kytkeytymisviivettä ei ole.

Poissa Mjp900

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #24 : 09.11.2025, 15:28:06 »
Unohin alotukseen laittaa, ja varmaan vähän aattelinki että näissä on kaikissa malleissa sama systeemi, mutta 2019 XC90 D5 mulla on. V70:kin ajelee minusta aivan liian lähellä pisimmällä asetuksella, että voi olla käyttäjässä vika.

Mutta tietääkö joku, että miten ne kalibroi noita?

Poissa MakeV70D

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #25 : 09.11.2025, 20:07:33 »
Sanoisin että Volvon vakkari on ylisuojeleva. Monesti moottoritiellä kun edellä menevä ajaa jostain syystä 60km/h niin auto päättää hiljentää samaan vauhtiin monta sataa metriä aiemmin. Samoin muutaman kerran auto on hiljentänyt 100->50 ilman näkyvää syytä. Onneksi kukaan ei ole tullut takaluukusta sisään.
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa T-Row

• De Luxe
  • *
« Vastaus #26 : 09.11.2025, 21:43:48 »
Jännä homma. Itse olen nautiskellut tässä kohta vuoden päivät volvon adaptiivisesta vakkarista ja ihmetellyt, kuinka virheetön ja looginen systeemi osaa olla kelillä kuin kelillä ja joka tilanteessa. Ennen kuin auto tuli minulle, oli autoon vaihdettu uusi tuulilasi. En tiedä, että kuuluuko tähän prosessiin jotain kalibrointityötä?

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron