RallyBaron  Samppasport

XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111

  • 13 Vastauksia
  • 299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kalihvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« : 08.11.2025, 16:08:27 »
Ongelmana otsikossa mainittu kulkupeli, joka antaa tuon vikakoodin P2111, käy vajailla, eikä ota kierroksia. Vekotin saatiin useamman kuukauden projektin jälkeen leimattua(oli useamman vuoden ilman) ja sen jälkeen kaikki näytti hyvältä. Aloin asennella sitten lisävaloja, jonka vuoksi akkua irti ja jotain johtoja kiinnittelin. Lisävalojen laitto jäi jostain syystä kesken ja kun käynnistin vekottimen sen jälkeen, niin alkoi ongelma ilmetä.
Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että vikakoodi ilmenee pelkästään silloin kun auto käynnissä, ei siis pelkästään siten, että virta päällä.
Lisää ihmettelyä (ainakin itselleni) aiheuttaa se, että kun nollaan tuon vikakoodin, niin auto ottaa kierroksia ja kulkee siten miten pitääkin. Kun sitten sammutan koneen, niin seuraavan kerran käynnistäessä taas sama ongelma, ei kierroksia, ei meinaa kulkea jne. Vikakoodin nollaus>auto toimii kuten pitääkin.
Tuo vikakoodihan viittaa kaasuläppäkoteloon, tjms. ja ko. osa otettu irti imusarjan alta ja koitettu putsata, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta, vaan ongelma jatkuu.
Autossani oleva osa on malliltaan Bosch 0280750103. Kun en nyt parempaakaan keksinyt, niin tilasin ulkomailta samanlaisen osan, mutta käytettynä. Joku toki pitää hieman "typeränä" tilata käytettyä osaa viallisen(?) tilalle, mutta itse saanut useimmiten näiltä purkaamoilta ehjiä osia, ja toivoisin toki että tämäkin sitä olisi. Sitä vastoin huonoja kokemuksia näiden "halpisosien" toimivuudesta, vaikka niitä halvalla saisikin.
Vielä mietityttää hieman, että voiko vika olla kuitenkaan tuossa kaasuläppäkotelo-paketissa, kun se kuitenkin toimii hienosti, kun vaan ensin nollaa koodit.
Pääsen toki testaamaan uudella(käytetyllä) osalla toimivuutta tässä joidenkin päivien päästä, mutta olisin kuitenkin mielellään kuullut jos jollakulla olisi joku ehdotus viasta, tahi sen poistamisesta.




Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3649
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #1 : 08.11.2025, 16:37:44 »
Vidalla tms. saisi varmaan paremman koodin ulos, mutta nopealla Googlauksella kaasuläppävikaa. Tuuripeliä, että lähteekö käyntiin suoraan sillä uudella käytetyllä osalla vai vaatiiko sopeutuksen.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3442
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #2 : 08.11.2025, 17:48:21 »
Eikä välttämättä riitä sopeutuksetkaan / ottaako käytetty kloonattua softaakaan sisään jne.
Toki voihan vanhasta aivot vaihtaa uuteen mikäli em eivät onnistu, näitä jokaisia tapauksia on tullut vastaan ja tehtyä.
No kannattaa kuitenkin selvittää vika ennen osien uusimisia.

Poissa kalihvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #3 : 08.11.2025, 21:16:33 »
Koodihan tuossa on, enkä usko että vida siihen sen kummempaa apua antaa. Autocomillakin tuota on katsottu ja samaa toteaa. Nyt lähinnä sitä utelin, että jos jollain olisi jotain kokemusta vastaavasta..eli siitä, että nollaamalla koodin auto herää henkiin, kunnes taas sammuttaessa/uudelleen käynnistäessä vika palautuu saman tien.

PS jos joka kerta kommentoidessa tarvii ladella nuo samat tarinat, niin oma vierailuni täällä jää lyhytaikaiseksi.

Ei tarvitse, se on botti/spämmisuoja joka poistuu muutaman viestin jälkeen. / Acke
« Viimeksi muokattu: 08.11.2025, 22:14:57 kirjoittanut Acke »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1182
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #4 : 08.11.2025, 21:39:39 »
Koodihan tuossa on, enkä usko että vida siihen sen kummempaa apua antaa. Autocomillakin tuota on katsottu ja samaa toteaa. Nyt lähinnä sitä utelin, että jos jollain olisi jotain kokemusta vastaavasta..eli siitä, että nollaamalla koodin auto herää henkiin, kunnes taas sammuttaessa/uudelleen käynnistäessä vika palautuu saman tien.

PS jos joka kerta kommentoidessa tarvii ladella nuo samat tarinat, niin oma vierailuni täällä jää lyhytaikaiseksi.

Kommentit vidasta liittyy siihen, että antamasi vikakoodi viittaa yleiskoodeihin, jolloin koodista saattaisi saada tarkempaa tietoa jollain toisella lukijalla. Autocom on hyvä mutta siitähän ei aluksi ollut tietoa. Kaasuläppäongelmat on monimutkaisia, ei ole varmaa vastausta kenelläkään.
Koodeista: tällaiset saa perinteisillä Volvon koodit antavilla lukijoilla -
https://en.bsr.se/read-more/dtc-codes

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3442
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #5 : 08.11.2025, 22:44:19 »
Kyllä se vida hakkaa tuon autocomin mennen tullen, vidallahan saat esim tehtyä tuohon etm testin joka nyt kertoo läpän kunnostakin. Itselläkin on eri ohjelmia käytössä mutta volvoihin käytetään vidaa, ei löydy muista ohjelmista volvoon testejä, lisätietoa koodeista, ohjeita ym ym
Vika nyt päällä ja siihen koodiin viitaten testit ja mittaukset, sen perusteella kuntoon. Nollailemalla se nyt vaan ei tule kuntoon.
Koodeihin vielä parempi linkki, toki nämä vidan antaamiin koodeihin ja nehän löytyy itse vidastakin.
https://www.dtcdecode.com/Volvo
« Viimeksi muokattu: 08.11.2025, 22:50:02 kirjoittanut jak900 »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7220
  • Global alligator
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #6 : 09.11.2025, 09:42:29 »
Oot valoja asennellu. Olisko vähän heilahtanut johtonippu. Kato nyt liitin ja muutenkin johtojen kunto.
Akku ollu irti, vois koittaa resetoida läpän. Veikkaan kyllä että läppä on entinen.
Tuossa vähän ohjetta läpän opetukseen.
Vierailusi pituus täällä ei minua kiinnosta kun en palkkaa tästä saa.

Manual reset procedure
Disconnect the battery: Disconnect the negative and positive battery terminals for at least 15 minutes to completely reset the engine control unit (ECU).
Re-connect the battery: Reconnect the battery cables, starting with the positive terminal first, then the negative.
Turn the ignition on: Turn the key to the "on" position (II) but do not start the engine. Wait for about 30 seconds to a minute, as you may hear the throttle body making noises as it calibrates itself.
Start the engine: Start the engine and let it idle without touching the accelerator pedal. Let it idle for about 5 to 15 minutes to allow the ECU to fully recalibrate to the new settings.
Test drive: Take the car for a short test drive to ensure the throttle response is smooth and the engine is running properly.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 (viriviri ;) )

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3442
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #7 : 09.11.2025, 12:55:05 »
Läpän sulake on varmastikkin jo tarkastettu ensimmäiseksi. Aiheuttaa yleensä kyllä muitakin koodeja mutta voi toimia veikeästi vikatilassa, välillä toimii ja välillä oireilee.

Poissa kalihvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #8 : 09.11.2025, 21:50:19 »
Kyllä se vida hakkaa tuon autocomin mennen tullen, vidallahan saat esim tehtyä tuohon etm testin joka nyt kertoo läpän kunnostakin. Itselläkin on eri ohjelmia käytössä mutta volvoihin käytetään vidaa, ei löydy muista ohjelmista volvoon testejä, lisätietoa koodeista, ohjeita ym ym
Vika nyt päällä ja siihen koodiin viitaten testit ja mittaukset, sen perusteella kuntoon. Nollailemalla se nyt vaan ei tule kuntoon.
Koodeihin vielä parempi linkki, toki nämä vidan antaamiin koodeihin ja nehän löytyy itse vidastakin.
https://www.dtcdecode.com/Volvo

Jeps. En minä epäile ollenkaan tuon vidan erinomaisuutta, kun Volvoista kyse. Se on takavuosina ollut omallakin läppärillä, mutta poistui siinä kohtaa kun toi omistamani 940 hävisi kalustosta. Toki ei ollut silloin mitään lukijaa, millä koodeja olisi tutkiskellut, vaan oli enempi sellaisena "tietopankkina", mistä haki jotain infoa. Nyt löytyy ohjelma VW konsernille, kuten myös ranskalaisille, mutta Volvolle ei. Ehkä tämä puute pitää korjata, jos/kun tämä vekotin nyt tulee käyttöön.
Löysin virtuaalikoneeltani "stakis technik" ohjelman ja siinähän on aika pätevän tuntuinen diagnosointisysteemi liittyen tähän p2111-vikakoodiin volvossani. Tarvii katsoa sitä, jos siitä olisi jotain apua. Ehkä kuitenkin olen sitä mieltä että odottelen tässä pari päivää, jos se uusi(käytetty) osa tulee ja siitä jotain apua olisi. Jos se sitten pitää sopeuttaa, niin uskoisin että kaverini korjaamolla se onnistuu.

Poissa kalihvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #9 : 09.11.2025, 22:00:34 »
Oot valoja asennellu. Olisko vähän heilahtanut johtonippu. Kato nyt liitin ja muutenkin johtojen kunto.
Akku ollu irti, vois koittaa resetoida läpän. Veikkaan kyllä että läppä on entinen.
Tuossa vähän ohjetta läpän opetukseen.
Vierailusi pituus täällä ei minua kiinnosta kun en palkkaa tästä saa.

No jotain tällaista ajattelisin itsekin, että olisi tapahtunut, kun kerta siellä konepellin alla olen riehunut. Auton edellinen omistaja toisaalta kertoi, että oli auto jossain kohtaa aikaisemminkin oireillut samalla tavalla, eli vajailla kierroksilla ja sylintereillä. Oli kuitenkin sitten itsestään piristynyt taas ja alkanut toimia. Siihen viitaten voisi olla etten ole kuitenkaan vikaa itse saanut aikaiseksi, vaikken sitäkään pidä poissuljettuna. Katsotaan nyt, jos se sillä toisella osalla lähtisi pelittämään..jos ei, niin sitten ihmetellään lisää.

Mitä sitten tulee tuohon "töksäytykseeni", niin ei tosiaan ollut tarkoitettu kenellekään täällä olijalle. Pahoittelut, jos joku arveli näin olleen. Kunhan itsekseni manailin tätä (mielestäni) idioottimaista captcha-järjestelmää, kun omilla silmilläni vaikea useinkin saada selkoa kirjaimista ja kun kuvittelin että se käytössä jatkuvasti viestejä kirjoitettaessa. Nythän kuitenkin "acke" kertoi että poistuu jossain kohtaa, joten en manaile siitä sen enempää. 


Poissa kalihvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #10 : 09.11.2025, 22:02:53 »
Läpän sulake on varmastikkin jo tarkastettu ensimmäiseksi. Aiheuttaa yleensä kyllä muitakin koodeja mutta voi toimia veikeästi vikatilassa, välillä toimii ja välillä oireilee.

Kävin moottoritilassa olleet kaikki parikymmentä sulaketta läpi. En toki tutkinut mikä teki mitäkin, joten jos joku tarpeellinen vielä tutkimatta, niin saa toki ohjeistaa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7220
  • Global alligator
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #11 : 09.11.2025, 22:16:23 »
Läpän vaihto ja saattaa vaatia opetuksen, sillä se lähtee. (jos vaihdettava läppä on ehjä) :sundaydriver:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 (viriviri ;) )

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3442
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #12 : 09.11.2025, 23:42:07 »
Ei taida onnistua opetukset ym kikkailut jos softa on väärä vaikka muuten ehjä olisikin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7220
  • Global alligator
Vs: XC70 2.4 vm.2002 vikakoodi p2111
« Vastaus #13 : 10.11.2025, 14:44:51 »
No ei. Tarkotin läpän ohjelmointia autoon. Aina sitä ei käytetyssä tarvita.

Niinhän se on jos liikaa kikkailee niin voi sattua kohta Juhaa leukaan. :2funny:  https://youtu.be/S-2aGSJVmss?si=-ILVrmiPyoWEjNe5
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 (viriviri ;) )

 

RallyBaron  Samppasport