Tervehdys ryhmäläisille.
Oma 2014 vuoden Volvo V60 D5 AWD 331tkm ajettu alkoi oireilemaan mystisesti.
Auto aiemmalla ajolla toimi normaalisti ja yön yli seisonnan jälkeen lähtee vain ohjaustehostin ja webasto käyntiin ikäänkuin moottori olisi käynnissä vaikkei edes yritä ja tämän jälkeen mittaristoon vaihteisto tarvitsee huollon, ESC tarvitsee huollon, jäähdytysjärjestelmä tarvitsee huollon ja akun lataushäiriö.
Akun vierestä johtosarjaa liikuttelemalla ja akkua sitten irti käyttämällä vian sai pois aluksi hetkellisesti muttei enää poistu. Johtosarja käyty läpi ECM:ltä TCM:lle ja sulakerasian alle umpion kohdille sekä moottorin etuosasta yleismittarilla ja visuualisella tarkastelulla johtosarjan teippauksia avaten riskialttiimista kohdista. maadoitusten, väyläjohtimien ja virransyöttöjen osalta ohjainlaitteilla siis on mittausten pohjalta toimintaedellytykset. Sulakkeet myös käyty läpi. Havaittu kuitenkin, ettei ECM maadoita päävirtarelettä. Myös päävirtareleen johdot ECM:n liittimen juureen on mitattu ja kunnossa. ECM ei vaan jostain syystä maadoita päävirtarelettä.
Liitteenä oleva Isompi lista koodeja ovat ne jotka tulivat kun vika päällä, eli auto ei käynnisty, mutta tehostin kytkeytyy. Lyhyempi vikalista on koodit, jotka jäävät, kun ECM:n päävirtareleen ohjauksen pakkomaadoittaa. Tällöin auto käynnistyy ja näkyviä herjoja ei paikallaan ollessa ole. Vaihteisto myös toimii ja näytöllä näkyy mikä pykälä päällä. Kuitenkin nuo jäljelle jäävät vikakoodit mietityttää. Voiko vika olla moottorin ohjainlaitteessa sisäinen, vai eikö ECM kykene maadoittamaan päävirtaa jonkin puuttuvan kommunikaation myötä. Johtoja on nyt kuitenkin tarkastettu ja mittailtu reippaasti, toki on mahdollista, että jokin johdin vielä vaatisi erityistä huomiota.

