Elekma  Autoracing

Type 2 laturit, asemat.

  • 11 Vastauksia
  • 239 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6013
Type 2 laturit, asemat.
« : 16.11.2025, 09:52:58 »
Nämä laturit, latauslaitteet nyt alkoi kiinnostamaan.

Itseä lähinnä type 2 ja 3-vaihe 11kw laturit.
Onko näihin kukaan perehtynyt?
Hinta skaalahan on vajaasta satkusta tonniin.

Kalliimmissa tietysti enemmän älyä, mm pörssisähkö automatiikka, tällaisella ei mitn tarvetta ole itsellä.

Sana vapaa ?
:smoke:

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
  • www.vrcf.fi
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #1 : 16.11.2025, 10:26:52 »
En ole liiemmin perehtynyt. Periaatteessa kai pelkkä latausjohto olisi riittänyt, mutta hyllystä tarttui mukaan Blaupunkt, 8 metrinen. Siinä on latausvirran säätö ja karkea ajastin sekä ymmärtääkseni jonkun sortin suojausta.

Minulla auto ajastaa minuuttitarkkuudella ja rajoittaa latausvirtaa, joten n. 350 euron laitteen lisäarvoksi pelkkään johtoon verrattuna jää suojauselektroniikka(?). Silloin hyllyssä ei ollut 10 m versiota, se olisi ollut lisähintansa arvoinen. Nyt latauspysäköinti on vähän liian tarkkaa puuhaa sekä kotona että mökillä.

Ei ole suurikaan vaiva ajastaa lataus pörssisähkön mukaan, mutta paljon lataavalle automatiikka on toki helpotus. Omassa myös sovellus toimii luotettavasti, joten karkean ajastuksen voi tehdä autossa pysäköitäessä ja fiilailla sitten säästöt tappiin mukavasti sohvalta. Toiselta foorumilta luin, että kaikissa etäily ei välttämättä oikein toimi.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6013
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #2 : 16.11.2025, 12:41:04 »
Lähinnä ajatuksella, nämä halppikset, näyttää niissäkin olevan säädettävä lataus, puhelin yhteys etc.

Noita voisi vain ripotella vähän joka paikkaan, ei tarvitse aina kontista kaivella esille.
Itsellä kun 3vaihe pistokkeita on aika monessa paikassa.

Ainahan kaikesta halvasta, etenkin sähkölaitteista, et kannattaa pysyä kaukana.
Totta tuokin, ainakin osin, mutta hyvää saa niitäkin, kun hieman tutkii ja taustoja selvittelee.
:smoke:

Paikalla VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6033
  • Kaikkee sitä...
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #3 : 16.11.2025, 12:58:40 »
Tuo halvan sähkön kanssa kikkailu onnistuu esim tällä ja halvemman pään johdolla.

https://www.synergi.so/fi/koti
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21 --> Audi e-tron S -22

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6013
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #4 : 16.11.2025, 13:20:14 »
Tuo halvan sähkön kanssa kikkailu onnistuu esim tällä ja halvemman pään johdolla.

https://www.synergi.so/fi/koti

Toihan vois olla ihan pätevä, etenkin jos tarve, mä meen kiinteällä sähköllä, niin ei mitn väliä koska ja kuinka käyttää  8)
:smoke:

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8401
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #5 : 16.11.2025, 13:41:35 »
Toihan vois olla ihan pätevä, etenkin jos tarve, mä meen kiinteällä sähköllä, niin ei mitn väliä koska ja kuinka käyttää  8)

Jos haluaa maksaa hunajaa... Pörssisähkön keskihinta meillä kahta-kolmea senttiä ja se on pääsääntöisesti aina yöllä halvinta eli autonlataushommissa se nyt vaan tulee halvaksi vaikkei sen enempää suunnittelisi.

Alkuperäiseen kysymykseen, laadukkaan valmistajan valitsisin ja osaava & pätevä sähköasentaja kytkemään. Noilla on helppo saada tulipalo ja korvauksista ei tarvitse unelmoida jos asennusta ei ole tehnyt pätevä.

Itsellä on CTEKin keksintö, 3 x 16 A.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6013
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #6 : 16.11.2025, 13:53:30 »
Jos haluaa maksaa hunajaa... Pörssisähkön keskihinta meillä kahta-kolmea senttiä ja se on pääsääntöisesti aina yöllä halvinta eli autonlataushommissa se nyt vaan tulee halvaksi vaikkei sen enempää suunnittelisi.

Alkuperäiseen kysymykseen, laadukkaan valmistajan valitsisin ja osaava & pätevä sähköasentaja kytkemään. Noilla on helppo saada tulipalo ja korvauksista ei tarvitse unelmoida jos asennusta ei ole tehnyt pätevä.

Itsellä on CTEKin keksintö, 3 x 16 A.

Mä ajattelin vain noita pistotulppa latureita, en siis kiinteitä, ne on asia erikseen ?

Tämä onkin nyt vain selvittelyä, asioiden pähkäilyä, mitä, mistä ja miksi.
Uuden ja ihmeellisen äärellä kun ollaan ja yleensä en mene, niinkuin muut, valtaväestö  :D
:smoke:

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8401
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #7 : 16.11.2025, 14:01:05 »
Mä ajattelin vain noita pistotulppa latureita, en siis kiinteitä, ne on asia erikseen ?

No, en irtopiuhasta alkaisi ainakaan maksaa enempää kuin millä saa jo kiinteän laitteen. Varsinkaan jos ajattelit kylvää laitteita valmiiksi käyttöpaikkoihin sen sijaan että raahaisi kontissa mukana. Merkityksellinen ero on pitkäikäisempi kytkentä, kuormitettaessa täydellä virralla tuntikausia joka kerta.

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6013
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #8 : 16.11.2025, 14:22:23 »
No, en irtopiuhasta alkaisi ainakaan maksaa enempää kuin millä saa jo kiinteän laitteen. Varsinkaan jos ajattelit kylvää laitteita valmiiksi käyttöpaikkoihin sen sijaan että raahaisi kontissa mukana. Merkityksellinen ero on pitkäikäisempi kytkentä, kuormitettaessa täydellä virralla tuntikausia joka kerta.

Ihan hyviä perusteluja  O0

Yllättäviä "ongelmia" uusia näistäkin voi tulla  ;D
Tottunut vain tontilla autot jättämään sinne sun tänne ja nyt jos joutuisi aina tiettyyn paikkaan jättämään  :idiot2: ;D

Vaikeeksi menee   :o
:smoke:

Poissa JJJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #9 : 16.11.2025, 19:11:57 »
Irtopiuhat on ihan syystäkin nimeltään tilapäislatureita, mielummin oikea latausasema. 3x16A lämmittää 2,5 neliön MMJ:n ihan käsinkosketeltavan lämpimäksi, vedon pituudesta riippuen voi olla järkevää laittaa jopa 6 neliöinen taululta laturiin vaikka se maksaakin rahaa.

Kiinteässä asemassa sais sit olla kiinteä ja sopivan pitkä johto, ja tarvittaessa kuormanhallinta ja mahdollisuus kytkeä useampi asema yhteen. Kuormanhallinnan tarve riippuu vähän kiinteistön pääsulakkeen koosta, muusta kuormituksesta, ja siitä onko verkkoyhtiöllä tehomaksu käytössä vai ei.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12421
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #10 : tänään kello 07:19:10 »
Kannattaa myös katsoa että minkälainen sähkösoppari. Ettei käy niin että loppuu pääsulakkeista koko. Varmasti riittää 3x16A laturiin potku mutta voiko sitten käyttää enää mitään muuta sähkölaitetta samaan aikaan. :D Liittymän kaapeloinnissa voi olla varaa kasvattaa liittymän kokoa, mutta ei välttämättä. Esim. meille mökille tuli 3x25A liittymä mutta voisi kasvattaa 3x30A asti ilman että tarvisi kaapelointia muuttaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6013
Vs: Type 2 laturit, asemat.
« Vastaus #11 : tänään kello 08:57:53 »
3x35A on pääsulakkeet jo valmiiksi, ei muuten sorvi pyörisi  8)
:smoke:

 

Carcom Oy  Elekma