Elekma  Autoracing

Öljyvuodon paikannusta.

  • 9 Vastauksia
  • 345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Öljyvuodon paikannusta.
« : 19.11.2025, 09:22:59 »
Heipähei. 2.4T v70 vuotaa reippaasti öljyä koneen oikealta puolelta. Tukivarsi ja pohjapanssari litimärät. Vaihdatin kampiakselin etupään (jakopään puoli) stefan, mutta vuotaa edelleen jostain. Jakopään kotelo, nokkapyörät ja hihna kuivat. Onko mahdollista että vuotaa noin paljon nokkien stefoilta vaikka kotelo onkin kuiva? Pitäisi purkaa nokkapyörät pois että sinne pääsisi näkemään, eikä viitsi ruveta ennenkun on varma että vuotaa sieltä. Onko näissä jotain mikä vuotaa usein, jonka voisin zekata, ns tyyppivikaa?  ;D

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3459
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #1 : 19.11.2025, 09:50:02 »
Huohotin jos tukossa niin voi vuotaa uudellakin stefalla, aika paineen tekee ja ei olisi ensimmäinen tapaus kun stefa vuodon alkusyytä ei ole selvitetty.

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #2 : 21.11.2025, 13:25:16 »
Huohotin jos tukossa niin voi vuotaa uudellakin stefalla, aika paineen tekee ja ei olisi ensimmäinen tapaus kun stefa vuodon alkusyytä ei ole selvitetty.
juu tältä tosiaan näyttää, pullautti nyt imunokan stefan ulos. Ei auta kun vaihtaa, ja samalla tarkastaa tuo huohotus. Eikös siellä joku venttiili ole ja sit se keruusäiliö? Onko muuta joka vois tukkeutua, paitsi itse letkut tietenkin?

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3459
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #3 : 21.11.2025, 14:14:58 »
Lohkon kanavat purkin takana yleensä myös tukkeessa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1195
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #4 : 21.11.2025, 14:21:47 »
Oisko tässä se monesti kerrottu kumihanska-koe auttanut?

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #5 : 21.11.2025, 16:21:24 »
Oisko tässä se monesti kerrottu kumihanska-koe auttanut?
Nyt käy ja kukkuu. Kumihanska koe osotti että järjestelmässä alipaine. Voiha tuo olla että vanhuuttaan tuli stefa ulos, oli todella väljä poteroonsa.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2025, 14:56:41 kirjoittanut Mainiomanu »

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #6 : 22.11.2025, 16:15:27 »
Itselläni oli samaa ongelmaa ja kampiakselin jakopään puoleinen stefan alue vuoti öljyä. Vuotoahan on todella vaikeaa paikantaa tarkasti, mutta tuo alue oli kostea. Vaihdoin öljypumpun tiivisteet ja kampiakselin jakopään puoleisen stefan, mutta se vain pienensi vuotoa.

Lopulta päädyin siihen, että huohottimen öljyloukku on tukossa tai rikkoutunut ja sen vaihtamisella hävisi kaikki öljyvuodot. Kumihanskatesti ei ole täysin luotettava ainakaan jos sitä tekee samalla tavalla kuin mitä Youtube-videoilla esitetään. Niissä yleensä hanska suorastaan turpoaa ylipaineesta, mutta itselläni ei käynyt niin. Itselläni ylipainetta oli todella vähän, kun laittoi kumihanskan öljyntäyttöaukkoon ja sitä esiintyi vain, kun polkaisi kaasua. Vakiokierroksilla ylipaine hävisi. Öljyloukun vaihtamisen jälkeen alipainetta olikin sitten jo niin paljon, että hanska meinasi imeytyä öljyntäyttösiivilän läpi venttiilikoppaan.

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #7 : 22.11.2025, 16:19:53 »
Itselläni oli samaa ongelmaa ja kampiakselin jakopään puoleinen stefan alue vuoti öljyä. Vuotoahan on todella vaikeaa paikantaa tarkasti, mutta tuo alue oli kostea. Vaihdoin öljypumpun tiivisteet ja kampiakselin jakopään puoleisen stefan, mutta se vain pienensi vuotoa.

Lopulta päädyin siihen, että huohottimen öljyloukku on tukossa tai rikkoutunut ja sen vaihtamisella hävisi kaikki öljyvuodot. Kumihanskatesti ei ole täysin luotettava ainakaan jos sitä tekee samalla tavalla kuin mitä Youtube-videoilla esitetään. Niissä yleensä hanska suorastaan turpoaa ylipaineesta, mutta itselläni ei käynyt niin. Itselläni ylipainetta oli todella vähän, kun laittoi kumihanskan öljyntäyttöaukkoon ja sitä esiintyi vain, kun polkaisi kaasua. Vakiokierroksilla ylipaine hävisi. Öljyloukun vaihtamisen jälkeen alipainetta olikin sitten jo niin paljon, että hanska meinasi imeytyä öljyntäyttösiivilän läpi venttiilikoppaan.
Oliko osa homma vaihtaa? Taitaa joutua ainakin imusarjan ruuvaamaan irti? Mulla oli kyllä alipainetta, hanska meni kuprulle, mutta ei mitenkään voimakkaasti, mutta kuitenkin. Voishan tuon loukun zekata, mutta onko kovin veemäinen homma?

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #8 : 22.11.2025, 16:31:21 »
Oliko osa homma vaihtaa? Taitaa joutua ainakin imusarjan ruuvaamaan irti? Mulla oli kyllä alipainetta, hanska meni kuprulle, mutta ei mitenkään voimakkaasti, mutta kuitenkin. Voishan tuon loukun zekata, mutta onko kovin veemäinen homma?
Imusarja pitää tosiaan purkaa ja polttoainekisko irrottaa ainakin imusarjasta. Itse tosin jätin polttoainekiskon kiinni ja vain löysäsin sitä, niin imusarjan mahtui irrottamaan. Kisko oli niin kovassa, etten viitsinyt väkisin irrottaa, kun imusarja mahtui muutenkin tulemaan pois. Auto pitää olla etupäästä ilmassa, koska alapuoleltakin piti purkaa jotain pieniä kiinnityksiä tieltä pois.

Ensikertalaiselta tuohon taisi mennä joku 3 h, kun jonain iltana sen tein töiden jälkeen. Ei se hommana paha ole, mutta toiset kädet auttavat aika paljon siinä jos itse pitää olla auton alla.

Omien kokemusten perusteella sanoisin, että jos hanska pullistuu vähänkin, niin öljyloukussa on vikaa. Uudella öljyloukulla hanska ei pullistu missään tapauksessa vaikka kuinka kaasua painelee.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8236
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Öljyvuodon paikannusta.
« Vastaus #9 : 22.11.2025, 18:30:15 »
Oliko osa homma vaihtaa? Taitaa joutua ainakin imusarjan ruuvaamaan irti? Mulla oli kyllä alipainetta, hanska meni kuprulle, mutta ei mitenkään voimakkaasti, mutta kuitenkin. Voishan tuon loukun zekata, mutta onko kovin veemäinen homma?
Turbokoneessa ei tarvitse irrottaa imusarjaa huohotinpurkin takia. Ahtoputket, kaasuläpän, flektin ja öljytikunputken irrottamalla saa riittävästi tilaa.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Samppasport  Futurez