Elekma  Autoracing

Volvo 940 FB230 kannen tiivisteen vaihto.

  • 3 Vastauksia
  • 88 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa museokilpiin

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 FB230 kannen tiivisteen vaihto.
« : 19.11.2025, 17:15:16 »
Itsellä on 97 vuoden 940 ja kaikki muu onkin suurin piirtein tullut itse vaihdettua paitsi kansipahvi ja koneen muut tiivisteet.
Olisikin edessä kannentiivisteen ja muiden tiivarien vaihto konehuoneeseen. Onko hyviä vinkkejä mitä tulee huomioida konetta purkaessa tai kasatessa? Kannessa on uudempi kuusiokantapultti. Meneekö kiristys 20Nm -> 60Nm ja lopuksi 90 astetta?

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2412
Vs: Volvo 940 FB230 kannen tiivisteen vaihto.
« Vastaus #1 : 19.11.2025, 17:42:49 »
Kiristys menee just noin. Eipä siinä ihmeitä, jos pakosarjan pultit vastustaa niin suosiolla reilusti lämpöä ja putsaa mutterista yli menevät kierteet kunnolla. Ja tiivisteenpoistoaine helpottaa isosti tiivisteen jäämien irrottelua. Kannenpulttien kierteet kannattaa kanssa käydä kierretapilla läpi
740 B6284T/M90 '87 - Kesäharraste, 242 B5234T/S5D-320Z '80 Drift build, 245 rullaava '90 - "englantilainen potilas", 245 B230F/M90 '92, 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2424
Vs: Volvo 940 FB230 kannen tiivisteen vaihto.
« Vastaus #2 : 19.11.2025, 17:57:36 »
Kannenpulttien kierteet kannattaa kanssa käydä kierretapilla läpi

Ja ne reiät kannattaa putsata ennen kannen asennusta huolella ettei jää mitään mujua, puhdistusaineita tms. pohjalle ennen kannenpulttien asennusta.

Kannenpultin kierteisiin ja kannan alle sipaisu moottoriöljyä.

Johtosarjasta kannattaa merkata mikä liitin on mistäkin, niissä oli jotain mitkä menee helposti ristiin kasatessa.

Apuakselin jakomerkeistähän ei tartte välittää kun on päätyjakaja.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3828
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 FB230 kannen tiivisteen vaihto.
« Vastaus #3 : 20.11.2025, 19:49:18 »
Jos toi on -97 niin ei siinä vapari moottoria ole, mitä FB on. Mutta turbo moottori ei juur eroa vaparin pahvin vaihdosta, kuin... Pakosarjan alla on lohkoon tukirauta, sarjassa 1 mutterilla mutta pinna pultti on pitkä kun nälkävuosi. Sen toivois katkeevan mutta tuntuu olevan se huonoiten katkeeva. Lohkon kupeessa on 2 pulttia ja ne lähtee kyllä auki, tilaahan on just silleen että ei niitä oo kiva irrotella ainankaan ilman et pääsee nosturille.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy