Futurez  Kulkukoira

Käsijarrun täystuho!

  • 17 Vastauksia
  • 475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun täystuho!
« Vastaus #15 : 28.11.2025, 11:41:14 »
Vastaava kummankin puolen täystuho sattui vuosia sitten työkaverin V70:lle noin 80km/h nopeudella. Kumpikin puoli veti hetkeksi jumiin joten vakava tilanne muutenkin. Navoista meni kaikki sileäksi. Pohdittiin vikaantumismekanismia ja tultiin siihen tulokseen, että ensin toiselta puolelta lähti kengästä pinta irti, jumitti rummun. Rummun voima rikkoi stopparin jonka jälkeen koko käsijarruasetelma pyörähti rummun mukana ja veti vaijeria kohti napaa. Tämä taas aiheutti toisen puolen vaijeriin järkyttävän voiman joka lukitsi käsijarrun kuivalla asfaltilla ja stoppari petti siltäkin puolelta. Omaan autooni laitoin sitten alumiininiitit käsijarrukenkiin...

Poissa Harmaalaatikko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun täystuho!
« Vastaus #16 : 28.11.2025, 15:03:13 »
Tuossa mietin onnistuisko vaijerin rasvaus injektioruiskulla..

Sillä ruuttaamaan ohutta öljyä kuoren ja vaijerin väliin. Neulan ja kuoren päälle vois ehkä kiertää jeesuteippiä, niin saa "paineella" öljyä kuoren sisään, muuten se työntyy helposti yläpäästä ulos.

Poissa Oski

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun täystuho!
« Vastaus #17 : 28.11.2025, 22:22:46 »
Tuossa mietin onnistuisko vaijerin rasvaus injektioruiskulla..

Sillä ruuttaamaan ohutta öljyä kuoren ja vaijerin väliin. Neulan ja kuoren päälle vois ehkä kiertää jeesuteippiä, niin saa "paineella" öljyä kuoren sisään, muuten se työntyy helposti yläpäästä ulos.
Näissä on se pointti, että ainakin jotkut vaijerit ovat muoviputken sisässä. Ainakin tässä tapauksessa molemmin puolin. Ja se muovi hinkkaa vaijerin kuoreen. Vaikka sitä kuinka rasvaa, ei vaijeri välttämättä herkisty, kun sinne on ruostetta tms. muodostunut. Minäkin yritin aluksi ruosteenirroittajalla ja öljyllä, mutta ei se siitä toipunut. Jäi laahaamaan.  Pakko oli vaihtaa molemmat vaijerit. Eikä ollut tuo vaihtokaan ihan yksinkertainen juttu :-\. Toisesta vedin vain vanhan pois ja kun tarjosin reikään uutta tilalle, se meni johonkin väärään paikkaan! Ja jäi sinne jumiin! Piti pari tuntia temppuilla, ennenkuin sain sen pihalle. Sitten ujutin rautalangalla sähköjohdon takaperin reittiä pitkin, minkä avulla vedin vaijerin paikoilleen. Toinen menikin sitten samalla keinolla ihan helposti.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

 

RallyBaron  Samppasport