Mittari näytti kotona -25.8 astetta, auton mittari näytti -23 astetta. Auto oli yön yli lämpeämässä ja on toistaiseksi ainakin ollut tuo vastus OK ja lämmittänyt hyvin.
Käynnistelin tuossa 50 minuuttia sitten auton ja ajelin opinahjolle. Huomasin kilometrin jälkeen järkyttävän savuvanan perässäni, ensin luulin että onko takalasi todella jäässä jos on lämmittänyt sen nelisen tuntia sisältäkin... No pakokaasuahan sitä tuli sikana, takanatuleva oli aivan usvassa. Kun kaasupolkimeen hipaisi pikkuisenkin, pakokaasua tuli aivan tajuttomasti, valehtelematta 30 metrin matkalle jäi leijumaan pakokaasupilvi. Tyhjäkäynnillä ei aivan niin paljon tunkenut mutta ei silloinkaan niin sanotusti NORMAALISTI tunkenut savuja. Kone lämpesi normaalisti, mutta kierrokset esim. motarilta noustessa valoihin tipahtivat hetkellisesti lähelle 6-700 kierrosta per minuutti. Tyhjäkäynnillä pakokaasu tuli sisään ja haisi aivan palaneelle. Ajoin nopsaan parkkiin ja tutkailin hetken, ainakin puskuri oli sulanut putkenpään kohdalta ihan normaalisti. Pakokaasua vaan tuli ihan saattanasti (kuvittele motarirampilta kiihdytys, auto jäi varmasti monien mieleen jos ehtivät nähdä jotain siltä pilveltä).
Onkohan tämä nyt ihan normaalia Volvoilla?

Ensimmäinen talvi menossa Volvolla (aiemmin ollut riisikuppeja), ja on tainnut kovin pakkanen olla -16 kun olen käynnistänyt Volvoa, ilman tällaisia pakokaasumääriä. Tosiaan nyt noin -24. En ehtinyt tutkailemaan autoa vielä kovin paljoa kun oli kiire tosiaan.
E: näin muuten tuossa erään samankorisen V70 Classicin joka ihan normaalisti tunki pakokaasua, ei kuten meikäläisen yksilö nyt... Oli ehkä ajanut pidemmän matkan, kenties. Itse ajoin 7 km matkan ja tosiaan esilämmitetyllä koneella.
E2: pääsin katsomaan ja hinattiin tuossa Volle pihaan... Paisuntasäiliö täysin tyhjä, pieni painetupsaus tuli kun korkin avasi. Öljykorkissa ei möhnää, ei myöskään paisuntasäiliön korkissa. Ilmeisesti moottoriöljyä oli roiskunut jostain kannen päälle, sitä oli öljyntäyttökorkin vasemmalla puolella ja tulipellissä asti.
Olisi hienoa jos joku voisi valaista mitä siellä olisi oikein tapahtunut? Kannentiivistekö? Mikään jeesus en autojen kanssa ole, se on tainnut jo selvitäkin.
