KL-varaosat  Race.fi

v70 mk2 takajarrujen ero

  • 11 Vastauksia
  • 507 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cleaf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
v70 mk2 takajarrujen ero
« : 12.12.2025, 18:40:26 »
elikkäs auto ei mennyt katsastuksesta läpi kun takajarrujen ero (käyttöjarrujen) oli liian suuri.

ei ole tälläistä ongelmaa ollut aiemmin niin miten tätä kannattaisi läheteä korjaamaan?

liikuttelenko jarrujen mäntiä ja käyn jarruttelemassa? sekä miten tuo kannattaa testata? ihan vaan pyörittelemällä pyörää kun toinen painaa poljinta vai miten?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5463
  • Volvo V70
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #1 : 12.12.2025, 19:15:55 »
Taitaa vaatia pienen remontin siellä takajarruissa.
Eli paikat auki ja putsaa kaikki kohdat niin saattaa olla hyvinkin jarrut kunnossa.
Onx jarrunesteitä vaihdettu??
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7320
  • Global alligator
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #2 : 12.12.2025, 20:18:40 »
Ota nyt edes se huonompi puoli auki ja katso miten mäntä liikkuu ja onko liukutapit kunnossa vai jumissa.
Samallahan näkee jarrupalojen kunnon.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6702
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #3 : 12.12.2025, 20:52:51 »
Mä kävin alle kolmenkympin satulan biltemasta kun mk2:ssa rupes takajarru kuumenemaan. Mut ne liut siellä vaan jumi, ne ja niiden reiät putsaamalla tuli tosi hyvä. Mäntä liikkui satulassa tosi hyvin.

Toista oli kesäautossa jossa 2-mäntäinen satula, jarruvoima ei riittänyt katsurille niin otin sen auki ja toisessa männässä oli suojakumissa reikä ja mäntä ruostunut, tuli ulospäin muttei mennyt enää takaisin voimallakaan. Eikun biltemasta halpissatula ja heittämällä paikalleen ja leimalle.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa wolf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • 240 konservatiivi
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #4 : 13.12.2025, 00:27:51 »
Mä kävin alle kolmenkympin satulan biltemasta kun mk2:ssa rupes takajarru kuumenemaan. Mut ne liut siellä vaan jumi, ne ja niiden reiät putsaamalla tuli tosi hyvä. Mäntä liikkui satulassa tosi hyvin.

Toista oli kesäautossa jossa 2-mäntäinen satula, jarruvoima ei riittänyt katsurille niin otin sen auki ja toisessa männässä oli suojakumissa reikä ja mäntä ruostunut, tuli ulospäin muttei mennyt enää takaisin voimallakaan. Eikun biltemasta halpissatula ja heittämällä paikalleen ja leimalle.

Varmasti helpoin ja nopein tapa korjata tuo ongelma lienee paiskata Bilteman 35e jarrusatula ja uudet jarrupalat paikalleen.
Jarrunesteiden vaihto samalla myöskään ei haitanne jos miettii vähän pidemmälle.
"Vieläks sulla on se sininen Volvo..?"

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6702
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #5 : 13.12.2025, 09:10:36 »
Jos satulan päätyy irroittamaan jarruletkusta niin tuo on kanssa hyvä setti siihen
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/kiintoavaimet-ja-vaantotyokalut/kiintoavaimet/jarruavainsarja-8-17-mm-5-kpl-2000042980


Btw. Bilteman satuloissa tulee uudet liukutapit kuusiokolokannoilla, mullahan oli takana jo ärsyttävät torx-kantaiset liu'ut
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8249
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #6 : 14.12.2025, 23:37:39 »
Btw. Bilteman satuloissa tulee uudet liukutapit kuusiokolokannoilla, mullahan oli takana jo ärsyttävät torx-kantaiset liu'ut
Joku on Torx-kantaiset sinne vaihtanut, tehtaalta kaikissa on kuusiokolo. Halvimpien liukutappien kohdalla ruosteesta tulee ongelma, niiden sähkösinkitys on sen verran heikkoa verrattuna alkuperäisen pinnoitteeseen.
245 -90 Englantilainen potilas   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6702
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #7 : 15.12.2025, 09:03:12 »
Joo jossain vaiheessa kun liut meni vaihtoon niin motonetti tarjosi noihin ATEihin vaan torxillisia
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1207
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #8 : tänään kello 09:29:40 »
Joo jossain vaiheessa kun liut meni vaihtoon niin motonetti tarjosi noihin ATEihin vaan torxillisia

Mun mielestä Torx on silloin ihan kätevä jos löytyy sopiva Torx-hylsy puolen tuuman vääntimelle.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6702
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #9 : tänään kello 12:51:14 »
kylhän torx-bitit on helpompia löytää kuin 7mm kuusioavain, mut sit kun liu'ut on jumissa on mun mielestä torxillinen helpompi pilata voimailemalla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1207
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #10 : tänään kello 14:36:58 »
kylhän torx-bitit on helpompia löytää kuin 7mm kuusioavain, mut sit kun liu'ut on jumissa on mun mielestä torxillinen helpompi pilata voimailemalla.

Molempia olen availlut. En tiedä miten kävisi jos niin jumissa, ettei avautuisi noin 20cm pitkällä 7mm kuusioavaimella. Niin jumissa ei ole ikinä olleet. Torx on mun mielestä vaikea pilata jos avain on oikean kokoinen. Jotkut matalat kannat on hankalia kun avain ei mene sisään kuin 2-3 mm. Olen saanut torx-hylsyn rikki takana koiranluussa tosin - torxilla pidin kiinni ja mutterivääntimellä avasin toisesta päästä, torx murtui
« Viimeksi muokattu: tänään kello 15:10:01 kirjoittanut Jorma »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7320
  • Global alligator
Vs: v70 mk2 takajarrujen ero
« Vastaus #11 : tänään kello 17:06:17 »
Tuosta torxista vähän. 850 ja 70 mk1 se vasta keksintö on käyttää siinä kiristinrullassa missä on hydraulikiristin.
Ei vahingossakaan oo voitu tehdä syvempää avainpaikkaa. :idiot2:



Kyllähän tuokin aukee kun saa siihen painetta ja on hyvä työkalu mutta silti... On joskus tiukassa ja tilaa ei liikaa ole.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

 

Samppasport  Futurez