Autoracing  KL-varaosat

Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah

  • 11 Vastauksia
  • 496 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ocean race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« : 19.12.2025, 23:31:01 »
Entinen akku tosi huono. Alkuperäinen kooltaan ilmeisesti 80 Ah? Mietin, että vaihtaisinko isomman 95 Ah akun. Sen pitäisi mahtua. Sitten akku pitää rekisteröidä, että tunnistaa uuden akun. Oletteko vaihtaneet tuota isompaa akkua vai käyttäneet alkuperäistä kokoa? Eikös auto uuden akun rekisteröinnin jälkeen ymmärrä tuon isomman akun? Eihän mitään toiminnallisia ongelmia tule isommasta akusta?

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #1 : 20.12.2025, 02:57:29 »
Mulla oli vähän aikaa 95Ah akku väliaikaisena akkuna. Mahtuu paikoilleen kyllä, mutta kiinnitysrauta täytyi jättää pois käytöstä. En pitänyt yhtään siitä ajatuksesta, että akku ei ole kunnolla kiinni, niin palasin takaisin 80Ah akkuun. Kyllä akku täytyy minun mielestä saada kunnolla kiinni, ja suurempi ei muutenkaan mitään käytännön eroa tuo. Mieluummin panostaa kunnolliseen pakkasessa toimivaan ylläpitolaturiin. Auto ei sinänsä muuten piittaa, että minkä kokoinen akku siellä on, kunhan vain nollaa akkuvahdin.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3729
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #2 : 20.12.2025, 06:44:13 »
Täällä on ollu V90:ssä Exiden 95Ah akku käytössä muutaman vuoden. Yleensä tapana laittaa aina isoin mitä mahtuu kaikkiin autoihin ja säännöllisesti tuore myös ladattua ulkoisella laturilla.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2026
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3007
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #3 : 20.12.2025, 08:47:35 »
Ainakin -18 vuosimallissa alkuperäinen oli 95 ah AGM. Bilteman samanlainen istui hyvin tilalle.

Asennus tapahtuu siten, että vanha pois ja uusi tilalle. Kaikki muu koodailu on enempi korvienvälihommia. Vaikka eipä siitä akkuvahdin nollaamisesta nyt erityistä haittaakaan ole.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2026
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 864
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #4 : 20.12.2025, 19:02:59 »
Mulla oli myös D5 AWD 2018 95ah vakiona. Laitoin Vartan 95ah AGM tilalle ja hyvin mahtui sekä pelitti. Ehkä varustetasosta riippuen tuo akun koko vaihtelee, tai tiedä mikä sen määrittää.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa T-Row

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #5 : 20.12.2025, 22:09:58 »
Onko kiinni varusteista vai vuosimallista? Tuli mieleen, että vaihtuuko -18 malliin 95Ah akku? Itselläkin on -17 kuten topicin aloittajalla, ja 80Ah akku.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2026
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 864
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #6 : 21.12.2025, 11:48:14 »
Onko kiinni varusteista vai vuosimallista? Tuli mieleen, että vaihtuuko -18 malliin 95Ah akku? Itselläkin on -17 kuten topicin aloittajalla, ja 80Ah akku.

Se voi olla noinkin, tosiaan 2018 oli mulla D5 ja siinä oli tuo 95ah vakiona. Nykyisestä T8 en ole katsonut, minkä kokoinen on, muta on ehkä uusinnassa lähiaikoina.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 667
  • "Ajattele millä ajat - Volvo"
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #7 : 21.12.2025, 12:40:59 »
Itse olen yleensä vaihdattanut aina suurimman kapasiteetin akun ja Varta ollut itselle luotettavin vaihtoehto, nyt on autossa
Varta Silver Dynamic G14 malli 95Ah 850A (AGM malli)
https://www.varta-automotive.com/en/battery-finder Tuolla työkalulla voi tarkistaa mitä malleja omaan autoon menee.
Ei ole joku 200€ kovin paha investointi ja yleensä kaikki pienetkin sähköongelmat ovat akun vaihdolla poistuneet. Monissa autoissa
olen aiemminkin käyttänyt tuota mallia ja aina ovat hyvin toimineet eikä tarvi vuosiin miettiä vaihtoa. Se "Volvon oma" akku mikälie
eli ei ole siihen kovin suurta luottoa...
1. XC60 T8 TE MY2020 141tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Continental Vikingcontact 8 kitkarenkaat.
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1212
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #8 : 21.12.2025, 13:22:22 »
Se "Volvon oma" akku mikälie
eli ei ole siihen kovin suurta luottoa...
Minulla oli molemmat akut alkuperäisiä, kun auto lähti vaihtoon. 2016 lopulla käyttöön otettu auto. Huollossa noita aina välillä mitattiin ja kelvollisiksi todettiin.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2026
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 864
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #9 : 21.12.2025, 18:06:12 »
Minulla oli molemmat akut alkuperäisiä, kun auto lähti vaihtoon. 2016 lopulla käyttöön otettu auto. Huollossa noita aina välillä mitattiin ja kelvollisiksi todettiin.

Mulla on useammassa kestänyt orkkis akku ainakin sen 5-6v ajan, jopa pidempäänkin. Käsittääkseni Vartan tekemä on orkkis ja varmaan samaa luokkaa kuin tuo AGM versio, silver dynamic Vartalta. Ei ole ollut pahaa sanottavaa keston suhteen.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 667
  • "Ajattele millä ajat - Volvo"
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #10 : 22.12.2025, 18:57:34 »
Mulla on useammassa kestänyt orkkis akku ainakin sen 5-6v ajan, jopa pidempäänkin. Käsittääkseni Vartan tekemä on orkkis ja varmaan samaa luokkaa kuin tuo AGM versio, silver dynamic Vartalta. Ei ole ollut pahaa sanottavaa keston suhteen.
No hyvä jos on myös orginaaliakuista hyviäkin kokemuksia, kun meillä edellinen -17 Volvo V90CC tuli taloon 2019 kesällä ja olisko ollut heti eka talvi 2020 aikana, kun alkoi
herjailemaan kaikenlaisia sähköongelmia mm. Webastosta jne, niin heitettiin siihen uusi vartalainen sisään ja kaikki ongelmat jäivät sille tielle... Oli ajettu 2v aikana
sillä autolla vähän yli 100tkm eli olisko pitkässä matka-ajossa ja webaston talvikäytöllä mennyt se akku sitten juntturaan. Nykyisessä ei tarvi ainakaan sen 12V akun latauksen
suhteen olla huolissaan, kun täältä olen lueskellut että hybridiakkua ladattaessa hoituu myös tuo 12V mötikkä. Kyllä se aika äkkiä webastoa käyttäessä 12V akkujännite alkaa
putoamaan, kun paikallakin ollessa melko usein höräyttää moottorin käyntiin, että alkaa lataamaan (vai onkohan T8:ssa ns. erillistä moottorissa olevaa akkulaturia edes enää
vai lataako hybridiakusta senkin?!?).
1. XC60 T8 TE MY2020 141tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Continental Vikingcontact 8 kitkarenkaat.
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey Oli kyllä ihan huippuauto!!!
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2026
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 864
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi akku V90 D5 2017, 80 ah vai 95 ah
« Vastaus #11 : 22.12.2025, 22:43:31 »
No hyvä jos on myös orginaaliakuista hyviäkin kokemuksia, kun meillä edellinen -17 Volvo V90CC tuli taloon 2019 kesällä ja olisko ollut heti eka talvi 2020 aikana, kun alkoi
herjailemaan kaikenlaisia sähköongelmia mm. Webastosta jne, niin heitettiin siihen uusi vartalainen sisään ja kaikki ongelmat jäivät sille tielle... Oli ajettu 2v aikana
sillä autolla vähän yli 100tkm eli olisko pitkässä matka-ajossa ja webaston talvikäytöllä mennyt se akku sitten juntturaan. Nykyisessä ei tarvi ainakaan sen 12V akun latauksen
suhteen olla huolissaan, kun täältä olen lueskellut että hybridiakkua ladattaessa hoituu myös tuo 12V mötikkä. Kyllä se aika äkkiä webastoa käyttäessä 12V akkujännite alkaa
putoamaan, kun paikallakin ollessa melko usein höräyttää moottorin käyntiin, että alkaa lataamaan (vai onkohan T8:ssa ns. erillistä moottorissa olevaa akkulaturia edes enää
vai lataako hybridiakusta senkin?!?).

Mä väittäisin, että erillistä 12v laturia tuossa koneessa ei ole, kuten ei ole starttiakaan vaan se lataa sen korkeajännite akusta, niin ajaessa sähköllä, kun auto on latauksessa tai kun moottori käy. Tosin olen huomannut nyt, että herkemmin vetää moottoria käyntiin jo pikkupakkasilla nykyään, voi olla että jotenkin ehkä tuo akun kunto alkaa vaikuttamaan, vaikka yhtään herjaa akun jännitteestä en ole vielä saanut.

Sitä luokkaa orkkis akun kesto mullakin on ollut, joko useampi vuosi tai sitten tuo about 100tkm kun mennyt orkkis akku uusintaan, kuten nyt on lasissa tuossa hybridissä se 93tkm ja 5v, niin alkaa tulemaan noita ihme ilmoituksia, eikä webasto lähde käyntiin kännykän kautta kuin jos on kuu oikeassa asennossa ja viikonpäivä ehkä oikea. Luotto siihen softaan täysi 0. Ei auta kuin kipittää autolle aina laittaa lämmitin päälle keskinäytöstä. Tosin kun olen sitten Vartan AGM:n aina laittanut tilalle, niin ei se sitä seuraavaa 5v ole ollut enää auto talossa niin vaikea ollut sanoa, että kestääkö se paremmin vai orkkis.
« Viimeksi muokattu: 22.12.2025, 22:49:07 kirjoittanut Niclashki »
V90 T8 2020 Inscription

 

Proturbo  Autodiagnoosi