Carcom Oy  Elekma

Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla

  • 10 Vastauksia
  • 513 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoKKH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Volvo 240:1987 kitkat lähes uudet, ajettu alle 1000 km.
Painoksi takaluukkuun 2 nastarengasta.
Vaiko vanhat  nastat alle.

Poissa VolvoKKH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #1 : 25.12.2025, 11:23:09 »
Onko Kajaanissa Vovo 240 kerhoa?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6712
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #2 : 25.12.2025, 13:34:11 »
Takavedosta en tiedä mut etuvedolla on käyty jouluja ja hiihtolomia x-ice kitkoilla varmaan kymmenen kertaa kajaanissa ilman ongelmia , jos nyt kylän isoimman jäädytetyn mäen päällä asuu niin sitten miettisin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 913
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #3 : 25.12.2025, 15:51:56 »
Mitä talvisemmat ja lumisemmat kelit niin sitä paremmin kitkat toimii, ei ne kuluneet nastat ainakaan yhtään paremmat ole. Tietty nämä tällaisen talven kelit voi olla hiukan haastavia jos välillä tulee lunta ja välillä suojaa ja jäätä niin ainakin sivuteillä voi olla pluikasta. Joskus aikoinaan ajoin 245:lla nastoilla talven, keväällä revin renkaista nastat pois ja ajoin sen kesän ja vielä samoilla pyörillä seuraavan talvenkin, siinä oppi hiukan ennakoimaan. Tämä "talvihan" on vähän paha tiestölle kun nastauskovaisista parhaat on jo ajellut kolme kuukautta nastoilla sulilla teillä, korjausvelka kasvaa  :idiot2:

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1214
  • www.vrcf.fi
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #4 : 25.12.2025, 16:30:43 »
Tämä "talvihan" on vähän paha tiestölle kun nastauskovaisista parhaat on jo ajellut kolme kuukautta nastoilla sulilla teillä, korjausvelka kasvaa  :idiot2:
Siitä on jo melkoisesti aikaa, kun nykyiset nastasäännöt astuivat voimaan. Henkilöautojen 120N ei muuksi muutu, on se rengas tonnien sähköauton tai pikku-Fiatin alla.

Korjausvelka kasvaa, mutta nastarenkaat eivät siihen ole yksin syyllisiä. Suurin syy on ala-arvoinen päällystemateriaali. Kun kustannuskartellissa kävi käry, laatukartelli voi edelleenkin hyvin, eikä päällysteille tietääkseni ole asetettu kummoisiakaan laatuvaatimuksia. Myöskään päällysteen ostajilla ei riitä tieto hankintojen tekemiseen.

Olen seurannut erityisesti valtateiden 8 ja 12 päällysteitä ja kunnossapitoa. Päällyste on lähes kokonaan erittäin huokoista, useiden millimetrien ”reikäjuustoa”. Kun talvikunnossapito perustuu lähes yksinomaan suolaukseen, pinnoitteeseen kohdistuu hydrodynaaminen kuormitus, joka murentaa päällystettä rengastyypistä riippumatta. Lisänä tulee pinnoitteen jäätymisvauriot, kun kemikaalien teho hiipuu.

Tiestössä on monin paikoin teräväreunaisia aukkoja, mitä ei taatusti mikään nastarengas ei pysty kovertamaan. Urapaikkaukset tehdään menetelmällä, jota urakoitsijat eivät suostu tekemään esimerkiksi teollisuuslaitoksen pihalle. Korjaus ei kestä, mutta tienpitäjä ei siitä välitä ja lasi- ym vauriot maksaa tyynesti autoilija.

Oma lukunsa ovat kitkarenkaat, Hallelujaa! Ei se kitka tule pelkästään lamelleista, ei pehmeämmästä kumista. Jos tulisi, lisäämällä siihen nastat olisi tuloksena huippupito. Nyt kitkamateriaali koostuu kumiin sekoitetuista keraameista ym keuhkoille ei niin terveellisestä materiaaleista, joiden haitat menevät näppärästi nastarenkaiden aiheuttaman ”katupölyn” piikkiin. Katupölyn, joka ainakin maanteiden varsilla koostuu pääosin tienpitäjän sinne levittämästä ”suolasta”.

Tässäkin asiassa on voimassa se Virallinen totuus. Todelliseen, riippumattomaan tutkimukseen ei heru sen paremmin tutkimusrahoja, kuin myötämielisyyttäkään. Tulokset kun olisivat osin arvattavissa, eivätkä ollenkaan mieluisia.

Parasta siis, että autoilijat edelleenkin syyttelevät toisiaan ja lähes kerjäävät lisää ympäristöveroja arkista liikkumistaan rankaisemaan. Ja kyllä, olen ajanut myös kitkarenkailla. Kuin myös nastattomilla MS-renkailla :)!

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7360
  • Global alligator
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #5 : 25.12.2025, 19:17:46 »
Siitä on jo melkoisesti aikaa, kun nykyiset nastasäännöt astuivat voimaan. Henkilöautojen 120N ei muuksi muutu, on se rengas tonnien sähköauton tai pikku-Fiatin alla.

Korjausvelka kasvaa, mutta nastarenkaat eivät siihen ole yksin syyllisiä. Suurin syy on ala-arvoinen päällystemateriaali. Kun kustannuskartellissa kävi käry, laatukartelli voi edelleenkin hyvin, eikä päällysteille tietääkseni ole asetettu kummoisiakaan laatuvaatimuksia. Myöskään päällysteen ostajilla ei riitä tieto hankintojen tekemiseen.

Olen seurannut erityisesti valtateiden 8 ja 12 päällysteitä ja kunnossapitoa. Päällyste on lähes kokonaan erittäin huokoista, useiden millimetrien ”reikäjuustoa”. Kun talvikunnossapito perustuu lähes yksinomaan suolaukseen, pinnoitteeseen kohdistuu hydrodynaaminen kuormitus, joka murentaa päällystettä rengastyypistä riippumatta. Lisänä tulee pinnoitteen jäätymisvauriot, kun kemikaalien teho hiipuu.

Tiestössä on monin paikoin teräväreunaisia aukkoja, mitä ei taatusti mikään nastarengas ei pysty kovertamaan. Urapaikkaukset tehdään menetelmällä, jota urakoitsijat eivät suostu tekemään esimerkiksi teollisuuslaitoksen pihalle. Korjaus ei kestä, mutta tienpitäjä ei siitä välitä ja lasi- ym vauriot maksaa tyynesti autoilija.

Oma lukunsa ovat kitkarenkaat, Hallelujaa! Ei se kitka tule pelkästään lamelleista, ei pehmeämmästä kumista. Jos tulisi, lisäämällä siihen nastat olisi tuloksena huippupito. Nyt kitkamateriaali koostuu kumiin sekoitetuista keraameista ym keuhkoille ei niin terveellisestä materiaaleista, joiden haitat menevät näppärästi nastarenkaiden aiheuttaman ”katupölyn” piikkiin. Katupölyn, joka ainakin maanteiden varsilla koostuu pääosin tienpitäjän sinne levittämästä ”suolasta”.

Tässäkin asiassa on voimassa se Virallinen totuus. Todelliseen, riippumattomaan tutkimukseen ei heru sen paremmin tutkimusrahoja, kuin myötämielisyyttäkään. Tulokset kun olisivat osin arvattavissa, eivätkä ollenkaan mieluisia.

Parasta siis, että autoilijat edelleenkin syyttelevät toisiaan ja lähes kerjäävät lisää ympäristöveroja arkista liikkumistaan rankaisemaan. Ja kyllä, olen ajanut myös kitkarenkailla. Kuin myös nastattomilla MS-renkailla :)!
No pärjääkö siellä Kajaanissa talven yli kitkarenkailla? Hallelujaa!

Halle oli muuten jeesuksen aasin nimi ja sanonta hallelujaa tuli siitä kun Getsemanelaiset kannusti sitä. ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1214
  • www.vrcf.fi
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #6 : 25.12.2025, 22:00:15 »
No pärjääkö siellä Kajaanissa talven yli kitkarenkailla? Hallelujaa!
No melkein yhtä hyvin, kuin nykynastoillakin. Ja tiet yhtä kehnoja molemmille. Aamen :)!

Vuodesta toiseen saamme luettavaksi rengastestejä. Ne kertonevat mitattavia ominaisuuksia. Kuinka autoilijat etenemisessään onnistuvat, luetaan eri lehdistä ELK.

Onneksi hyviä kuljettajia on paljon enemmän, kuin keskiarvoisia kuljettajia. Kehnoista puhumattakaan S*.

Poissa Maxxxed

  • Tikkitakkimies
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6080
  • D5 AWD Polestar + T4 Autronic
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #7 : 26.12.2025, 07:18:48 »
10 vuotta alkaa kohta olla täynnä Kitkarenkailla ajamista, nykyisessä V70sessä osto myötä alla nastarenkaat jotka lähtee tuosta pois vielä tänä talvena.

Kitkarenkaiden pito on varsin hyvä, monelle se nasta rapina tekee onnelliseksi ja tuo turvaa? Yhtälain siitäkin se pito loppuu, mutta jyrsii noi nastarenkaat tiestöä ihan eri tavoin kun kitkarenkaat.

Etenkin kun ajetaan paljailla konsanaan suolatuilla teillä missä ei ole mitään järkeä.

Ennakointi on vastuullista ajamista joka korostuu kitkoilla ajavilla.

Paras kokemus kitkoilla parin talven takaa oli vivaro kanssa liikkeellä traileri kuormattuna perässä ja yhdellä vetävällä pyörällä pääsi ongelmitta eteenpäin peilijäältä kun Stop:iin pysähtymään pääsi.  :)
Volvo V70 D5 Awd Polestar 2014 (Käyttöauto)
Volvo S40 T4 1997 (Racer)
Fiat Punto 188A 1.2 16v 2000 (Racer)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6712
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #8 : 26.12.2025, 10:52:35 »
Kyllähän siis itse kun joskus olen laittanut 6 vuotta vanhat hakkapelitta 8:t kitkojen tilalle niin risteyksistä lähtiessä tuntuu kuin ralliautolla ajaisi. Mut sivuttaispito ym. maantieajo, tuntuu että kitka voittaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7360
  • Global alligator
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #9 : 26.12.2025, 15:14:48 »
Kasit pitää ihmeesti vanhanakin ja ihan loppuun asti. Tuos yhessä on semmoset ja kovasti oon kummastellut. Silloin muina talvina kun oli lunta ja jäätä. :idiot2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001 talviunilla, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.5T 1999 The Saint, nopeempi kuin T5 ;)

Poissa Maxxxed

  • Tikkitakkimies
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6080
  • D5 AWD Polestar + T4 Autronic
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Pärjääkö Kajaanissa talven yli kitkarenkailla
« Vastaus #10 : 26.12.2025, 22:10:13 »
Tässä omassa on Hakkapeliitta 7 nastat ja aika hirveät. Onhan noilla toki ikää jo kans mutta nastat on tallella ja pintaa 7mm.

Mutta liukkaat ovat.  :nohnoh
Volvo V70 D5 Awd Polestar 2014 (Käyttöauto)
Volvo S40 T4 1997 (Racer)
Fiat Punto 188A 1.2 16v 2000 (Racer)

 

Proturbo  Autodiagnoosi