Jos vakiosysteemi toimii kuten kuuluu niin tuo jäätymisellä pelottelu on ihan höpöhöpö juttuja. Ne laitteet on kyllä tehty käyttämään ihan sitä tavaraa mitä mittarista tulee.
Ei ne ole höpöhöpö juttuja vaan ihan tilastotiedettä. Adbluen aiheuttamat ongelmat koskee kuitenkin enemmän pohjolan olosuhteissa ajelevia, olipa sitten kalusto uutta tai vanhaa.
Uudemmissa autoissa adbluen jäätymisestä aiheutuvia ongelmia on pyritty estämään esimerkiksi sillä, että linja imaistaan tyhjäksi auton sammuttamisen jälkeen. Oletan Volvonkin tekevän näin. Siitä huolimatta hyvin tyypillinen vika on tankin ja suuttimen välinen vuoto linjassa, joka tulee näkyviin suuttimen lähistölle pienestä reiästä adblueputken ympärillä olevassa ulkokuoressa. Itse vuoto voi olla missä päin putkea tahansa, mutta tuohon samaan kohtaan se esille tulee. On myös täysin selvä asia, että tämä asia liittyy tavalla tai toisella kylmiin olosuhteisiin, koska nämä viat tulevat aina esiin pakkaskauden aikaan. Harvemmin ne linjat alkavat kesäaikaan vuotamaan.
Mikä tuo linjan pettämisen pakkasella sitten aiheuttaa? Eikö jostain syystä tyhjäksi imentä toimi? Vai onko linjassa niin paljon kiteytymää, että imu ei saa linjaa tyhjäksi? Vai murtaako pakkasessa tärinä linjan ja nipan välisen liitoksen? Tuttavalla mersussa vuoto oli juurikin säiliöltä lähtevän nipan ja letkun liitoksessa.
Mä olen vähän skeptinen tämän defrosta-homman suhteen. En epäile aineen toimivuutta ja on hyvä, että vihdoin ja viimein joku on tarttunut ongelman ratkomiseen. Mulla vaan on vähän sellainen tunne, että EU-tasolta tämä peli vihelletään poikki jossain vaiheessa. Autonvalmistajat eivät varmasti tätä ainetta tule koskaan hyväksymään ja kuinka paljon alkavat sitten EU:n suuntaan painostamaan toimenpiteiden suhteen. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni EU-tasolla tuo adblue on ainoa sellainen aine tuohon järjestelmään, jolla päästöt on testattu ja todettu olevan tietyllä tasolla. Eikös se denoxium aikoinaan jäänyt pois juuri sen vuoksi, koska se ei ollut EU-tasolla hyväksytty aine?